Star Wars Battlefront 2 Review - Goed versus kwaad

dinsdag, 14 november 2017 om 11:23
Wie de namen EA Games en DICE hoort, zal vermoedelijk direct denken aan bloedsnelle actie in een online setting. Dat is dan ook precies waar de focus in de vorige Battlefront op lag en dus ook logisch dat diezelfde lijn vrolijk door wordt getrokken in dit deel. Hoe dat uitpakt, lees je in deze Star Wars Battlefront 2 Review!
In Star Wars Battlefront 2 neem je plaats op het strijdtoneel in het Star Wars universum. De eeuwenlange strijd tussen de goeden en slechten woedt en jij moet met jouw kompanen ervoor zorgen dat jullie partij wint. En dat gaat natuurlijk gepaard met flink wat geweld!
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 1

Duizend bommen en granaten

Explosies, ratelende geweren en laag overvliegende ruimteschepen. Het slagveld van vrijwel elke Battlefront 2 map kent dezelfde heerlijk chaos waar je op hoopt. Of je nu in de schoenen van een rebel, stormtrooper of robot (hoewel die geen schoenen dragen, maar dat terzijde); het is aan jou om de overwinning uit het vuur te slepen terwijl alles om je heen aan grootjes wordt geschoten.
De hoofdmodus van Battlefront 2, genaamd Galactic Assault, verdeelt het strijdtoneel namelijk in drie lagen. Je hebt normale stormtroepen, wiens taak het is om een doelwit in te nemen. Om hen bij te staan, is er een scala aan grondvoertuigen en speciale troepen. Denk aan tanks, kleine walkers of een van de iconische Star Wars helden. Tot slot kan je op sommige maps ook plaatsnemen in een vliegtuig om bommen neer te laten dalen op de linies van de vijand.
Door deze driedeling is het soms even zoeken naar de balans in een potje. Waar je met jouw 19 kameraden het opneemt tegen een net zo’n groot vijandelijk team, ben je altijd op zoek naar de perfecte verdeling in grondtroepen, voertuigen en luchtsteun. Gelukkig heeft het andere team precies hetzelfde probleem, maar zal je direct merken als een van beide teams een fatsoenlijke tactiek heeft.
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 2

Verdedigen en aanvallen

In Galactic Assault hebben beide teams een duidelijk doel. De ene zijde moet een selectie doelwitten veroveren of vernietigen, de andere heeft de taak dit te voorkomen. In de praktijk blijkt dat er een behoorlijk moeilijkheidsverschil aan vastzit. Want waar het aanvallende team een duidelijke missie heeft en beschikt over een behoorlijke hoeveelheid respawns, kunnen de verdedigers weinig behalve afwachten.
In negen van de tien gevallen kent een map meerdere doelwitten op hetzelfde moment. Als verdedigend team ben je dan al in het nadeel. Want als je jouw twintig man opdeelt en het andere team zich volledig richt op één doelwit, ben je het haasje. Daar komt bij dat het vaak voorkomt dat er tien seconden lang (de respawntijd) minder teamleden in het veld staan. Besluit het andere team op dat moment toe te slaan, dan kan je de uitkomst al raden.
Het ontbreken van een mogelijkheid om het aanvallende team terug te dringen, is in Galactic Assault daarom wel een gemis. Het terugdringen van beschikbare tijd (of troepen) voor het aanvallende team zou dit eerlijker kunnen maken, maar het wordt lastig dat goed te balanceren. DICE zou er goed aan doen om eens goed te kijken waarom het in Galactic Assault wat rommelt, terwijl het in de ruimte vloeiend gaat.
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 3

To the stars and beyond

Want in Battlefront 2 kan je eindelijk weer eens ouderwets knallen in de ruimte. Eén van de grootste kritiekpunten op het vorige deel, was het ontbreken van een fatsoenlijke ruimtemodus. Met Starfighter Assault doet DICE een succesvolle poging het gevoel van de oude Battlefront 2 (uit 2005) terug te brengen naar spelers.
Ook in deze modus zijn er twee zijden te onderscheiden, zijnde aanvallend en verdedigend. In dit geval heeft laatstgenoemde zo nu en dan wel een doelwit om uit te schakelen en een messteek uit te delen aan de vijand. Ook is het neerhalen van zogenaamde bombingruns uiterst lucratief; elk vliegtuig telt voor drie respawns. Haal je die elke halve minuut neer, dan loopt het aantal beschikbare troepen voor de aanvallers schrikbarend hard achteruit.
Door dergelijke doelwitten voor verdedigers, wordt het aanvallende team gedwongen ook een aantal mensen in jagers (zogenaamde interceptors en fighters) te plaatsen. Want zonder enige begeleiding, is het prijsschieten voor vijandige jagers!
Eén puntje van kritiek is dat het niet mogelijk is om, net als in de originele Battlefront 2, op een doelwit te focussen. Het is dus ontzettend lastig je puur te richten op een bommenwerper of jager, aangezien je niet snel door vijandelijke toestellen kan browsen.
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 4

Even uitblazen

De twee hoofdmodi van Battlefront 2 zijn duidelijk gericht op gamers die het niet erg vinden om touwtje te trekken. Maar ook voor spelers die minder hebben met het voltooien van missies, is er genoeg te beleven. In de vorm van Blast en Heroes versus Villains zijn er ook gamemodi waar je simpelweg zoveel mogelijk slachtoffers moet maken.
In eerstgenoemde is het letterlijk een ouderwetse Team Deathmatch, waar twee teams strijden om de overwinning. Met hetzelfde aantal beschikbare troepen, is het hopen dat jouw team meer mensen neerknalt dan de tegenstander. In Heroes versus Villains doe je bijna hetzelfde, maar zijn er twee grote verschillen aan te merken.
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 5

