8 God of War features verder uitgelegd [Interview met Aaron Kaufman]

    Nog even en dat is het zover, dan mogen we eindelijk aan de slag met God of War. Dit zijn 7 God of War features verder uitgelegd. XGN.nl sprak met Aaron Kaufman, senior community strategist bij Santa Monica Studio.

    De doelgroep: voor wie is God of War?

    Wat zo kenmerkend was aan de God of War games, was de Griekse mythologie. Iedereen weet dat de gehele setting met de nieuwe God of War game verplaatst is naar het koude Noorden. De Noorse mythologie staat centraal. Is het niet moeilijk voor de ontwikkelaars om met een game te komen die zowel fans van het eerste uur aanspreekt, alsook nieuwelingen?

    Kaufman kaatst de bal tijdens het interview meteen terug en vraagt aan ondergetekende, die een fan van het eerste uur is: “Wat spreekt jou zo aan, aan de God of War games?”, waarop het antwoord luidt: “Brute combat". Kaufman roept blij: “Precies! Dat is waar we op mikken!”

    Vervolgens begint hij uit te leggen dat de nieuwe God of War game bewust een geheel nieuwe richting op is gegaan. Iedereen heeft de beelden gezien: Kratos is ouder geworden. “Het is een reis van vader en zoon, het is emotioneel, het is duister. Ik heb daarmee niet het gevoel dat we de hardcore fans hebben weggejaagd”, benadrukt Kaufman.

    Het vechten en de invloed van zoon Atreus

    De gevechten blijven uiterst belangrijk. En Kaufman laat ons weten dat de combat nog altijd snel en fanatiek zal zijn en dat gamers zoals altijd nog fanatiek combo’s uit hun mouwen kunnen schudden. Daarbij bepaal je zelf hoe je vecht: wil je met zwaarden gooien of juist met je vuisten vechten? Jij bepaalt je eigen spel.

    Erg belangrijk is in ieder geval Kratos’ zoon Atreus. Hij zal niet zomaar een zij-karakter zijn: “Hij is er bij elke stap die jij zet. Je bent altijd samen en hij is erg belangrijk voor de gameplay en daarom heeft hij een eigen knop toegewezen gekregen.”

    Atreus kan onder andere pijlen afvuren en op de rug van vijanden klimmen. Kaufman weet het dan ook zeker: “You will love, love, love, love, absolutely love it!”, grijnst hij. “Het voelt net zo vloeiend aan als vorige God of War games.”

    Aanpassingen in vechtsysteem?

    Qua vechtsysteem zal God of War lijken op de voorgaande games. In die zin: spelers kunnen nog altijd wapens upgraden en nieuwe moves vrijspelen. Verder vertelt Kaufman dat het aan jou is hoe je speelt: aanvallend, verdedigend of je kan vechten op een bepaalde manier.

    Het nieuwe vecht-element zit voornamelijk in het feit dat er een grote rol is weggelegd voor Atreus:

    “En dankzij de zoon wordt er een geheel nieuwe laag toegevoegd aan de gameplay. En beide (dus Kratos en zijn zoon, red.) kunnen geüpgradet worden.”

    Hierbij moet gedacht worden aan armor en bijvoorbeeld wapens. Dat upgraden gebeurt overigens niet tegelijk. Spelers moeten daarin keuzes maken. Maar daarover wordt later pas meer informatie naar buiten gebracht.

    Kratos en zijn rol als beschermer

    Heel leuk allemaal, dat vechten, maar één ding valt op en dat is de vader-zoon relatie. Dus vroegen wij ons af: hoe moeilijk is het voor Kratos om zijn zoon te beschermen? We kennen immers allemaal zijn eigen verleden…

    Kaufman moet lachen: “Ik heb ook een zoon van twee en hoe moeilijk is het voor mij als vader? Hahaha“. Ons antwoord daarop luidt dat we hopen dat dit een iets andere situatie is dan bij deze game. Hij antwoordt dat hij hoopt van wel.

