5 films die wij als game willen zien!

Article
zondag, 20 juli 2014 om 18:00
xgn google image
Van genoeg games zijn er (vaak tegen beter weten in) films gemaakt, en genoeg films hebben een tie-in game gekregen, vaak van sub-par kwaliteit. Toch blijven er films waarvan we blijven hopen dat er een game gemaakt van wordt. XGN zet de wensen op een rijtje.
Let op: het gaat hier dus om films die niet eerder als spel geadapteerd zijn. De Batman films zijn bijvoorbeeld uitgesloten, omdat er al meerder Batman spellen bestaan, zoals de uitstekende Arkham reeks. Films die gebaseerd zijn op een boek mogen dan wel weer op deze lijst. Welke films zouden jullie wel willen zien als game?

5. The Purge

The Purge speelt zich af in de toekomst van de Verenigde Staten, waarin alle misdaad voor één nacht legaal is. De film volgt een familie die normaal gesproken goed beveiligd is, maar door omstandigheden is de familie deze Purge kwetsbaar. Het vervolg, The Purge: Anarchy, volgt wederom een familie tijdens the Purge, dit maal moet de famillie zien te overleven op straat.
Echter, anders dan de film hoeft een spel niet een bepaalde familie te volgen. De setting leent zich immers goed aan een nieuw verhaal met originele personages. Dit komt omdat de gebeurtenis waar het om draait, the Purge, niet een unieke omstandigheid is voor een select aantal personages.
The Purge leent zich dan ook uitstekend aan twee modi: één waarin je de nacht moet zien te overleven op straat (stealth en survival), en één waarin je misdaden pleegt. Dit tweede kan eventueel met een achterliggend verhaal over waarom je een misdaad wil plegen, bijvoorbeeld wraak of misschien zelfs een minder nobel motief zoals hebzucht.
Er is zelfs een mogelijkheid voor een verhaallijn waarin rebellen the Purge zien als een kans om de overheid terug te pakken. Zoals in de film onthuld werd, mogen hoge overheidswerknemers niet worden gedood. De inwoners van de VS zijn allerminst blij met met dit overheidsbeleid, en dat is een recept voor een nieuw the Purge verhaal.

4. Fight Club

Fight Club is een cult-klassieker, maar ondanks de leeftijd zullen we het verhaal niet spoilen. Fight Club vertelt het verhaal van een personage wiens naam niet wordt genoemd en Tyler Durden. Samen beginnen ze een ondergrondse vechtclub. Tussendoor ontmoet de hoofdpersoon zonder naam nog een dame waar hij verliefd op wordt, en richt hij samen met Tyler een zeepbedrijfje op. Hun vechtclub ontwikkelt zich tot een cult-achtige club waarin beiden aanbeden worden als goden.
Met de gameplay zit het dus wel snor, want het verhaal is geknipt voor een vechtspel. Het verhaal daarentegen, dat wordt moeilijker om voor te stellen in een game. Toch zou het kunnen werken met wat aanpassingen: zo kan bijvoorbeeld het huis van de hoofdpersoon en Tyler als centrale hub dienen, waaduit je missies kan selecteren die je buiten het huis brengen. Mocht het spel met een klok werken, dan zou de speler bijvoorbeeld elke avond naar de vechtclub kunnen gaan.
Ook hoeft het spelerspersonage niet per se de hoofdpersoon te zijn of Tyler, het spelerspersonage kan ook een geheel nieuw karakter zijn met een eigen leven. Gewoon een persoon die meegesleept wordt in de wereld van de vechtclub. Zo zou er bijvoorbeeld een meer open wereld gemaakt kunnen worden, waarin de vechtclub en het huis van de oprichters als centrale locaties dienen.

3. Inception

Inception van Christopher Nolan vertelt het verhaal van Cobb, die met zijn team het vermogen heeft om te infiltreren in dromen. In de film gaat Cobb met zijn team erop uit om het brein van een bestuursvoorzitter te infiltreren, om een idee te planten. In de tussentijd worstelt Cobb met zijn eigen onderbewustzijn, dat zich ook manifesteert in dromen.
Inception is misschien wel de grootste mindf*ck film van de laatste paar jaren, en is de inspiratie van een aantal welverdiende parodieën, zoals de South Park parodie "Insheeption". Toch neemt dat niet weg dat het plot eigenlijk gewoon heel vindingrijk gevonden is, onlangs de verschillende lagen die het verhaal toch wel ingewikkeld maken.
Toch zijn het deze lagen die zich goed zouden lenen voor verschillende missies voor een spel. De verschillende droomwerelden zullen zorgen voor genoeg variaties tussen de onderlinge missies. In de film wordt een hele hoop afgeschoten, maar de shooter gameplay kan gecombineerd worden met het verkennen van de omgeving. De crew zit immers in dromen om iets te vinden.

2. Pan's Labyrinth

Pan's Labyrinth (originele titel: El laberinto del fauno) is een sprookje voor volwassenen, met zowel magische als gruwelijke momenten. Pan's Labyrinth speelt zich af vijf jaar na de Spaanse burgeroorlog, en verweeft het echte leven met een mythische wereld. Hoofdpersonage Ofelia komt in contact met een faun, die beweert dat zij de prinses is van de mythische wereld. Om terug te keren naar deze wereld moet ze een aantal taken volbrengen die haar in contact brengen met lugubere wezens.
In het echte leven broeit politieke onrust, want haar moeder is hertrouwd met een Kapitein in het Franco regime. Een kapitein wiens taak het is om de rebellen in de bergen op te pakken, en waar mogelijk te vermoorden. Hierdoor krijgt de film een sterk contrast tussen de sprookjeswereld van Ofelia en het keiharde realisme van Spanje onder het Franco regime.
Aangezien Ofelia meerdere puzzel-achtige taken moet uitvoeren in een grote omgeving, is deze film uitermate geschikt om geadapteerd te worden naar een action-adventure game, à la The Legend of Zelda. De duale verhaallijn leent zich zelfs aan het idee om te spelen als twee personages: Ofelia, die haar weg gaat in de mythische wereld, en Mercedes, de huishoudster die in het geheim voor de rebellen werkt.

1. Django: Unchained

Django: Unchained is de nieuwste film van Tarantino, die alom geprezen werd. De film vertelt het verhaal van de slaaf Django, die voor dat hij verkocht kan worden aan een nieuwe slaveneigenaar opgepikt wordt door een Duitse premiejager, Dr. Schultz. Nadat Django een tijd voor Schultz gewerkt heeft om premies te verdienen, gaan ze er samen op uit om de vrouw van Django, Brünhilde op te sporen, die gekocht is door een zeer wrede plantage-eigenaar, Calvin Candy.
Dat een Western goed kan werken als een shooter met een open wereld heeft Red Dead Redemption al ruimschoots bewezen. Django: Unchained en RDR delen niet veel meer dan min of meer dezelfde setting, maar toch zou de gameplay van RDR uitstekend passen bij een verhaal als Django: Unchained. Immers wordt er in de film ook vrijwel alleen met schietwapens gevochten.
Het verhaal van Django: Unchained kan lineair geadapteerd worden, van de premies naar de plantages, maar er is ook de mogelijkheid voor een spel om dieper ingaan op het verhaal van de film, zo kan de periode in de bergen meer uitgebreid verteld worden en kunnen premies dienen als zowel een tutorial als zij-missies. Het verhaal van DU is al verdiept in de stripboek adaptaties, en daarin zit, gecombineerd met de film, genoeg materiaal om een spel een substantieel verhaal te geven.