Ruiner gameplay toegelicht [Gespeeld op gamescom 2017]

Article
zondag, 10 september 2017 om 12:07
xgn google image
Na een lading aan role-playing games waar het om de allerkleinste details en honderden verschillende mogelijkheden gaat, heb je wel eens behoefte aan iets anders. Wij leggen aan de hand van de Ruiner gameplay uit dat dit misschien de perfecte game is om af te stappen van het uren lang tweaken.
Reikon Games is het creatieve brein achter Ruiner, een top-down action shooter die het duisterste in de mens naar boven haalt. Leden van de kleine studio hebben gewerkt aan onder andere The Witcher franchise en Dying Light. Aan ervaring hebben de ontwikkelaars dus geen gebrek en vandaar dat Digital Devolver als uitgever om de hoek komt kijken.

De niet zo fijne toekomst

Ruiner speelt zich in het futuristische jaar 2091. De mensheid is er ondertussen niet beter op geworden en dat is te zien aan de setting van het spel. Met de cyberpunkstijl als uitgangspunt, speelt het spel zich af in een grotendeels gemechaniseerde stad genaamd Rengkok. Volgens de ontwikkelaar is dit bouwwerk een product van HEAVEN, de leider in Virtual Reality fabricaties.
De eerste indruk van deze setting is vrij positief. Ook al is slechts het begin getoond, alles wat er voorbij kwam deed industrieel ogen. Felle neon kleuren tegenover het koude grijs geven de sombere sfeer extra goed weer. Dan te bedenken dat je ongeveer tussen de zes en twaalf uur aan Ruiner gameplay voorgeschoteld krijgt.
Gedurende deze tijd krijg je te maken met een verhaal wat nu nog grotendeels in nevelen gehuld is. Wat wel al duidelijk is geworden, is dat je orders krijgt van iemand hogerop om doelwitten uit te schakelen. Tevens heb je een meisje als bondgenoot en is er iets met je broer aan de hand. Hoe de puzzelstukjes binnen de Ruiner gameplay in elkaar vallen, vind je pas uit met de release op 26 september.
117394

Slaan totdat je niet meer kan

Zoals in het intro al is verklapt, kent de Ruiner gameplay geen echte RPG-elementen. Het enige dat beter wordt zijn de wapens die her en der op te pakken zijn. Soms zitten deze verstopt in speciale kratten waar je snel een reeks corresponderende toetsen in moet drukken om toegang te krijgen. Mocht er even niks op straat liggen, dan kan je ook de wapens van vijanden uit hun handen slaan en tegen hen gebruiken.
Wapens zijn er in verschillende gradaties. Allereerst heb je je standaard slagwapen zoals een pijp waar je naast normale aanvallen ook krachtigere stoten mee kan uitdelen. Als tweede hulpmiddel zijn er ook geweren die in veelal futuristische versies gepresenteerd worden. Kogels raken helaas wel op, dus je zult elke keer nieuwe wapens op moeten pakken.
De basis combat binnen de Ruiner gameplay heeft niet meer om het lijf dan gewoonweg op je vijanden tekeer gaan. Toch zijn er een aantal hulpmiddelen om deze brute tak kracht bij te zetten. Over deze Ruiner gameplay features lees je meer op de volgende pagina.
117395

Defensief gedrag

Ruiner is een uitdagende game waarbij de speler op de gemiddelde moeilijkheidsgraad al alles op alles moet zetten. Met een beperkte levensbalk en een hoop vijanden om te ontwijken, leg je meer dan eens het loodje. Gelukkig zijn er een paar features die ervoor zorgen dat het spel meer wordt dan domweg op elkaar afstormen en het loodje leggen.
Het speelbare personage kan een schild oproepen om zich te beschermen tegen alles waar hij naartoe kijkt. Deze ondoordringbare kracht is niet aan de lopende band te gebruiken, want het vreet energie. De brandstof kan aangevuld worden op bepaalde platforms of wordt in kleine mate door vijanden achtergelaten. Als je het aanvallen en verdedigen een beetje onder de knie krijgt, kan je deze tactisch methodes met elkaar combineren.
Een ander hulpmiddel dat energie gebruikt maar erg goed van pas komt, is een soort bullet time feature. De tijd vertraagt en in deze periode kan je een aantal punten uitkiezen waar je personage zich naartoe moet begeven. Op deze manier kan je vliegensvlug handelen en de vijand totaal overrompelen.
117396

Kwaadaardige handlangers

De tegenstanders in Ruiner zijn alles behalve lieverdjes. Zij komen in verschillende formaten en sterktes, maar zijn over het algemeen bijzonder dodelijk. Van wat wij gezien hebben zijn dit vooral creaties met een menselijk uiterlijk, maar verder hebben zij wel de mechanische tintjes van cyborgs. Alhoewel de standaard vijanden met een enkele slag neergehaald worden, is het toch oppassen geblazen.
Naast de normale opponenten zet Ruiner ook sterker vijanden en zelfs bazen tegen je op. Wij maakten onder andere kennis met een bewaker die een lange levensbalk boven zijn hoofd had. Bij elk van deze krachtigere tegenwerkers heb je een andere tactiek nodig. Gelukkig zijn checkpoints over het algemeen vergevingsgezind en hoef je niet al te ver te reizen om een gevecht opnieuw te beginnen.
Heb je zin om zelf aan de slag te gaan met Ruiner, dan hoeft er niet lang meer gewacht te worden. Ruiner komt namelijk al op 26 september uit voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.