5 hele grote game designers die er mee kapten

Article
dinsdag, 05 mei 2015 om 12:00
xgn google image
Hoewel wereldwijd miljoenen gamers met hun grijpgrage klauwen naar de controllers grabbelen, gaat het er bij de ontwikkelaars achter de schermen niet altijd even gezellig aan toe. Soms lopen de gemoederen zelfs zó erg op, dat bekende producenten/regisseurs hun comfortabele baantje verlaten! Dit zijn 5 grote game designers die er mee kapten!

Shinji Mikami – Capcom

Bekend van: Resident Evil, Dino Crisis, Viewtiful Joe
Werkt nu bij: Tango Gameworks
Wie?
De Japanse Shinji Mikami werkte zich al snel op van planner tijdens de Super Nintendo tijd naar een ware grootvader van het survival horror genre met de eerste Resident Evil. Na zijn succes met deze PlayStation game bleef hij nog een aantal jaren actief bij Capcom om meer van deze games te produceren en te regisseren. In de tussentijd maakte hij ook nog eens een aantal Dino Crisis games.
Waarom?
Shinji Mikami werkte begin jaren 2000 aan de game die de industrie op zijn kop zette, genaamd Resident Evil 4. Resident Evil 4 moest en zou volgens Mikami een GameCube-exclusive worden. Hij ging zelfs zo ver om te zeggen dat hij harakiri (rituele zelfmoord) zou plegen als Resident Evil 4 op een andere console zou verschijnen. En dat is precies wat gebeurde: de game kwam uit op de PlayStation 2, en Mikami was not amused.
Na Resident Evil 4 werd Shinji Mikami overgeplaatst naar Clover Studio, waar hij werkte aan de beat ‘em up God Hand. Helaas verkocht deze game niet goed, en Capcom trok de stekker uit de studio. Als reactie hierop pakte Mikami zijn biezen bij Capcom en startte hij Platinum Games met een aantal andere ex-Capcom medewerkers waaronder Hideki Kamiya. Vervolgens begon Mikami na een korte periode bij Platinum Games zijn eigen studio, met als resultaat de horrorgame The Evil Within.
70853 1

Hideo Kojima – Konami

Bekend van: Metal Gear Solid, Snatcher, Policenauts, Zone of the Enders
Werkt nu bij: Werkloos?
Wie?
Hideo Kojima is een naam die voor veel gamers bekend in de oren klinkt. Naast zijn werk aan tientallen Metal Gear games, is deze designer ook verantwoordelijk voor de klassiekers Policenauts en Snatcher. Kojima’s games staan bekend om hun grote aantal details en af en toe een goede dosis humor. Voor zijn ‘vertrek’ bij Konami werkte hij aan Metal Gear Solid V: The Phantom Pain en Silent Hills.
Waarom?
Het verhaal van Hideo Kojima is speciaal, omdat het allemaal nog erg recent is. Het begon allemaal in maart 2015, toen Konami plotseling alle verwijzingen naar Hideo Kojima en het Kojima Productions logo van Metal Gear Solid V afhaalde. Ook het Twitteraccount van Kojima werd ineens opvallend stil, terwijl de Japanner normaal gesproken Twitter volgooide met tweets.
Het is nog steeds niet bekend wat er precies achter de schermen bij Konami gebeurd is en wat tot Kojima’s vertrek leidde. Silent Hills is niet meer en naast een vage reactie van Konami heeft Hideo Kojima zelf nog niets naar buiten gebracht. Het is zo’n verwarrende boel dat we er zelfs een hele special aan weidde!
Gemaakt sinds vertrek: (nog) niks
70854 1

