5 Rage 2 features - Grappig en gestoord [gespeeld op E3 2018]

    Rage 2 probeert een nieuwe definitie te geven aan over de top en in onze impressie lijkt de game daar ook aardig in te slagen. Toch zijn er ook enkele features die enige uitleg vereisen. Welke dat zijn? Je leest het in onze Rage 2 features special.

    5. Wolfenstein-elementen

    Bethesda werkt intensief samen met Avalanche Studios (maker van de Just Cause titels) en id Software (van DOOM) aan Rage 2 en het is te zien dat de creatievelingen van Bethesda een hand in het project hebben. De gameplay van Rage 2 valt namelijk al snel in het straatje van Wolfenstein en het eerdergenoemde DOOM. Met een snelle bewegingssnelheid, het afvuren van een grote hoeveelheid kogels en liters aan verspild bloed past de game precies bij de schietgrage titels.

    Ook in de Rage 2 demo viel ons iets op wat in Wolfenstein en DOOM ook zit. Je leven moet je zelf herstellen door health packs te vinden. In DOOM en Wolfenstein draag je deze pakketjes niet bij je, maar in Rage 2 wel. Zo kun je in enkele hachelijke situaties terechtkomen en jezelf een veilige weg naar buiten schieten, om daar even wat meer health toe te voegen aan je balkje en de strijd te vervolgen.

    Verwacht desalniettemin niet dat Rage 2 een soort DOOM 2.0 gaat worden. De actie is iets minder snel en de hoedanigheden aan tegenstanders op je scherm in DOOM gaat Rage 2 niet halen. Maar dat is ook niet nodig, want de gestoorde gekken in Rage 2 zijn van een ander niveau, zoals je verderop in deze special kunt lezen.

    4. Maniakale vijanden

    Als de gameplay trailer, en vooral de live action trailer, van Rage 2 iets wilden laten zien dan was het komische ondertoon van de wereld en hoe gek alle tegenstanders eigenlijk zijn. Iedereen is aan schreeuwen en aan het ouwehoeren. Bij je aankomst buiten het Eden Space Centre, waar de demo zich afspeelt, zie je het al kort; de bezetenen zijn aan het honkballen met bijna ontploffende granaten.

    Pas ondanks dat wel op, want dat ze een beetje gestoord zijn wil niet zeggen dat ze geen vlieg kwaad doen. In Rage 2 lijken de vijanden daarom een beetje op een kruising tussen de splicers uit Bioshock, qua maniakaal level, en enkele ‘beroemdheden’ uit Borderlands zoals een Tiny Tina. Het uitschakelen van deze groep zal je echter veel plezier bezorgen.

    3. Wapens aanpassen

    Iets wat niet direct naar voren kwam in de Rage 2 demo die wij speelden, was de diversiteit van wapens. In één van de trailers zien we al hoe hoofdpersonage Walker een granaat vastmaakt aan de Wingstick, een dodelijkere vorm van een boemerang, om zo voor ellende van veraf te zorgen. In de demo kwam dit niet naar voren, maar het lijkt aannemelijk dat het aanpassen van je wapens mogelijk is.

    Wij vonden in de demo namelijk ook componenten van verschillende aard, zoals metaal en chemisch materiaal. Het lijkt logisch dat je deze attributen kunt gebruiken om diverse aanpassingen voor je wapens te maken of misschien zelfs compleet nieuwe. Helaas heeft Bethesda hier nog niks over gezegd, dus het complete plaatje voor deze feature is nog niet duidelijk.

    2. Overdrive

    Naarmate je meer slachtoffers aan elkaar rijgt in een korte tijd, krijg je op een gegeven moment de beschikking over overdrive. Dit is een soort hyperactieve modus van Walker waarin je wapenschade een dikke boost krijgt, evenals alle andere kwaliteiten die hij heeft. De overdrive is een specialiteit van jouw pak en kan ervoor zorgen dat je snel en genadeloos even wat tuig uit je omgeving opruimt.

    Het leukste aan de overdrive is dat jouw nanotrites, waar je op de volgende pagina alles over kunt lezen, ook een dikke, doch tijdelijke, upgrade krijgen. Elke aanval die je met jouw krachten uitvoert zal meer schade doen en de maniakken lachen op dat moment niet zo snel meer. Helemaal niet als je in stoomvaarttrein op ze af sprint en ze een kopje kleiner maakt.

    1. Nanotrites

    De wereld van Rage 2 is er dan wel één die gebaseerd is op chaos en een gebrek aan regels, er zijn ook positieve aspecten te vinden. Nanotechnologie is namelijk goed ontwikkeld en jij als Walker hebt daar ook voordelen aan. Zo heb je aan het begin van de demo de mogelijkheid over drie superkrachten: dash, shatter en slam.

    Met dash kun je net even een stukje sneller over het slagveld verplaatsen en dat is erg handig als je onder schot wordt genomen door meerdere wapenliefhebbende gestoorden. Je kunt dan ook nog shatter gebruiken, waarbij je eigenlijk een hedendaagse fus ro dah doet om de vijanden tegen muren te blazen.

    Als laatste is er de slam, waarbij jij een gat in de lucht springt om vervolgens keihard neer te komen op je tegenstanders. Of ze niets in de gaten hebben of je zien aankomen, het resultaat is hetzelfde. De kinetische energie die vrijkomt vermorzelt alle vijanden in je directe omgeving, terwijl anderen hard op hun bakkes terechtkomen. Het moment dat zij op moeten staan en weer naar hun wapen grijpen, kun jij mooi gebruiken om een kogel door hun hoofd te jagen.

    Rage 2 features in actie te zien in 2019

    Dit waren 5 features in Rage 2. Voor een uitgebreidere impressie verwijzen wij je graag door naar onze hands-on! Rage 2 komt begin 2019 uit voor de Xbox One, PC en PlayStation 4.

    RAGE 2

    Verkijgbaar vanaf 14 may 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.