10 tips om een Instagram influencer te worden

    Als je denkt aan Instagram influencers, dan denk je aan mensen die de perfecte kiekjes uit hun leven laten zien. Natuurlijk wil jij ook zo’n leven! Het kan, maar een lekkere kickstart is vaak lastig. Wij geven tien tips die je op weg kunnen helpen om een influencer te worden!

    Stel je voor: je gaat al jarenlang naar de sportschool en plaatst veel fitnessvideo’s op je Instagram account die inmiddels al een paar duizend volgers heeft. De kleding waar jij iedere dag in loopt te hollen op een loopband is van het merk Nike. Je stuurt via je e-mail een verzoek naar Nike met het bericht dat je graag kleding zou willen dragen in een video voor een bepaald bedrag. Nike kan hiermee akkoord gaan en je hebt een sponsordeal gescoord.

    Zo kan jij geld verdienen aan iets dat je toch al dagelijks doet. Daarnaast sta je ook echt achter het product dat je vertegenwoordigt voor je kijkers. Hier kom je dus ook niet mee in de problemen. Zo simpel zal het in het voorbeeld niet meteen gaan, maar dit zijn kansen die je kan krijgen als je in de huid kruipt van een beroemde influencer!

    Een thema voor je account maken

    Belangrijk om als eerste stap op de weg van Instagram influencer over na te denken is wat voor soort account je wil maken. Dit ligt verbonden aan de soorten berichten die je wil plaatsen. Wil je zoals in het voorbeeld fitnessvideo’s gaan maken? Plaats alleen maar berichten die te maken hebben met het onderwerp. Om je nog een paar andere ideeën te geven: mode, reizen, gamen, make-up, eten, fotografie. Er is van alles mogelijk.

    Als je een onderwerp in gedachten hebt, is het handig om een lijst met standaard hashtags te gebruiken voor je berichten. Gebruikers van Instagram kunnen zoeken via hashtags (en locatie) en kunnen zo jouw bericht tegenkomen. Gebruik er dus zoveel mogelijk om meer bereik te creëren!

    Een haalbaar doel stellen

    Het krijgen van een sponsordeal ligt natuurlijk wel iets ingewikkelder dan bij het voorbeeld van Nike, maar dit is in het kort uitgelegd hoe het écht gaat. Wanneer je net begint met een account moet je eerst een kleiner doel voor jezelf stellen, zoals bijvoorbeeld een bepaald aantal volgers halen of eerst een paar berichten plaatsen zodat je volgers iets hebben om naar te kijken.

    Natuurlijk is het mogelijk om nog kleinere doelen te stellen, een soort van checklist. Bijvoorbeeld het kiezen van een thema van je account en met welke punten je je account aantrekkelijk wil maken voor volgers.

    Soortgelijke accounts volgen

    Door soortgelijke accounts te volgen op Instagram val je al snel op bij deze accounts. Wanneer die accounts jouw content leuk vinden, volgen ze je misschien wel terug. Als zij al een aardig nummer op de teller hebben staan, is de kans groot dat er een kettingreactie ontstaat! Dit helpt je ook in de toekomst voor het bouwen van belangrijke connecties.

    Een feed creëren

    Het is belangrijk om een aantrekkelijk profiel te maken. Dit is helaas niet zo makkelijk als je misschien denkt. Er zijn een paar elementen die een belangrijke rol spelen in het behouden van een nette 'Instagram feed'.

    De grootste factor die meetelt is de kleur die terugkomt in foto's. Het beste is om twee of drie kleuren te kiezen die in elke foto standaard voorbij komen. Hierdoor maken al je berichten een mooi geheel.

    Ook kan een filter goed helpen. Er zijn verschillende apps te downloaden waar je een filter uit kan kiezen. Probeer een subtiel filter te kiezen die je bij al je foto's kan gebruiken, maar die niet irriteert of een negatief effect heeft op de kwaliteit van de foto.

