Assassin's Creed Unity - de nieuwe features

    Assassin's Creed Unity is deze maand natuurlijk uitgekomen en ongetwijfeld is menig game dat spel al aan het spelen. Mocht je nog twijfelen of je de game wel of niet in huis moet halen, lees dan nu wat er allemaal voor nieuwe features in Assassin's Creed Unity zitten.

    Het jaar is 1789, de setting Frankrijk. De bevolking is de rijke en gierige adel helemaal zat en komt in opstand. Midden in een tijd van vele uitvindingen en innovatie, zoals de guillotine, laat Ubisoft zien dat Assassin's Creed Unity meegaat met zijn tijd en brengt het heel veel nieuwe manieren van spelen, nieuwe gadgets en andere toffe dingen. Het is aan Assassin Arno om de tempeliers weer een stapje voor te zijn in Assassin's Creed Unity.

    Waar waren we gebleven?

    Inmiddels is Assassin's Creed een jaarlijkse serie. Vorig jaar was het de beurt aan Edward Kenway in Assassin's Creed IV: Black Flag, een losgeslagen piraat die in aanraking kwam met een geheime Assassin-gemeenschap in het Caribisch gebied. Deze game bracht een andere perspectief op de Assassins en Tempeliers, en had natuurlijk een geweldig gevechtssysteem voor op zee.

    De piratenschepen waren fantastisch uitgewerkt en de combat oversteeg alle verwachtingen. Een groot deel van de mensen voelde zich echter niet prettig bij het feit dat Edward geen echte Assassin was. Daarnaast werd er achteraf niet zo heel veel veranderd naast een andere vechtstijl en hier en daar een nieuw wapen. Het was wederom een normale Assassin's Creed in een ander jasje, afgezien van de combat op zee.

    Eindelijk co-op in Unity!!!

    De belangrijkste toevoeging aan Assassin's Creed Unity is natuurlijk de singleplayer co-op. Deze is optioneel in de singleplayer tijdens het spelen van speciale co-op missies. Meestal kun je de game spelen met vier personen, een andere keer met twee of drie. Dit is afhankelijk van de grootte van de missie. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je helemaal geen zin hebt om met andere spelers samen een missie te doen. Ook dat is geen probleem, aangezien solo ook een optie is.

    Ubisoft gaat hierin verder op Watch Dogs. In Watch Dogs werd voor het eerst multiplayer vermengd met singleplayer. Tijdens het free-roamen kon je aangevallen worden of andere mensen aanvallen in hun singleplayer. Dit werkte goed en dat is reden genoeg voor Ubisoft om de co-op door te voeren naar Assassin's Creed Unity. Of dit ook goed gaat werken, is natuurlijk nog maar afwachten.

    Wat in ieder geval zeker is, is dat de co-op in Assassin's Creed de gehele serie op zijn kop zet. Eindelijk luistert Ubisoft naar de vele smeekbeden van de fans en eindelijk is deze optie beschikbaar.

    Customization van top tot teen

    Een Assassin heeft een bepaalde stijl. In Unity is dit dan ook niet anders. Wat voor stijl je aanneemt, is echter wel helemaal aan jou. Met meer dan 200 verschillende kledingstukken kun je Arno helemaal aanpassen zoals jij zelf wilt. Letterlijk van top (hood) tot teen (schoenen) kun je een stijl toekennen aan de Assassin. Natuurlijk kun je hem ook deze keer weer volledig uitrusten met verschillende wapens en gadgets als rookbommen en andere afleidingsmiddelen.

    Maar je kan niet alleen het uiterlijk of de uitrusting van Arno veranderen. Ook de vaardigheden van de Assassin moet je zelf vrijspelen en kopen met verschillende punten die je krijgt voor het behalen van missies. Dit is vergelijkbaar met het systeem dat in Watch Dogs zit. Aan jou de keuze welke vaardigheden je wilt gebruiken.

    Lastige vijanden in Unity

    Verder heeft Ubisoft ook het vechtsysteem ontleed en opnieuw opgebouwd. Ieder jaar verandert er wel wat aan de manier van vechten. Al is het maar stijl, nieuwe soorten vijanden of het gebruik van nieuwe wapens. Dit jaar verandert er nog meer. De vijanden worden eindelijk moeilijker en Assassin's Creed wordt hiermee realistischer. Het is namelijk niet normaal dat een groep van 30 vijanden het tegen één Assassin met een verborgen mes en een zwaard afleggen.

    Het wordt dan ook ten strengste afgeraden om het op te nemen tegen grote groepen vijanden. Het is beter om voor hen te vluchten. Daarnaast kun je vijanden niet langer counteren. Bij het counteren breng je ze enkel nog maar uit balans. Kortom, de vijanden zijn slimmer geworden en dus lastiger te verslaan; vechten is hierdoor veel realistischer.

    Missie-aanpak verandert drastisch in Unity

    Een andere grote aanpassing die gemaakt is door Ubisoft, is de manier van aanpak in missies. Niet langer zul je meer een serie van opvolgende uitdagingen moeten voltooien in missies. Je krijgt een opdracht, een paar mogelijkheden en de rest moet je zelf maar uitzoeken. Hoe dit in zijn werk gaat, wordt in bovenstaande trailer prachtig uitgewerkt. Waar het op neerkomt is dat je vele malen meer vrijheid krijgt om een missie te spelen.

    Daarnaast is er nu ook een interieur. Niet alleen kun je meer over en buiten gebouwen rennen, je kunt nu namelijk ook in of door de gebouwen free-runnen. Het zoeken naar toevallig openstaande ramen of het lock picken van een aantal deuren geeft je ook weer meer keuzes in hoe je een missie aan wilt pakken.

    Parkcour eindelijk verbeterd

    De laatste belangrijke verandering waar we jullie over willen informeren, is de verbeterde Parkour-methoden. Vanaf Assassin's Creed Unity kun je namelijk ook een snelle manier naar beneden vinden, waar dat eerder per se gedaan moest worden met een leap of faith of een sprong van enkelbrekende hoogte. Parkour is dus eindelijk goed onder de loep genomen en verbeterd.

    Dus, wat hebben we?

    Over het algemeen biedt Assassin's Creed Unity meer vrijheid. Vrijheid in missie-aanpak, parkour en confrontatie van vijanden. Daarnaast legt Ubisoft veel nadruk op de toevoeging van de co-op, die eindelijk geïntegreerd is in de serie. Deze vernieuwingen moeten bijdragen aan de meest innovatieve Assassin's Creed tot nu toe. Ubisoft heeft in ieder geval goed zijn best gedaan om echt een nieuwe game op de markt te brengen.

    Assassin's Creed Unity

    Verkijgbaar vanaf 13 november 2014

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.