Battleborn interview - In gesprek met uitgever 2K Games

Article
zaterdag, 14 november 2015 om 12:05
xgn google image
Battleborn staat gegarandeerd voor een hele hoop actie! Op de Paris Games Week 2015 ging XGN na afloop van een potje knallen in gesprek met Melissa Miller, director of product development bij uitgever 2K Games. Lees hier wat er ter sprake is gekomen tijdens dit Battleborn interview!
Battleborn is de nieuwste first-person shooter van ontwikkelaar Gearbox Software, die we natuurlijk kennen van de Borderlands games. Gearbox gooit shooter-, RPG- en MOBA-elementen bij elkaar in een blender om zo een nieuwe IP genaamd Battleborn neer te zetten, die zich afspeelt in de toekomst van een scifi-fantasy universum.
Battleborn beschikt zowel over een verhalende campaign modus, als over competitieve multiplayer. In de multiplayer van Battleborn strijden teams tegen elkaar in verschillende spelmodi, zoals de recent onthulde Capture en Meltdown modi. Spelers krijgen hierbij de keuze uit 25 verschillende personages, die allemaal over hun eigen wapens, krachten en vaardigheden beschikken. Zo wordt elke vechtersbaas in Battleborn een uniek, kleurrijk karakter.

De vechtersbazen in Battleborn

Het aantal speelbare karakters in Battleborn ligt vrij hoog. Het is dan ook niet gek dat deze personages een belangrijk onderdeel van het spel vormen. Volgens Melissa zijn al deze vechtersbazen beschikbaar voor iedere gamer die Battleborn aanschaft. Geen personages die je vrij moet kopen met echt geld dus, en dat is altijd fijn om te horen voor spelers die geen zin hebben hun portemonnee open te trekken:
Gearbox wil met Battleborn de nadruk leggen op personages, waarbij het concept mash-up een kernidee vormt. Melissa blikt terug op haar kindertijd om dit concept uit te leggen:
81139

Verschillende spelmodi

Battleborn beschikt niet alleen over een uitgebreid aantal personages, ook krijgen spelers genoeg keuze op het gebied van spelmodi. De game beschikt over een volledige campaign modus, die een eigen verhaal vertelt.
Deze campaign is solo speelbaar, maar ook co-op met 5 vrienden. Een belangrijk onderdeel van deze campaign is de mate van flexibiliteit, want Gearbox wil niet dat spelers het gevoel krijgen aan een bepaald personage vast te zitten:
Verder laat Melissa weten dat deze flexibiliteit ook doorloopt in de missies zelf. Elke missie heeft een begin, een midden en een einde, waardoor je ze eigenlijk prima kan spelen als standalone missies. Echter wanneer je ze allemaal speelt, krijg je het volledige verhaal mee, waardoor je een meer complete speelervaring ervaart.
Battleborn beschikt verder over drie multiplayermodi, genaamd Meltdown, Capture en Incursion, die alle drie vrij verschillend van elkaar zijn. In Capture moet je denken aan een meer traditionele team deathmatch modus met capture points die je moet vasthouden en waar je punten voor krijgt.
Incursion is een modus die veel MOBA-invloeden kent: beide teams beschikken over een basis, op de map bevinden zich minions, en jouw team moet zich een weg door de map proberen te banen om de vijandige basis over te nemen. In Meltdown spelen de minions een grote rol: je verdient punten voor de hoeveelheid minions die hun dood succesvol tegemoet loopt in één van de grote verbrandingsovens.
81140

Uitgebreid levelsysteem

Tijdens het spelen van een potje Battleborn valt het levelsysteem meteen op. Zo ben je namelijk gedurende het potje zelf al aan het levelen, en met elke nieuwe stap op de level-ladder krijg je de keuze uit twee perks, wat je op het plaatje bovenaan deze pagina kan zien. Maar dit is niet de enige manier waarop je personages kan levelen in Battleborn: de game bevat namelijk drie verschillende levelsystemen.
Ten eerste het Helix systeem, waarmee je jouw personage gedurende de campaignmissie of het multiplayerpotje zelf kan laten groeien van level 1 tot level 10. Elke keer dat je een nieuw level bereikt, krijg je de keuze uit twee perks die de vaardigheden van je personage veranderen. Dit level wordt wel gereset aan het einde van de speelsessie:
Dan volgt de Character Rank, die ook kan groeien tussen level 1 en level 10. Dit level is echter wel permanent en wordt dus niet gereset na afloop van een potje Battleborn. Elke keer dat je een nieuw level in de Character Rank bereikt, ontgrendel je dingen voor dat specifieke personage, zoals nieuwe skins. Ook zijn er mutaties, de meest belangrijke unlocks: deze mutaties ontgrendelen extra keuzes die je terug kan vinden in het Helix systeem.
Dan is er tot slot nog de Command Rank, wat meer een profielgebonden level is. Het lijkt volgens Melissa op de badass ranking, bekend uit Borderlands 2. Via de Command Rank kunnen spelers zaken als titels en bragging rights ontgrendelen.
81141

De verwachtingen voor Battleborn

Op dit moment zijn Gearbox en 2K Games nog druk bezig met de release van nieuwe IP Battleborn, maar eventuele extra content in de vorm van DLC is zeker niet uitgesloten:
Battleborn komt op 9 februari 2016 uit voor de Xbox One, PS4 en de PC. Een open beta voor de game wordt begin 2016 verwacht, voor spelers die alvast een voorproefje van Battleborn willen.

Populair Nieuws