5 redenen om uit te kijken naar Dragon's Dogma 2

Article
maandag, 18 maart 2024 om 9:00
dragons dogma 2 headerf1695647836
Aankomende week is het zover, dan komt eindelijk het vervolg uit op Dragon’s Dogma uit 2012. Wij hebben 5 redenen op een rij gezet waarom je moet uitkijken naar het langverwachte Dragon’s Dogma 2.

Een verbetering op het origineel

Er wordt door veel fans met liefde teruggeblikt op de originele Dragon’s Dogma. De game had duidelijk een eigen smoel en introduceerde een aantal eigen ideeën. Bovendien is er sindsdien niet een andere game verschenen die in grote lijnen lijkt op Dragon’s Dogma, in tegenstelling tot andere RPG’s. Daardoor wordt alleen soms iets te positief teruggeblikt op het origineel en worden kritiekpunten vergeten.
Maar dat is door Capcom niet over het hoofd gezien. Regisseur Hideaki Itsuno en zijn team wilden een sequel maken waarbij het hart en ziel van de originele game wordt behouden, maar waarbij er is geluisterd naar kritiek. Dragon’s Dogma 2 lijkt daardoor een game die op vrijwel elk vlak is verbeterd ten opzichte van de eerste titel, maar nog steeds door en door Dragon’s Dogma is.
dragons dogma 2 colossusf1706012404

Enorme monsters beklimmen

Eén van de elementen uit het origineel dat is behouden, is het vechten tegen gigantische monsters. In Dragon’s Dogma duurde het niet lang voordat je oog in oog stond met een Cyclops, waarbij je meteen leerde dat je ook bovenop monsters kan klimmen, om bijvoorbeeld een scherp mes te steken in het ene oog van zo’n mythisch wezen. Of wat te denken van een hydra met meerdere koppen?
In Dragon’s Dogma 2 zal je nog steeds meermaals in de schaduw staan van grote monsters. Sterker nog, Capcom heeft een blik aan nieuwe vijanden opengetrokken, waar je haren overeind van gaan staan. Uit de Griekse mythologie is deze keer bijvoorbeeld een Colossus geleend, die nog vele malen groter is dan een Cyclops. Tijd om alvast een spoedcursus boulderen te volgen!
dragons dogma 2 magick archerf1710257340

Nieuwe classes om mee te stoeien

Om korte metten te maken met de gigantische vijanden - en natuurlijk kleinere obstakels als goblin, wolven en harpies - is het belangrijk om een goede samenstelling te vinden voor je party. Gelukkig kan je naar hartelust de Vocation, de class in Dragon’s Dogma 2, veranderen van je eigen personage (de Arisen) en je Pawn.
Daar heb je nu ook meer opties voor gekregen. Eén van de nieuwe Vocations is bijvoorbeeld de Spearhand. Deze mix van een Fighter en Mage kan met een speer indrukkende moves tonen op korte afstand, maar tegelijkertijd ook magische spreuken gebruiken, door bijvoorbeeld een dubbelganger tevoorschijn te toveren.
Capcom heeft daarnaast ook naar de bestaande Vocations uit Dragon’s Dogma gekeken en waar nodig veranderingen doorgevoerd. Zo is de Strider nu opgesplitst in twee classes, namelijk de Thief en Archer, elk met een duidelijkere specialisatie.
dragons dogma 2 wereldf1710257387

Iets te beleven om elke hoek

Net zoals de eerste Dragon’s Dogma kent de sequel een grote open wereld, die je aanmoedigt om op ontdekkingsreis te gaan. Natuurlijk kan je trouw de main quest volgen, maar de wereld zelf kent veel verrassingen die zichzelf niet aankondigen op de map en een ommetje in een nieuw gebied erg interessant maken.
Volg je bijvoorbeeld een pad door de bergen, dan kan het zo gebeuren dat je in een hinderlaag van goblins loopt. Of misschien kom je achter een grote steen juist wel de ingang van een grot tegen, waar mogelijk nieuwe gevaren en shiny loot verstopt zitten.
Het ontdekken van de wereld wordt ook aangemoedigd op de manier hoe fast travel werkt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Skyrim kan je niet even snel en ongelimiteerd teleporteren naar een stad of point of interest waar je al eerder bent geweest. Je moet of een gelimiteerd voorwerp gebruiken, een zogeheten Ferrystone, of een ossenkar pakken. Maar bij dat laatste kan je ook weer overvallen worden, het is alleen een stukje sneller dan de benenwagen gebruiken.
dragons dogma 2 dragonf1707995094

Dragon’s Dogma 2 onthoudt alles

Doordat er twaalf jaar zit tussen de release van de twee Dragon’s Dogma games is er veel veranderd op het gebied van hardware. Daarmee kan het team ook eindelijk features implementeren die eigenlijk al gepland waren voor het origineel, maar in 2012 simpelweg niet mogelijk waren.
Zo zorgt het geheugen in de PlayStation 5, Xbox Series X/S en PC ervoor dat Dragon’s Dogma 2 alles kan onthouden. Als je bijvoorbeeld op een Griffin klom in het origineel en het beest vloog weg, dan werd je er automatisch vanaf gegooid. In Dragon’s Dogma 2 kan je op het beest door de vlucht vliegen naar de andere kant van de map. De basis van de wereld kan namelijk in één keer worden ingeladen, waarbij alleen de assets vervolgens worden gegenereerd als de speler ergens komt.
Dat betekent ook dat monsters niet meer stoppen met jou te achtervolgen, als je bijvoorbeeld een bepaalde afstand overbrugt. Een enorme vijand kan je volgen naar een ogenschijnlijk veilig stadje, om daar winkels te vernietigen. De wereld voelt volgens regisseur Itsuno in Dragon’s Dogma 2 dan ook aan als één naadloos geheel.
Op 22 maart mag je die wereld helemaal zelf gaan verkennen.