Ace Combat 7 Skies Unknown release vandaag & XGN vliegt zelf!

    Virtual reality wordt groter en groter. Vandaag, 18 januari 2019, is de release van Ace Combat 7: Skies Unknown. De nieuwste game uit de Ace Combat serie heeft, naast veel reguliere missies, drie VR-missies. Maar wij zijn erachter gekomen dat, hoe realistisch de game ook is, het niet te vergelijken is met het echte werk.

    Vroeg in de morgen gingen we op pad. Dit keer niet naar het kantoor van XGN in Amsterdam, maar naar Lelystad. Vanaf het station in Lelystad gingen we door naar Lelystad Airport en dan kunnen jullie misschien al wel raden wat we gingen doen. Nadat we aankwamen, begon het toch wel een beetje te kriebelen. We gingen namelijk met F16-piloten vliegen in een Blackshape vliegtuig.

    Binnen in de hangar

    Start van het Ace Combat 7: Skies Unknown release evenement

    We mochten mee vliegen met ontzettend ervaren piloten voor wie het vliegen in een Blackshape vliegtuig eigenlijk een eitje is. Toch waren er zeker klamme handjes aanwezig toen we in het vliegtuig zaten. Maar voordat het zover was, kregen we een briefing van Erik “Corny” Cornelisse, eigenaar van Air Combat Europe. Dit is de enige plek in heel Europa waar je in deze vliegtuigen mag mee vliegen.

    Corny

    Maar niet alleen Corny was aanwezig. Wij gingen namelijk meevliegen met Chin. Een ervaren F16-piloot die ons meenam tijdens deze geweldige ervaring. Tijdens de briefing ging het nog even over neerstorten en het gebruiken van een parachute wanneer dit zou gebeuren. We moeten eerlijk zijn; toen begon de spanning wel heel hoog op te lopen. Nog snel een plasje en op naar de hangar waar de vliegtuigen opgeslagen stonden. Toen hier de deuren omhoog rolden, was het dan echt zo ver.

    De Hangar

    Daar gaan we

    De vliegtuigen zijn erg licht, ongeveer 300 kilo, en daardoor konden Corny en Chin de vliegtuigen zo met de hand naar buiten rijden. De hele checklist werd door Chin nagelopen, de olie was op de juiste temperatuur en dus was het tijd om op te gaan stijgen. Dit deden we niet zomaar. We stegen namelijk op met maar anderhalve meter afstand tussen de vleugels van de twee vliegtuigen. Dit noemen ze formatievliegen en dit deden Chin en Corny ook altijd wanneer ze met F16’s vlogen. Dit was wel even een spannend moment.

    En toen mochten we zelf

    We bleven op ongeveer 150 meter hoogte, waardoor je alles goed kon zien ondanks dat het bewolkt was. De ene na de andere formatie werd gevormd door Corny en Chin, waarbij we soms het gevoel hadden dat het zo mis had kunnen gaan; zo dicht zaten de twee vliegtuigen bij elkaar met ruim 250 kilometer per uur. Het ene vliegtuig ging onder het andere vliegtuig door, vlogen onder elkaar en de G-krachten vlogen je om de oren. En toen was het moment ineens daar. Het moment waar we kort op waren voorbereid tijdens de briefing: het vliegtuig besturen zonder hulp van Chin.

    Het ziet er zo makkelijk uit wanneer je de professionals aan het werk ziet, maar wanneer je het dan zelf moet doen is het helemaal niet zo makkelijk. Het waaide hard en iedere beweging aan de stuurknuppel resulteert in een flinke beweging van het Blackshape-vliegtuig. We zetten de achtervolging op het andere vliegtuig in en wij moesten hem in het vizier houden. Dit ging ongeveer een minuut goed en daarna gaven we de controle, met een diepe zucht, terug aan Chin. Zweet op het voorhoofd, maar wat een ervaring!

    Uitzicht

    Chin begon vervolgens prachtig te manoeuvreren, want het zelf sturen was toch wel heel spannend. Links, rechts, ineens een duik naar beneden: we hebben het allemaal gedaan. En dat terwijl Corny in de achtervolging zat, want de rollen waren nu omgedraaid. Tijdens het vliegen was er ook tijd om te genieten van het prachtige uitzicht. Nou ja, even dan, want na een moment van rust gingen de G-krachten er weer vol op los.

    Wat een ervaring

    Na nog enkele prachtige manoeuvres van Chin te hebben meegemaakt, gingen we ons weer opmaken voor de landing. Het laatste stukje mochten we weer zelf vliegen en dit ging al een stuk beter. Twee bochten van ongeveer negentig graden en daarna zorgde de professional uiteraard weer voor de landing. Veilig geland, waren we toch wel weer blij dat we weer op de grond stonden. Ook al was dit een ervaring voor het leven.

    Nadat we weer met onze beide benen op de grond stonden, was het de buurt aan de andere aanwezigen. Toen kregen wij mooi de tijd om Ace Combat 7: Skies Unknown zo vlak voor de release te spelen. Er zijn veel overeenkomsten met de werkelijkheid, maar er is een groot verschil. De G-krachten hebben een enorme invloed op het vliegen, maar wanneer je je VR-bril opzet, voel je deze krachten niet. Verder is de game ontzettend realistisch en dat werd ook nog een bevestigd door beide F16-piloten. Sonja ging zelfs nog verder voor de release aan de slag met een VR-missie uit Ace Combat 7: Skies Unknown. Zij vond de VR echt een goede toevoeging. Wil je weten wat ze nog meer vindt? Lees dat hier alles over de details van Ace Combat 7: Skies Unknown.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.