5 redenen om The Witcher te spelen - Beestendoder viert feestje

    Het is alweer tien jaar geleden dat de eerste The Witcher game verscheen. Tijd voor een feestje dus, maar voor wat voor geweldige serie houden we dat feestje eigenlijk? Bij deze een lijst met 5 redenen om The Witcher te spelen!

    Met de laatste DLC voor The Witcher 3, Blood and Wine, kwam een einde aan de Witcher-serie. CD Projekt Red heeft verteld wat zij wilde vertellen en de speler meegegeven wat zij mee wilde geven. Geralt mocht na talloze beesten te hebben gedood eindelijk met pensioen.

    Zoals je in bovenstaande video kan zien (feels alert: menig gamer zal een traantje weg moeten pinken) heeft hij het prima naar zijn zin op zijn wijnboerderij. Alle bekende vrienden uit de Witcher games delen verhalen en drinken erop los. Een beter einde kan niemand zich wensen.

    Toch zijn The Witcher games van ver gekomen, te beginnen bij The Witcher 1, het allereerste deel in de Witcher serie. In drie delen is de serie uitgegroeid van vreemde niche naam cultheld voor het grote publiek. Mocht je nog steeds twijfels hebben over of de game wat voor je is, dan vind je in deze lijst 5 redenen om The Witcher te spelen.

    5. Het verhaal

    De afgelopen jaren zijn er tal van games uitgekomen waar het qua gameplay wel snor zat, maar het ontbreken van een fatsoenlijk verhaal het cijfer deed kelderen. Zeker in een RPG is het hebben van een zwakke verhaallijn een zonde die een spel de das om kan doen. In The Witcher games is die zonde gelukkig niet begaan.

    Waar The Witcher 1 nog wat ruwe randjes had, kwam The Witcher 2: Assassin's of Kings al een stuk beter uit de verf. Zowel qua gameplay als verhaalvertellende RPG. Niet vreemd dan ook dat de game ontzettend dicht bij de perfecte score in de buurt kwam met een 9.3.

    Om een korte samenvatting van het verhaal van de Witcher te vertellen: je speelt als Geralt of Rivia, monsterdoder van beroep met een flinke dosis speciale krachten achter de hand. Als jong ventje is hij een Witcher veranderd (door het toegediend krijgen van een aantal drankjes en een langdurige training), waarna hij de wereld wordt ingestuurd om mensen te verlossen van monsterproblemen.

    Uiteraard verloopt dat niet altijd zonder slag of stoot en raakt hij tijdens zijn reis betrokken bij de meest wilde avonturen. Hij krijgt het aan de stok met een groep mysterieuze moordenaars die de speciale Witcherdrankjes willen gebruiken voor hun snode plannen. Verder krijgt hij de schuld van de moord op de koning in zijn schoenen geschoven en probeert de vernietiging van de wereld tegen te gaan. En dat allemaal in drie games.

    Zo'n aaneenschakeling van avonturen kan uiteraard niet ontbreken in de lijst met redenen om The Witcher te spelen.

    4. De wereld

    Wat ook niet mag ontbreken te midden van de redenen om The Witcher te spelen is de wereld waarin de avonturen van Geralt zich afspelen. Zelden heeft een wereld van een game zoveel indruk achtergelaten als die van The Witcher games.

    De naam van de wereld is simpelweg 'het continent zonder naam'. In de games worden enkel de gebieden binnen verdeelde provinciën aangehaald waar Geralt doorheen struint. Zijn avonturen leiden hem naar Temeria, Kaedwen, Aedirn, Skellige en No Man's land. En in het derde deel maakt hij een uitstapje naar Nilfgaard.

    Elk gebied heeft bepaalde kenmerken die het karakter van de plek uniek maken. De drukke steden van Temeria, de woeste zee en kust van Skellige en de moerassen van No Man's Land. Elk van de gebieden laat een onvergetelijke indruk achter die je, in het geval van Temeria, door meerdere games wordt meegenomen.

    In het eerste deel van The Witcher dwaalt Geralt geruime tijd door de steden van Temeria. Voornamelijk Vizima en Novigrad zijn het toneel van flink wat quests in de game. In The Witcher 3 keer je terug naar de steden, die tegenwoordig gebukt gaan onder de dreiging van een bloederig conflict. Dat neemt niet weg dat er een paar herkenningspunten zijn die spelers van het eerste deel oude tijden zullen doen herleven.

    3. Gear, loot en customizen

    Het volgende puntje op de lijst met redenen om The Witcher te spelen is, wederom, een must voor een RPG. Want zonder flinke customizemogelijkheden is roleplaying uiteraard onmogelijk. The Witcher games voldoen gelukkig ook aan het criterium van genoeg aanpassingsmogelijkheden.

