A Plague Tale Innocence features - Vijf dingen die je moet weten

Article
zaterdag, 11 februari 2017 om 10:00
xgn google image
A Plague Tale Innocence is Asobo Studio's nieuwste game, die we eind 2018 kunnen verwachten. Tijdens het Focus Home What's Next evenement werd alvast een voorproefje van de game getoond. De nieuwe Asobo Studio game gaat erg uniek worden. Dit zijn vijf A Plague Tale Innocence features waar jij vanaf moet weten!
In A Plague Tale Innocence sta je in de schoenen van een veertienjarig meisje genaamd Amicia. Samen met haar broertje Hugo neemt ze het op tegen een middeleeuwse wereld waarin de Zwarte Dood heerst, die gevuld is met dodelijke ratten en gewapende soldaten.
In een interview met XGN.nl vertelt David Dedeine, mede-oprichter van Asobo Studio, meer over wat voor A Plague Tale Innocence features spelers allemaal kunnen verwachten in dit nieuwe middeleeuwse avontuur. ''Als je niet van ratten houdt, heb je een probleem'', zegt de Fransman met een glimlach op zijn gezicht.
A Plague Tale Innocence wordt ontwikkeld door Asobo Studio en de game wordt in samenwerking met Focus Home Interactive uitgebracht. De game komt eind 2018 naar de PlayStation 4, Xbox One en PC. Een exacte releasedatum is nog niet bekend.

Duizenden ratten op je beeldscherm

Zoals Dedeine al zei, moet je niet bang zijn voor een paar ratten om A Plague Tale Innocence te spelen. En nu denk je misschien bij jezelf: ''Pff een rat is toch niet zo eng? Daar moet ik wel tegen kunnen.'' Dat klopt: één rat is misschien niet zo eng, maar duizenden van de kleine krioelende beestjes is een ander verhaal.
In A Plague Tale Innocence zullen spelers momenten krijgen waarop de vloer zwart ziet van de grote hoeveelheid ratten die op je beeldscherm te zien is. Met de nieuwe engine, die door Asobo zelf ontwikkeld is, kunnen er meer dan drieduizend individuele ratten tegelijkertijd in één ruimte te zien zijn.
Ratten zijn een groot onderdeel van van A Plague Tale Innocence. Ze zijn, naast de soldaten, de grootste vijand in de game. Zonder licht of vuur, iets waar de ratten bang voor zijn en deze afstoot, zal je levend opgegeten worden.
Maar de ratten zijn ook in je voordeel te gebruiken. Door strategisch lichten rondom soldaten en andere vijanden kapot te maken, zullen de ratten hen aanvallen en op deze manier veranderen je vijanden in een smakelijk rattenmaaltje.
105621

Door de ogen van kinderen

Over het verhaal zelf is nog niet veel bekend, maar wel weten we dat we het gaan volgen vanuit het perspectief van twee kinderen. Je bent als speler dus eigenlijk een kind in een volwassen wereld. In het begin zullen Amicia en Hugo nog erg jong en onwetend over de grotemensenwereld zijn. Des te verder je in het verhaal komt, des te meer zij zullen ontdekken over wat er allemaal aan de hand is.
In A Plague Tale Innocence maken spelers deze ontwikkeling mee samen met de hoofdrolspelers van de game. David Dedeine heeft hierover het volgende te vertellen:
Ook betekent dit dat je niet een of andere moordzuchtige demi-god bent, met een groot arsenaal aan grote wapens tot je beschikking om alles in je weg kapot te slaan of te schieten. Je bent maar een kind en dat is iets wat je in je achterhoofd moet houden wanneer je A Plague Tale Innocence speelt.
Amicia heeft zelf een slingshot waarmee ze stenen, en later ook andere projectielen die met alchemie te maken hebben, kan afvuren. Hier zul je het als speler qua wapens mee moeten doen. Verder kan je nog gebruik maken van je omgeving, om zo korte metten met je vijanden te maken.
105622

Licht en vuur zijn belangrijk

Zoals eerder al gezegd is licht een belangrijk element in A Plague Tale Innocence. Dit is namelijk het enige waar de ratten in de game bang voor zijn en wat er dus voor zorgt dat je niet aangevallen wordt. De reden dat soldaten lantaarns vasthouden, is ook om de ratten van hen af te houden.
In sommige levels zal je op zoek moeten gaan naar fakkels of andere lichtbronnen om zo blokkades van groepen ratten te passeren. Andere keren moet je juist licht doven om zo ratten ergens naar toe te sturen. De game gaat op meerdere manieren lichtelementen terug laten komen.
Nu denk je misschien dat er dus geen gevaar dreigt wanneer er levels zijn die overdag plaatsvinden of dat de game zich alleen maar ’s nachts afspeelt. Maar dat is niet zo. Meer hierover lees op de volgende pagina in deze special met A Plague Tale Innocence features.
105623

Open levels in dag en nacht

A Plague Tale Innocence is een lineaire singleplayer game. Ieder level is daarentegen wel open in hoe jij het speelt. Het is vergelijkbaar met de manier waarop de Dishonored games haar levels presenteren. Spelers kunnen hun eigen weg vinden door een missie heen, maar het einddoel blijft wel hetzelfde.
Licht is dus erg belangrijk in de nieuwe Asobo Studio game. Een makkie dus, wanneer de levels overdag plaatsvinden, zou je denken. Nee, zelfs overdag zul je oplettend moeten blijven voor het gevaar van ratten.
Deze kunnen zich namelijk in schaduwen of in verlaten gebouwen schuilhouden. Het kan dus zo zijn dat je alsnog een weg moet zoeken langs een plek die geblokkeerd wordt door ratten.
Ook zullen sommige levels in A Plague Tale Innocence een day-night cycle hebben, waarbij het op een bepaald moment van dag naar nacht gaat, of andersom. Ook zijn er missies waar je hetzelfde gebied moet passeren, alleen dan de ene keer ’s nachts en de andere keer overdag.
105624

Een authentieke middeleeuwse setting

A Plague Tale Innocence vindt plaats in middeleeuwse Franse steden en op het platteland. Erg kenmerkend is de setting waarin het verhaal zich gaat afspelen. Het team van Asobo Studio heeft zelf wel nagedacht over een andere, meer futuristische setting, maar heeft besloten dat toch maar niet te doen. Volgens David Dedeine zou dat namelijk afbreuk doen aan de gameplay:
Ook is Asobo Studio voor de setting flink in de geschiedenisboeken gedoken en dat is te merken. De steden en de gebouwen in de game zien er authentiek uit, evenals het middeleeuwse Franse platteland en de inwoners hiervan.
Dit waren de vijf A Plague Tale Innocence features die je moet weten. De game komt eind 2018 uit voor PC en consoles, een exacte release datum is nog onbekend.