    Een zakelijk profiel maken

    Via Instagram kan iedereen een zakelijk profiel maken. Met deze optie kan de gebruiker selecteren wat voor account hij of zij heef, zoals zanger, actrice of blogger. Door deze optie in te schakelen krijg je veel meer informatie over je account en de berichten die je plaatst. Hieronder valt bijvoorbeeld hoeveel mensen je bericht hebben gezien en hoeveel mensen je profiel hebben bezocht doordat ze een bepaald bericht hebben gezien.

    Hierdoor kan je als influencer goed peilen welke berichten goed werken. Mocht een bericht bijvoorbeeld niet goed bekeken zijn, kan je deze ook promoten voor een bepaald bedrag zodat meer mensen je bericht kunnen zien op hun nieuwsfeed.

    Bouw connecties op

    Eén van de meest belangrijke dingen die iedere influencer heeft is connecties. Dit kan zowel met andere collega's zijn of grote bedrijven en merken die een sponsordeal willen. Een samenwerking tussen jou en een andere collega die een stuk meer volgers heeft dat jijzelf kan al snel zorgen voor meer volgers.

    Volgers van deze influencer zullen bijvoorbeeld ook jouw berichten checken. Als ze de smaak te pakken hebben drukken ze al snel op de volgknop van je profiel en begint de bal te rollen.

    Naast andere influencers is het belangrijk om contact te hebben met PR-medewerkers van bedrijven. Blijf doorzetten en wie weet maak je binnenkort een praatje met een belangrijk persoon die vraagt of je interesse hebt om reclame te maken voor hun volgende campagne.

    Lees je in

    Natuurlijk wil je beloond worden voor al je harde werk. Lees je daarom goed in voordat je begint met contracten en eerlijke prijzen. Er zijn veel bedrijven die proberen om deals te maken die voor de influencer niet eerlijk zijn. Zoek dus genoeg informatie op over contracten, verdienmodellen en hoeveel je kan verdienen. Desnoods vraag je andere influencers met ervaring om advies.

    YouTuber Shane Dawson is een goed voorbeeld van een influencer die zich niet goed heeft ingelezen, voordat hij in zee ging met grote bedrijven waar hij kleding verkocht aan zijn fans. Na zakengesprekken met goede vrienden blijkt dat Dawson veel meer geld had kunnen verdienen toen hij die deals jaren geleden maakte.

    Wees transparant voor je volgers

    Waar de meeste mensen niet aan denken is dat het runnen van een groot Instagram account veel tijd in beslag neemt. Dit is dan ook echt een feit om in gedachten te houden. De meeste mensen maken van Instagram daarom ook echt hun werk en verdienen ze via de app hun brood. In het verleden is dan al eens voorgekomen dat influencers deals aannemen, terwijl ze zelf niet achter het product staan.

    Zo is er een bekende actrice die een scrub gebruikte voor haar gezicht en hier een video over plaatste op Instagram. Het was de bedoeling dat ze de creme op haar gezicht aan zou brengen, maar in de video lijkt het alsof ze haar huid niet eens aanraakt. Ai! Hier kwam meteen kritiek op van haar volgers, die vonden dat ze een product probeerde aan te smeren waarin ze zelf niet geloofde.

    In de toekomst kijken

    Mochten de zaakjes na een tijd nog niet lekker op rolletjes lopen, wees dan niet bang om dingen te veranderen aan je routine. Kijk bijvoorbeeld of je een bericht kan plaatsen op een ander tijdstip en kijk of deze het beter kan doen. Verander de hastags die je normaal altijd gebruikt of probeer andere kleuren in je feed te verwerken.

    Doorzetten

    Wanneer je een groot deel van dit stappenplan hebt opgezet, moet alles natuurlijk op rolletjes gaan lopen. Het ligt nu aan jouw concept of dit een succes gaat worden. Voor je het weet stromen de volgers binnen en kan je eventueel geld gaan verdienen met je succes. Of bouw je een gigantisch account op om je creativiteit te delen.

    Het kan natuurlijk ook niet zo soepel gaan als je zelf in gedachten had. Dit is heel normaal, niet elke influencer van tegenwoordig heeft binnen een paar weken duizenden volgers. Het belangrijkste is om door te zetten met het plan dat je hebt gemaakt, als je hier 100% tevreden mee bent.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.