    Wapentuig is van maken het leven van Geralt een stuk gemakkelijker. Zonder zijn trouwe zwaarden is hij anders enkel op zijn Signs (een soort magie) aangewezen. Waar The witcher 3 de speler ook vrolijk rond laat zwaaien met bijlen, morgensterren en ander klassiekers, draait het in de eerste twee delen voornamelijk om zwaarden. Eén van staal, één van zilver. Waarom kiezen als je allebei kan hebben?

    De speler kan in de Witcher games per materiaal ook nog kiezen voor verschillende zwaarden met elk unieke bonussen. Uiteraard werkt het ene zwaard beter tegen bepaalde soorten monsters dan andere, maar over het algemeen heeft elke game binnen de serie een ultiem zilveren en stalen zwaard.

    Hetzelfde geldt voor de armor die Geralt zich eigen kan maken. Wederom spant The Witcher 3 de kroon met tal van zelf te maken sets, maar ook in beide voorgangers waren er mogelijkheden om een eigen twist aan Geralt mee te geven.

    Op het gebied van loot draaien alle drie de games overuren. Vanaf het eerste deel bleek het al onmogelijk om elk nuttig item op te pakken voor het geval je het later nodig had of wilde verkopen.

    Naarmate de serie vorderde werd dat alleen maar erger. Merkwaardig dan ook dat The Witcher 3 lange tijd geen opbergdoos kende voor alle meuk die je op je avonturen vond.

    Gelukkig luisterde CD Projekt Red naar de vele hoarders onder de fans en introduceerde een hutkoffer voor Geralt. Voor de extreme verzamelaar uiteraard veel te klein, maar groot genoeg om spelers niet voor keuze te zetten welke items achter moeten worden gelaten.

    2. Quests en avonturen

    Een van de andere redenen om The Witcher te spelen is het gigantische aanbod aan quests en sidequests. En met gigantisch bedoelen we echt grandioos. Alle Witcher games zitten bomvol met kleine, grote en soms zeer grote avonturen die Geralt kan ondernemen. Maar als de speler daar geen zin in heeft hoeft het niet. Uiteraard loop je dan wel het risico later in je avonturen niet sterk genoeg te zijn.

    Niet alleen zijn de vele quests in The Witcher games goed voor een flink berge met toffe goodies, ook zal je meer interessante personages tegenkomen en verhalen aanhoren. Dat leidt dan weer in latere Witcher games tot herkenning van gebeurtenissen en personen.

    De hoofdverhaallijn in elke Witcher game is uiteraard het neusje van de zalm. Geralt heeft de vrijheid om sidequests op te zoeken, maar het hoofdverhaal dwingt de speler wel een bepaalde lijn aan te houden om het spel uiteindelijk uit te spelen.

    Hoewel het verhaal van de Witcher games tot een einde is gekomen, hebben de games genoeg replaywaarde om voor de zoveelste keer op te starten. Want wat nou als je besluit toch samen met Yennefer op die ene eenhoorn te springen....

    1. De personages

    Zoals in het filmpje bovenaan de pagina is te zien, zijn de personages van The Witcher ontzettend divers. En ze hebben allemaal karaktertrekjes om van te houden. Juist omdat The Witcher al die mensen bij elkaar weet te krijgen als vriendengroep van Geralt maakt het de beste reden om in de serie te duiken.

    Dandelion, Zoltan, Ciri, Keira, Roche en Shani. Slechts een greep uit de vele geweldige personages die in de wereld van The Witcher voorkomen. Zoltan, de grofgebekte dwerg die Geralt door dik en dun steunt. Of de naïeve muziekant Dandelion, die de verhalen van Geralt vertelt in kroegen alsof hijzelf de hoofdrolspeler is.

    Stuk voor stuk zijn de personages in The Witcher opgebouwd uit ontmoetingen en herinneringen. Hoe vaker je mensen tegenkomt, hoe groter de kans is dat je ze later aan het selectieve groepje kennissen van Geralt toe kan voegen. En als je ze in meerdere Witcher games tegenkomt, kan je ze voorzichtig als vriend bestempelen.

    De keuzes die je maakt gedurende je avonturen in The Witcher hebben wel iets van invloed, maar vaak is de beste uitkomst ook de meest voor de hand liggende manier. Zoals is te zien in het filmpje bovenaan deze pagina is het de bedoeling om aan het einde van de rit alle vrienden nog in leven te hebben. Dus, is het jouw gelukt om iedereen in het filmpje te redden?

    Gwent The Witcher Card Game

    Verkijgbaar vanaf 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.