    “Het belangrijkste is dat Kratos er voor vreest dat het ergste in zijn zoon zit. Want hij heeft een verschrikkelijk verleden. En Atreus weet niets van dat duistere verleden, Atreus weet niet eens dat hij misschien een God is. En daar wil Kratos zijn kind voor beschermen.”

    Atreus wordt naarmate het verhaal vordert steeds beter in vechten. Daarnaast ziet de speler Kratos worstelen, niet alleen om zijn kind te laten gaan, maar ook met zijn eigen woede. Al is de Kratos in deze game meer gefocust en heeft hij zijn woede meer onder controle!

    Dialogen in de game

    “Wat erg leuk is, is dat er veel dialoog zit in de game tussen hen twee (dus Kratos en Atreus, red.)”, vertelt Kaufman enthousiast. Hij legt uit dat de ontwikkelaars het verhaal willen laten beleven door de ogen van Kratos.

    Daarom zullen er vaak overgangen zijn van gameplay naar filmpjes, iets wat nieuw is in de serie. Volgens Kaufman voegt die dynamiek wat toe aan de franchise. Interessant, maar is Kaufman niet bang dat de core fans helemaal niet zitten te wachten op ellenlange dialogen en gewoon willen vechten?

    “Haha, nee helemaal niet. Nee, elke God of War heeft zijn eigen tempo. Er is geen God of War game waar het allemaal maar draait om vechten, vechten, vechten. De core fans willen, precies wat jij zei, brute combat.”

    Daarnaast draait het volgens hem om onverwachte momenten, grote schepsels, sterke wapens en deze elementen zitten allemaal in de game. En tot slot zullen er nog puzzels in de game zitten, volgens Kaufman zitten er er een paar hele coole ontwerpen tussen. Of ze moeilijk zijn? "Ja, natuurlijk, hahaha!”

    Plaats voor humor?

    De God of War games zijn vrij serieus met brute actie en veel drama. In elk deel zal enorm veel drama. En nu ook blijkt dat de dialogen tussen vader en zoon essentieel zijn. Maar wordt dat niet te zware materie?

    We vroegen dan ook aan Kaufman of er nog wel plaats is voor humor in de nieuwe game:

    “Ja, absoluut! Je moet het zien als een goede Marvel film, met ook grappige momenten. Atreus zal in het begin van de game steeds vragen hoe hij dingen deed, waarop Kratos steeds zal zeggen dat hij dingen nog beter moet doen. De chemie van de voice actors is erg goed. En de manier waarop de zoon bepaalde dingen zegt, is erg grappig.”

    Nostalgie en Grieks verleden?

    Geheel wat anders; hoe zit het eigenlijk met de Griekse mythologie? We weten dat de God of War serie bewust afstand heeft gedaan van die setting, gezien dit een nieuw verhaal is en Kratos veel ouder is. Maar fans van het eerste uur willen misschien wel een knipoog naar het verleden. We vroegen Kaufman of zoiets nog op de planning staat:

    “God of War fans zullen sommige dingen uit het verleden zien. Het zit 'm in kleine artistieke details. Veel mensen uit het team werkten ook aan de eerdere God of War games. We vergeten nooit onze roots. God of War fans zullen zekere de kleinere details kunnen waarderen. “

    En stiekem konden we dat al opmaken uit de trailer waarin een Griekse vaas voorbij komt. Wij zijn benieuwd!

    Toekomst en DLC?

    Begin 2018 is het zover, dan verschijnt God of War exclusief voor de PlayStation 4. En dan, wat gebeurt daarna? Komt er nog downloadbare content? Kaufman laat weten dat daar op dit moment nog niet over gepraat wordt, aangezien het team zich nu erg op de game focust.

    Eigenlijk kunnen we al één ding opmaken uit zo’n antwoord en dat is dat de game wel degelijk DLC krijgt. Staat er niets op de planning, dan is het antwoord op een dergelijke vraag vaak een duidelijke nee. Nu kregen we een diplomatie correct antwoord voorgeschoteld. Wij weten genoeg.

    God of War

    Verkijgbaar vanaf 20 april 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.