Met Dragon Age: The Veilguard komt er eindelijk een nieuw deel in de franchise. Maar wat is er allemaal al over bekend? Wij hebben alles voor je op een rijtje gezet.
Toen duidelijk werd dat BioWare bezig is met een nieuwe Dragon Age, kwam naar buiten dat het een kleinere titel zou worden, met de focus op het Tevinter Imperium. Sindsdien zijn de plannen alleen flink veranderd en is het team bij BioWare ook meerdere keren op de schop gegaan.
Hoewel de studio nu Dragon Age: The Veilguard uit de doeken heeft gedaan - en een naamsverandering heeft gegeven - zijn er nog niet veel details bekend over het verhaal. Wel is duidelijk dat een voorgaande companion een grote rol gaat spelen.
Dragon Age: The Veilguard gaat direct verder op Dragon Age Inquisition en Solas is nu een antagonist geworden. De mage is eigenlijk een eeuwenoude elf die verantwoordelijk is geweest voor het creëren van The Fade - de realm waar geesten en demonen leven. Het enige dat ervoor zorgt dat die wereld en Thedas, de wereld van mensen, niet met elkaar botst is The Veil.
Solas wil The Veil vernietigen om de voormalige glorie van de elven in ere te herstellen. Dat gaat alleen wel ten koste van de overige rassen in de wereld. The Veilguard moet er dus voor zorgen dat Solar niet slaagt in zijn plannen.
Net zoals in de voorgaande games speel je met een zelfgemaakt personage in Dragon Age: The Veilguard. Je mag zelf je protagonist in elkaar zetten en dan gaat het om meer dan alleen het uiterlijk. Je kan namelijk je eigen ras kiezen en natuurlijk de class van je personage.
Maar BioWare heeft ook een oude feature uit de franchise weer teruggebracht. Bij het maken van je personage kan je namelijk ook een background kiezen. Dan kan het gaan om bij welke organisatie de protagonist eerst zat of waar hij is opgegroeid.
Niet alleen krijg je op die manier toegang tot exclusieve opties in conversaties, het zorgt ook voor een bepaalde bonus. Denk bijvoorbeeld aan een extra slot voor potions of extra schade tegen bepaalde vijanden.
Een groot gedeelte van je tijd in Dragon Age: The Veilguard zal je besteden aan het bestrijden van vijanden. Helemaal nu er zo’n groot gevaar is die het voortbestaan van de rassen in Thedas bedreigt. Het systeem lijkt in grote lijnen nog op de combat uit Inquisition, maar BioWare heeft ook de nodige veranderingen doorgevoerd.
De actie speelt zich real-time af, maar je hebt de mogelijkheid om de actie tijdelijk te pauzeren om tactische keuzes te maken. Zo kan je bijvoorbeeld bepaalde vaardigheden timen, die effect op elkaar hebben. Met een gravity well kan je vijanden bij elkaar brengen, om vervolgens daar een grote area of effect-aanval op los te laten.
Voor aanvallen op een afstand is er misschien wel de grootste verandering. Niet langer kan je gewoon lock-on gebruiken om vijanden onder vuur te nemen, maar je zal zelf de projectielen moeten mikken. Goed nieuws dus voor spelers die gerichte headshots willen maken.
Mark Darrah, de voormalige executive producer voor Dragon Age en momenteel consultant bij BioWare, heeft een opvallende uitspraak gedaan over het gevechtssysteem. Volgens Darrah is Dragon Age: The Veilguard namelijk de eerste game in de franchise waarbij 'combat daadwerkelijk leuk is'.
Het is alweer een lange tijd geleden dat Dragon Age Inquisition verscheen. In november is het tien jaar geleden dat het laatste deel in de franchise werd uitgebracht. Het lijkt er dan ook op dat er precies een decennium gaat zitten tussen de Dragon Age games.
EA en BioWare hebben nog geen officiële releasedatum gedeeld voor de nieuwste titel. Het enige dat bekend is, is dat Dragon Age: The Veilguard dit jaar moet uitkomen. Aangezien we alweer bijna op de helft van het jaar zijn, lijkt het dan ook logisch dat de game gepland staat voor de laatste paar maanden van 2024.
Wanneer de game in de winkel ligt, dan zal hij beschikbaar zijn op de PlayStation 5, Xbox Series X/S en PC.