David Jaffe – Sony Computer Entertainment America/Eat Sleep Play

Bekend van: God of War, Twisted Metal
Werkt nu bij: The Bartlet Jones Supernatural Detective Agency
Wie?
David Jaffe klinkt voor veel PlayStation eigenaren waarschijnlijk bekend in de oren. Deze gekke gast is namelijk verantwoordelijk voor de PlayStation klassiekers Twisted Metal en God of War. Zijn eerste game was Mickey Mania voor de Super Nintendo. The more you know!
Waarom?
Het verhaal van David Jaffe en Sony is op zijn minst apart te noemen. Jaffe verliet Sony Computer Entertainment America in 2007 om onbekende redenen, en hij begon zijn eigen studio Eat Sleep Play. Eat Sleep Play tekende meteen al een deal om meerdere games exclusief voor de PlayStation platformen uit te brengen, dus van een echte ‘breuk’ was geen sprake.
Toch verliet Jaffe Eat Sleep Play in 2012 vanwege creatieve verschillen, en hij begon wederom zijn eigen studio. Adem diep in, want deze studio heet The Bartlet Jones Supernatural Detective Agency. Hier werkt David Jaffe aan (alweer) een exlusieve PlayStation 4 game genaamd Drawn to Death.
Gemaakt sinds vertrek: Drawn to Death
70855

Keiji Inafune – Capcom

Bekend van: Mega Man, Onimusha, Dead Rising, Lost Planet
Werkt nu bij: Comcept
Wie?
Keiji Inafune is een held voor veel retro gamers, omdat de beste man verantwoordelijk is voor bijna alle Mega Man games. Hiernaast heeft Inafune ook nog eens Dead Rising en Lost Planet uit zijn creatieve gat gepersd. Voor zijn vertrek werkte hij aan Mega Man Universe, een game die inmiddels geannuleerd is (samen met Mega Man Legends 3).
Waarom?
Nadat Keiji Inafune al 23 jaar bij Capcom vertoefde, vond de Mega Man bedenker dat hij niets meer te bereiken had in het bedrijf. Inmiddels was Inafune Global Head of Production geworden en hij wilde niet settlen in het bedrijf. Daarnaast beweerde hij ook dat hij zijn baan haatte. Daarom besloot Inafune de handdoek in de ring te gooien en begon hij zijn eigen studio: Comcept.
Capcom annuleerde hierna Mega Man Legends 3 en Mega Man Universe, waarna veel fans de blue bomber dood verklaarde. Inmiddels is Inafune hard aan het werk bij Comcept aan de spirituele opvolger van Mega Man genaamd Mighty No. 9. Ook hielp hij een handje bij de ontwikkeling van Azure Striker Gunvolt.
Gemaakt sinds vertrek: Mighty No. 9
70856

Patrice Désilets – Ubisoft

Bekend van: Assassin’s Creed, Prince of Persia
Werkt nu bij: Panache Digital Games
Wie?
Patrice Désilets is een Franse ontwerper die het meest bekend is als de bedenker van de Assassin’s Creed franchise. Ook had de Fransman een handje in de ontwikkeling van een aantal Prince of Persia games. Désilets staat ook bekend om zijn filmische aanpak en zijn liefde voor AAA-games.
Waarom?
Patrice Désilets verliet Ubisoft in 2010 om een korte pauze te nemen van de game-industrie. Hij deed dit nadat zijn rol bij de ontwikkeling van Assassin’s Creed: Brotherhood klaar was. Toch keerde hij een paar maanden later terug naar games, dit keer bij ontwikkelaar THQ. Hij begon hier aan een ambitieuze nieuwe game genaamd 1666: Amsterdam.
Helaas voor Désilets ging THQ kopje onder, waarna hij samen met zijn nieuwe studio terug in de schoot van Ubisoft viel. Het duurde niet lang tot er weer interne strubbelingen waren tussen Patrice en Ubisoft. Hoewel Ubisoft zei dat Désilets was vertrokken, beweerde de man zelf dat hij door de ontwikkelaar was ontslagen. Lees voor meer informatie over Patrice Désilets en 1666: Amsterdam in onze uitgebreide special.
Momenteel werkt Désilets bij zijn eigen studio, Panache Digital Games aan een nieuwe game genaamd Ancestors: The Humankind Odyssey.

Populair Nieuws

Laatste Reacties