5 redenen waarom VR overrated is

Article
dinsdag, 23 augustus 2022 om 15:00
pexels artem podrez 7773749f1661245948
Al jaren wordt VR gezien als dé toekomst van gaming. Maar zitten we over een aantal jaar wel echt met een VR-bril op ons hoofd games te spelen? Dit zijn 5 redenen waarom VR eigenlijk overrated is.

De technologie is er nog lang niet

Met de verschijning van allerlei VR-brillen de laatste jaren en mooie beloftes, lijkt het erop dat het tijdperk van virtual reality is gearriveerd. We kunnen immers met de huidige consoles en PC's beelden in 4K resolutie tevoorschijn toveren met een vloeiende framerate van 60 frames per seconde of zelfs iets hoger.
Dat lijkt indrukwekkend en zeker als je het voor je neus ziet op een mooi scherm, maar voor een echt goede VR-ervaring is de technologie er nog lang niet. Als je namelijk overtuigend in een andere wereld wil stappen, dan moet niet alleen de resolutie veel hoger zijn dan op een scherm - precies de reden waarom bijvoorbeeld de PlayStation VR2 een resolutie van 2000x2040 per oog krijgt - en met name de framerate moet vele malen hoger.
Het minimum doelwit voor framerate voor veel ontwikkelaars is momenteel 90 frames per seconde, om ervoor te zorgen dat niet meteen iedereen hoofdpijn krijgt. In een ideale wereld moet de framerate alleen al minimaal omhoog naar 120 fps en voor veel ontwikkelaars is het nu al een uitdaging om een game op 60 fps te laten draaien in 4K. De technologie heeft dus nog een heel lange weg te gaan.
vr gamenf1661245921

Nog minder portable dan een grote game PC

Als er een duidelijke trend te zien is op het gebied van gaming de laatste jaren, dan is het wel dat steeds meer spelers hun games onderweg willen spelen. Zie bijvoorbeeld de populariteit van de Nintendo Switch, de komst van de Steam Deck en natuurlijk de enorme opmars van Android en iOS games.
Gamen in VR is alleen het tegenovergestelde. Ja er zijn wel een aantal VR-brillen die redelijk portable zijn, maar die zijn voornamelijk bedoeld om video's mee te kijken. Als je wil gamen in VR, dan zit je vast in een wereld vol kabels.
Voor het gamen in VR zelf heb je bovendien al veel ruimte nodig. Je wil immers niet struikelen over de bank of met je arm slaan tegen een tafel. Nu de huizenprijzen steeds verder stijgen en ruimte schaars wordt, is het straks al bijna onmogelijk om een goede ruimte te vinden om je VR-setup in kwijt te kunnen.
vr misselijkheidf1661246032

Misselijk worden tijdens het spelen

Zoals eerder gezegd is het een makkelijke manier om misselijk te worden of hoofdpijn te krijgen als een VR-game een te lage framerate heeft. Maar zelfs al zou het een ontwikkelaar lukken om de game in theorie te laten draaien in 240 frames per seconde, kunnen games in de virtuele wereld alsnog voor misselijkheid zorgen bij veel spelers.
Dat komt namelijk puur door het menselijk brein. Stel je bent door middel van je controller aan het lopen in een VR-game. Als je omlaag kijkt zie je een stel virtuele benen bewegen, waardoor het voor je lichaam niet raar is dat je 'beweegt'. Wanneer je alleen vooruit kijkt is het voor je brein een raadsel waarom je lichaam aan het lopen is en dat kan al heel snel voor misselijkheid en andere nare gevoelens leiden.
Zelfs als je één van de gamers bent die weinig tot geen last heeft van dit fenomeen, zal je waarschijnlijk niet urenlang achter elkaar kunnen spelen in een VR-wereld. Dus hoewel een VR-game even leuk kan zijn, zal het zeker niet de ervaring kunnen vervangen van een weekend lang een gloednieuwe game bingen.
half life alyx 1f1582035704

Geen baanbrekende game-collectie

Een andere reden waarom je waarschijnlijk niet meteen acht uur in een nieuwe VR-game wil steken is omdat er schrikbarend weinig grote avonturen puur voor virtual reality is gemaakt. Er worden steeds mooie beloftes gemaakt wat er allemaal mogelijk is met VR, maar daar is in de werkelijkheid weinig van terug te zien.
De meeste VR games zijn namelijk kleine spelletjes die leuk zijn voor een paar potjes achter, shooters waarbij je vast staat op één plek of aangepaste versies van games die al eerder zijn uitgebracht - denk bijvoorbeeld aan de VR-versie van Skyrim.
Er is slechts één game die echt als uithangbord kan worden gezien van wat er allemaal mogelijk is met een VR-bril op je hoofd en dat is Half-Life Alyx. Tot er elk jaar consistent van dat soort titels verschijnen kan VR nooit op tegen 'normale' games.
valve index vrf1582036850

Veel te duur voor wat je krijgt

Het is nu misschien aantrekkelijk om Half-Life Alyx te gaan spelen, maar je moet alleen wel goed rekening houden met de kosten die daarbij komen kijken. Met de aanschaf van de game alleen ben je er natuurlijk niet, want je moet wel een VR-bril hebben die ondersteund wordt. En dat is een duur grapje.
Zo heeft Valve de game gemaakt met de Valve Index in het achterhoofd, haar eigen bril voor virtual reality. Voor de hele VR-kit ben je alleen een kleine 1079 euro kwijt! Anderzijds kan je gaan voor de HTC Vive Pro, wat iets goedkoper is met een prijskaartje van 899 euro.
VR is momenteel enorm duur, terwijl je er dus één echt goede, exclusieve game-ervaring voor terug krijgt. Mogelijk dat daar in de toekomst verandering in komt, maar als je één van de early adopters wil zijn, dan ben je eigenlijk een dief van je eigen portemonnee.