5 FIFA 19 gameplay veranderingen [gespeeld op E3 2018]

    Een nieuw jaar, een nieuwe FIFA. Niets nieuws onder de horizon, of toch wel? Wij hebben de game gespeeld en gesproken met de ontwikkelaar. In deze special leggen we uit hoe de FIFA 19 gameplay veranderd is!

    Verrassing, er komt een nieuwe FIFA aan! Naast de toevoeging van de Champions League zal de game dit jaar op het gebied van gameplay veranderingen aanbieden en zelfs de Switch-versie is beter. Wij hebben de game gespeeld en gesproken met onwikkelaars Mat Prior (creative director), Mat Thomas (producer) en Andrei LÄzÄrescu (Switch producer). Dit is wat je van FIFA 19 kan verwachten!

    Meer focus op authenticiteit

    Voetbal zal nooit veranderen, maar de manier waarop we het digitaal spelen zal wel constant blijven evolueren. Als eerste zal dat in FIFA 19 een kleine toevoeging zijn die de game toch net wat anders zal laten aanvoelen. Je kon in het verleden altijd al trucjes doen met de rechter stick om zo voorbij tegenstanders te komen. In FIFA 19 kan je de stick indrukken (in het verleden zette dit de trainer aan of uit) om een soort klein lobje te doen.

    Hiermee kan je dus wat meer ruimte voor jezelf maken wanneer een tegenstander je op de hielen zit. Daarnaast kan je ook vaste strategieën koppelen aan je mentaliteiten. Vooraf kan je bijvoorbeeld bepalen dat ‘Ultra Attacking’ betekent dat je spelers heel veel druk uitoefenen op de tegenstander. Als je dan tijdens de wedstrijd daar naar verandert, moet je meteen al verandering zien in het gedrag van je spelers.

    Natuurlijk zijn deze mentaliteiten altijd al aanwezig geweest. Het grote verschil is dat je nu van te voren dus kan kiezen wat deze mentaliteiten inhouden en ze kan aanpassen naar jouw strategie. Je krijgt dus geen algemene 'Ultra Attacking' meer, maar je past het aan naar wat jij fijn vindt om te gebruiken.

    Een andere verbetering is 50/50 gevechten. Dit houdt in wanneer er twee spelers aan het duelleren zijn om het balbezit, de uitkomst hiervan in FIFA 19 een stuk minder vast staat dan in het verleden. Volgens de ontwikkelaars zal dit deze ‘gevechten’ een stuk willekeuriger maken, wat de FIFA 19 gameplay uiteindelijk ook vloeiender en authentieker maakt. Hierdoor ontstaat er ook een wat onvoorspelbaarder spel op het middenveld.

    Het Active Touch-systeem is op de schop genomen

    Eén van de grootste verbeteringen van de FIFA 19 gameplay zal zijn hoe EA het Active Touch-systeem aangepast heeft. Dit regelt hoe jouw spelers ballen aannemen en rondpassen. Het systeem hierachter is opnieuw opgebouwd, waardoor het aannemen van ballen een stuk natuurlijker aanvoelt. Het zorgt ervoor dat je spelers minder houterig aanvoelen en ook een stuk meer variaties in de animatie laten zien.

    De focus bij de FIFA 19 ligt dit jaar dus heel erg op het realisme en de authenticiteit. Toen wij de game konden spelen was dit wel duidelijk; het ‘ping-pong’ gevoel uit eerdere FIFA games leek een stuk minder en het spel verliep ook een stuk soepeler. Ook bijvoorbeeld het schieten op doel gebeurt nu veel sneller.

    Door deze verbetering hoor je dus geen doelpunten meer te missen, omdat je speler te lang nadenkt. Wij hebben de game nog niet uitvoerig genoeg getest om dit met zekerheid te kunnen bevestigen, maar de spelers voelden wel een stuk beter aan dan in FIFA 18.

