Battlefield 5 Closed Alpha gameplay - Diepgaander dan ooit!

    “Achtung! Sanitäter! Hilf mir!” Battlefield 5 neemt ons weer mee naar de Tweede Wereldoorlog en het voelt beter dan ooit tevoren. Wij mochten aan de slag met de Closed Alpha van de game en we werden er meteen 'übervrolijk' van. Dit is wat ons opviel aan de Battlefield 5 Closed Alpha gameplay!

    Na het teleurstellende Star Wars Battlefront II was het niet zeker of ontwikkelaar DICE het nog in zich had om een diepgaande multiplayer shooter te maken. Nu wij de gesloten alphatest van Battlefield 5 gespeeld hebben, is het duidelijk dat dit hoogstwaarschijnlijk weer een topper gaat worden. Dit viel ons op aan de Battlefield 5 Closed Alpha gameplay!

    Lees ook alles over de Battlefield 5 modes die je zometeen in de game zult vinden.

    Minder arcade dan Battlefield 1

    Voor het ongetrainde oog lijkt Battlefield 5 nogal veel op diens voorganger Battlefield 5. Vergelijkbare wapens, omgevingen en zelfs de graphics hebben er wat van weg. Toch vielen ons al meteen verschillen op waardoor de twee games nogal verschillend van elkaar zijn. Dit heeft vooral betrekking tot de gameplay, die in Battlefield 5 een stuk serieuzer en minder ‘arcade’ aanvoelt dan Battlefield 1.

    Dit merkte we al meteen aan de Time To Kill in de game. Vergeleken met Battlefield 1 ga je een stuk sneller dood, met veel minder kogels dus. Hierdoor moet je nog meer letten op je omgeving en opletten waar de vijand zich bevindt. Niet zomaar als een malloot een open veld op rennen of afstormen op een vijandelijk punt.

    Strategischer en slimmer spelen wordt op deze manier stilletjes aangemoedigd. Er zijn nog wel meer redenen waarom de Battlefield 5 Closed Alpha voor ons een stuk diepgaander aanvoelde dan eerdere delen, hier later in dit artikel meer over. We kunnen in ieder geval meteen al zeggen dat de game zeker anders is en geen simpele uitbreiding van Battlefield 1.

    Squad revives zijn interessant, maar hebben meer werk nodig

    Eén van de dingen die ons meteen opviel aan de Battlefield 5 Closed Alpha gameplay is de nieuwe manier waarop je teamgenoten tot leven wekken werkt. In eerdere Battlefield-games was dit beperkt tot de Medic class die met een defibrillator of spuitje een gevelde soldaat weer op de been kon krijgen. Het was handig, maar vervelend wanneer je op 3 meter afstand een medic ziet die weigert je te helpen. Het lijkt er op dat Battlefield 5 (in de closed alpha tenminste) dit probleem nog niet opgelost heeft.

    De manier waarop reviven werkt is wel overhoop gegooid. Wanneer je genadeloos neergeknald wordt door een vijand, lig je nu op de grond te kermen van de pijn. Je kan er voor kiezen om dood te bloeden of met de linkermuisknop je hand uitgestrekt te houden en schreeuwen om een medic. Alleen wanneer je de linkermuisknop ingedrukt houdt krijgt een andere speler of squadlid de mogelijkheid je terug te brengen.

    Hoewel dit geweldig is voor het ‘realisme’ van de game, merkten wij snel dat het alleen maar voor verwarring zorgt. Vaak wilden wij een teamgenoot reviven, maar verscheen de aanwijzing om het te doen te kort in beeld om het daadwerkelijk te doen. Het resultaat: een dode teamgenoot. De uitvoering van dit leuke idee laat dus nog wat te wensen over.

    Kogels? Welke kogels?

    In de afgelopen jaren zijn we misschien wel iets te gewend geraakt aan een schijnbaar eindeloze voorraad lood dat we uit onze schietijzers kunnen knallen. Want zeg nou zelf, wanneer was de laatste keer dat je in een multiplayer shooter droog kwam te staan? Waarschijnlijk niet zo vaak als het bij ons gebeurde in de Battlefield 5 Closed Alpha gameplay. Als onderdeel van de meer hardcore-georiënteerde richting van de game zijn kogels namelijk bijna net zo belangrijk geworden als je levenspunten.