May the force be with you

Allereerst speel je, zoals de naam al doet vermoeden, met helden (en slechteriken) uit het Star Wars universum. In teams van vier strijd je samen met jouw favoriete personages tegen andere iconische karakters. De andere twist is dat er elke halve minuut een ander doelwit in beide team wordt uitgekozen. Het uitschakelen van deze persoon levert één punt op en het team dat als eerste tien punten vergaart, wint.
Een welkome en komische afwisseling van de op doelwit-gefocuste gamemodi die de hoofdrol in Battlefront 2 spelen. Zeker als je bedenkt dat het flink wat uren speeltijd gaat kosten om jouw favoriete als speelbaar personage vrij te spelen in Galactic en Starfighter Assault.
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 6

Lootboxes en vrijspelen

Voordat je als Han Solo, Luke Skywalker of Darth Vader het strijdtoneel onveilig kan maken, zal je eerst punten moeten verzamelen. Flink wat punten, want hoe beter de held of slechterik, hoe meer je van deze kredieten nodig hebt. Elke potje geeft je er een paar honderd en het voltooien van bepaalde uitdagingen tellen er daar nog een paar honderd bij op.
Het permanent vrijspelen van helden kost een aantal tienduizenden punten, waardoor je flink wat uitdagingen zal moeten voltooien of je weg door vele tientallen potjes te banen. Daar komt nog bij dat de verleiding groot is om vierduizend punten te besteden om een lootcrate te kopen, die toegang geeft tot nuttige voorwerpen of vaardigheden.
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 7

Sparen of cashen

In Battlefront 2 kan je namelijk zowel lootcrates openen met verzamelde punten, of in de buidel tasten en echte keiharde euro’s neerleggen. De kistjes bevatten kaarten en wapens die je weliswaar ook zelf kan maken, maar materialen hiervoor zijn schaars of komen uit dezelfde kistjes waar je dus punten voor nodig hebt.
Aangezien je alle wapens en vaardigheden vrij kan spelen door flink wat uren te investeren in de game, is het lastig om te spreken van pay to win. Wel is het overduidelijk dat je jezelf tientallen uren kan besparen door de portemonnee te trekken en jezelf een weg naar overwinningen te kopen. DICE heeft wel aangegeven dat de matchmaking er wel op is ingesteld dat je niet snel tegenover spelers wordt gezet die beschikking hebben over veel meer sterkere wapens of vaardigheden.
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 8

Opwaarderen

Wapens zijn in Battlefront 2 zowel te verkrijgen uit lootcrates, als door 50, 200, 400 en 500 kills met een bepaalde class te krijgen. Het loont dus om je te specialiseren in een bepaalde klasse. Afhankelijk van het aantal beschikbare vaardigheden, speel je binnen een klasse ook meer slots vrij om kaarten in te stoppen. Heb je veel vaardigheden in bijvoorbeeld de assault klasse vrijgespeeld, dan kan je twee of zelfs drie kaarten kiezen om jouw ervaring op het slagveld te verbeteren.
Zo zijn er kaarten die jou meer gezondheidspunten, sterkere granaten of een special secundair wapen geven. Deze kaarten zijn allemaal op te waarderen. Je begint met niveau één en kan tot aan niveau drie opwaarderen of uit een lootcrate krijgen. Het laatste niveau is enkel beschikbaar door de game te spelen.
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 9

(Han) Solo

Mocht je even genoeg hebben van alle chaos in de multiplayer, dan kan je ook even uitblazen in de singleplayer die Battlefront 2 biedt. Deze vind je terug in de vorm van Arcade en de (korte) campaign. In laatstgenoemde speel je een krappe vier uur als het nieuwe personage Iden Varsio.
Vanuit het oogpunt van deze vrouwelijke officier, zie je hoe het is om rebellen aan pulp te knallen en te vechten voor de ‘verkeerde kant’. Jammer genoeg komen de missies slecht uit de verf, mede door het constant wisselen tussen personages. Je speelt namelijk de meeste missies als Varsio, maar kruipt ook in de huid van onder andere Luke Skywalker, Lando Calrissian en Han Solo.
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 16

Voor het keizerrijk?

Hierdoor krijg je nauwelijks binding met het op zich interessante personage Varsio. DICE heeft al aangegeven in aankomende uitbreidingen ook tijd te besteden aan de campaign, maar vooralsnog is deze content niet echt een toevoeging aan Battlefront 2.
Arcade daarentegen is best vermakelijk als je even geen zin hebt in online drukte. Hierin kan je alleen, samen met een vriend(in) of splitscreen plaatsnemen in één van de facties en het in een Team Deathmatch opnemen tegen computergestuurde personen of elkaar. Perfect om even te laten zien dat je wel een flinke killstreak op kan bouwen!
Star Wars Battlefront 2 review afbeelding 11

Star Wars Battlefront 2 review – Heerlijk chaotische multiplayer ervaring

Ondanks een teleurstellende campaign weet de multiplayer van Star Wars Battlefront 2 dat ruimschoots te compenseren. De bloedsnelle ruimtegevechten en uitdagende landgevechten zorgen voor uren speelvermaak. Neem plaats in de epische gevechten die Star Wars Battlefront 2 biedt en hak vijanden in mootjes met jouw favoriete Jedi of Sith. May the force be with you!