    FUT Packs zullen transparanter worden

    Eén van de grootste controverses van vorig jaar was wel de mogelijk verslavende eigenschap van loot boxes. Star Wars Battlefront II stond hier aan het hoofd van en gezien FIFA 19 een game van dezelfde uitgever is, vroegen we ons af of dit invloed had op de FIFA Ultimate Team packs. Het antwoord is ja en nee.

    Allereerst zijn er zeker geen plannen om de FUT packs aan te passen of te verwijderen. Volgens de ontwikkelaars zijn deze packs een goed alternatief voor spelers die weinig tijd hebben om dingen zelf vrij te spelen; ze zien het meer als een soort afsnijdroute. Omdat de ontwikkelaars ook geen klachten horen uit de community zullen de packs voorlopig nergens heen gaan.

    Wel zullen we aanpassingen zien in hoe de FUT packs gepresenteerd worden. Volgens EA zal de inhoud van de FUT packs transparanter zijn, waardoor het duidelijker is wat je precies uit de packs kan krijgen. Ook zullen FUT packs geen exclusieve items hebben; alles is ook gewoon in-game te verdienen.

    FIFA 19 gameplay ook op de Switch beter

    Omdat de Nintendo Switch-versie van FIFA 19 niet draait op de Frostbite Engine, heeft het een stel andere veranderingen ten opzichte van FIFA 18. In ieder geval zal de Champions League wel gewoon aanwezig zijn met de aandacht voor authenticiteit die je ook in de andere versies van de game vindt. Toch is bijvoorbeeld het lobje met het indrukken van de rechterstick niet aanwezig en het is ook niet duidelijk of de verbeteringen in de 50/50 gevechten merkbaar zijn op de Switch.

    In FIFA 19 op de Switch is er voor het eerst een Invite-systeem gebouwd. Dit betekent dat je vrienden kunt uitnodigen voor een vriendschappelijke wedstrijd, of met vrienden mee kan doen aan toernooien. Schieten werkt ook net weer wat anders. Door twee keer de knop in te drukken vergroot je de kans op een doelpunt met een speciaal schot, maar een verkeerde timing zorgt ervoor dat de bal juist de compleet verkeerde kant op gaat.

    De meest interessante toevoeging is hoe het AI-systeem dynamisch reageert op een wedstrijd. Wanneer je tegen een team in de game speelt zullen de tactieken van dat team overeen komen met het elftal in de echte wereld. Zo zal Manchester City bijvoorbeeld vanaf het begin van de wedstrijd al veel druk zetten. Dit zie je ook terug in het gedrag van spelers zelf, zoals hoe Messi heel veel dribbelt met de bal.

    Nog steeds geen Alex Hunter op de Switch

    Sorry fans van de verhaalmodus die EA startte in FIFA 17. Hoewel de Nintendo Switch versie van FIFA 19 zeker verbeteringen zal hebben ten opzichte van het vorige deel op de Switch, zal de verhaamodus hier dus niet bij horen. Volgens de ontwikkelaars die wij gesproken hebben, heeft dit een simpele reden. Het komt omdat FIFA 19 op de Switch net als vorig jaar niet de Frostbite Engine gebruikt en nog steeds een beetje als ‘aparte’ game gezien wordt, waardoor het dus niet lukt om de capriolen van Alex Hunter in de Switch-versie te verwerken.

    Dit is jammer, gezien The Journey volgens de ontwikkelaars zelf deels bedoeld is om minder ervaren spelers een kans te geven om kennis te maken met voetbal en om beter te worden in de game. Gezien de Switch over het algemeen een wat jonger publiek heeft is dit in onze ogen een beetje een gemiste kans. Volgend jaar weer een kans voor FIFA 20.

    FIFA 19 werd onlangs aangekondigd tijdens de EA persconferentie. FIFA 19 zal vanaf 28 september beschikbaar zijn voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, Nintendo Switch en PC.

    Wil jij de game gelijk op lancering in huis? Dan kun je FIFA 19 alvast pre orderen met enkele extra's erbij.

    FIFA 19

    Verkijgbaar vanaf 28 september 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.