    Je krijgt in de game namelijk genoeg kogels voor misschien twee of drie volledige clips. Schiet je dus te veel in het rond, dan kom je er snel achter dat je met een leeg geweer zit. Er zijn drie manieren waarop je ze terug kan krijgen: teamgenoten met de Support class, neergeschoten vijanden of ammo dispensers die door de map heen staan. Dit is geen probleem voor de Assault of Medic spelers die middenin de actie rennen, maar voor de Snipers kan het nog lastig zijn als je in een uithoek aan het sniperen bent

    Vijanden zijn moeilijker te zien in de Battlefield 5 Closed Alpha gameplay

    Battlefield spelers zijn waarschijnlijk wel gewend aan een belangrijke feature, namelijk het spotten van vijanden. In eerdere Battlefield games kon je namelijk met een druk op de knop vijanden markeren in beeld en op de minimap, waardoor ze voor jou en je teamgenoten een stuk makkelijker te zien zijn. Het was deels strategisch en het leverde anderzijds ook nog eens flink wat punten op waar je mee kon levelen. De Battlefield 5 Closed Alpha gameplay liet ons meteen zien dat dit compleet anders is.

    Spotten is nu compleet weggehaald in de game. Je kan nu niet meer handige icoontjes op de (mini)map zien en je teamgenoten helpen, zelfs niet vanaf een kleine afstand. Ook bij voertuigen kan je dit niet doen. Nu ben je volledig aangewezen op je eigen ogen en squad- of teamnoten die je verbaal laten weten waar iemand is.

    Dit zorgt voor een meer serieuze ervaring, maar licht wel een probleem met de game uit. Je kan namelijk ontzettend moeilijk zien wat voor class de tegenstander is. In het heetst van de strijd vloeien alle classes een beetje in elkaar over en is het bijna onmogelijk om te zien of je tegenover een Medic, Support of Assault class vijand staat. Omdat spotten nu ook niet meer mogelijk is heeft dit zeker invloed op je strategie.

    Daar kan je (niet?) op bouwen

    Battlefield draait natuurlijk altijd om de complete vernietiging van de omgevingen, wat de serie onderscheidt van andere shooters. Een granaat of raketinslag kan een houten huisje helemaal aan gort schieten en ervoor zorgen dat je het niet meer als dekking kan gebruiken. Gelukkig is dit in de Battlefield 5 Closed Alpha gameplay niet veranderd. De scherven vliegen om je heen terwijl bommen diepe kraters in de grond maken, waardoor de map er aan het einde van een match er totaal anders uitziet dan bij de start.

    Een vernieuwing is dat je nu ook de mogelijkheid krijgt om dingen zelf te bouwen, in plaats van alleen maar kapot maken. Dit zijn dan geen gebouwen maar barricades die je opbouwt om je positie te versterken. Het is dus niet echt te vergelijken met Fortnite (waar je overal kan bouwen), in Battlefield 5 kan dit alleen maar op specifieke plekken.

    Op papier een prima idee waar je veel mee kan, maar in de praktijk moet dit nog bewezen worden. Het viel ons op dat bijna niemand aan het bouwen was toen wij aan het spelen waren en het wordt in de Closed Alpha ook niet echt duidelijk aangegeven. Met als resultaat dat deze mechanic halfbakken aanvoelt met weinig impact op de game. Gelukkig is er nog genoeg tijd voor DICE om dit op te lossen voor de game uit komt.

    Uiteindelijk is dit ook de grootste valkuil van Battlefield. Als de rest van je team niet goed meespeelt en zijn of haar rol vasthoudt, zal alles uit elkaar vallen. Wij waren in ieder geval al onder de indruk van de Closed Alpha. Het is de klassieke Battlefield gameplay nog diepgaander en tactischer gemaakt, met nog wat schoonheidsfoutjes.

    Battlefield 5 komt op 19 oktober naar de PlayStation 4, Xbox One en pc. We konden ook aan de slag met een Battlefield 5 hands-on op E3 2018.

    Battlefield 5

    Verkijgbaar vanaf 20 november 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.