10 Resident Evil 7 features waardoor het een echte Resident Evil is

Article
woensdag, 25 januari 2017 om 10:36
xgn google image
Resident Evil 7 Biohazard is intussen in de winkels te vinden. Capcom gaat hierin echt terug naar de roots van de franchise. De game gaat nieuwe elementen kennen, maar er komen ook veel bekende elementen terug. Wij hebben 10 Resident Evil 7 features voor je op een rijtje gezet die dit een echte Resident Evil maken.
Resident Evil 7 Biohazard neemt je mee naar een fucking eng landgoed dat door de familie Baker als thuis gezien wordt. Capcom beloofde met dit deel terug te gaan naar de roots van de franchise. En dat is zeker gelukt! Wij hebben een tiental Resident Evil 7 features voor je op een rijtje gezet die dit een echte Resident Evil game maken!

10. Gesloten deuren en backtracken

In deze special trappen we af met een onmiskenbaar element uit de Resident Evil franchise. Het backtracken vanwege gesloten deuren. Het landgoed van de Baker familie heeft nogal wat kamers. Sommige kamers kun je zo in wandelen, maar voor andere kamers is iets meer moeite vereist. De deuren van deze kamers zijn ‘versierd’ en stevig op slot gedraaid.
En dus mag jij op zoek naar de passende sleutels voor die deuren. De ene sleutel ligt op een prettigere plek dan de andere, maar geloof ons; geen van de sleutels is zomaar bereikbaar. Je zult moeten backtracken om ze te vinden en daarbij krijg je nogal eens wat weerstand.
104963

9. Ouderwets puzzelen

De gesloten deuren zijn één ding, maar een ander element wat Resident Evil 7 Biohazard een typische Resident Evil maakt zijn de puzzels. We gaan hier niet te diep op in, omdat we niet willen spoilen, maar het landgoed van de Bakers kent een aantal duistere geheimen die niet zomaar bereikbaar zijn.
Je zult je er al puzzelend naartoe moeten werken en niet alle puzzels zijn even gemakkelijk. Ze bieden een leuke oefening om je grijze massa fit te houden en geven de game een leuke afwisseling.
104964

8. Rijke backstory

Resident Evil heeft een rijke geschiedenis die niet altijd op het moment van spelen voorbij komt. In iedere game die de franchise kent vind je dan ook de nodige documenten met backstory. Verslagen van gebeurtenissen die vooraf gingen aan jouw avontuur of simpelweg notities van mensen die in de buurt waren.
Allemaal dragen ze hun steentje bij aan het verhaal van de game en dat is in Resident Evil 7 Biohazard niet anders. Overal en nergens vind je documenten waarin de backstory verder uitgediept wordt. Een hele mooie manier om het verhaal wat meer vorm te geven natuurlijk, maar Resident Evil 7 heeft nog een andere troef; De videobanden. Zonder al te veel te verklappen kun je daarin zelf meemaken wat er eerder gebeurd is. Erg tof!
104965

7. Gelimiteerde inventaris

Een typisch element voor survival-horror games en dus ook voor de koning van het genre is dat je moet overleven met bijna niks. In Resident Evil 7 is dit element, de gelimiteerde inventaris, weer helemaal terug. Je hebt in het begin van de game de mogelijkheid om een stuk of tien dingen mee te nemen.
Je moet dus goed nadenken over wat je allemaal bij je draagt. Neem je meer munitie mee of ga je toch voor die extra Herb of helende spray? Later in de game krijg je wat meer ruimte als je goed oplet, maar dan nog zit je steeds met een gelimiteerde inventaris.
104966

6. Voorwerpen schaars te vinden

Sowieso is het in Resident Evil weer helemaal terug dat je moet roeien met de riemen die je hebt. Munitie is schaars en datzelfde geldt voor de sprays en Herbs die je leven weer aanvullen. Resident Evil 7 kent ook chemicaliën waarmee je zelf munitie en helende sprays kunt maken, maar ook daarvan zijn sommige onderdelen lastig te vinden.
Ook hier moet je dus weer keuzes maken. Maar als je alle onderdelen op zak hebt kun je eenvoudig munitie of helende spray maken. Een systeem dat tijdens je griezelige avontuur meer dan eens van pas zal komen.
104967

5. Save rooms

De eerste delen van Resident Evil mocht je rond wandelen in een huis vol zombies. Geen enkele plek was veilig. Op de save rooms na dan. Vaak waren dit kleine kamertjes waar te gruwelen van het huis niet konden komen. En daar stond hij dan; de typemachine waarmee je je voortgang op kon slaan. In deze ruimtes kon je even op adem komen en, als je een rolletje inkt had, je spel opslaan.
Dat rolletje inkt is verleden tijd, maar de save rooms zijn weer helemaal terugin Resident Evil 7 Biohazard. Ook in deze kamertjes geldt dat je even veilig bent van de ellende en dat je je voortgang op kunt slaan. Dit keer doe je dan met een taperecorder en je hebt geen speciale dingen nodig om te mogen opslaan. Maar uiteindelijk moet je toch weer een keer uit dat kamertje komen...
104968

4. Universele opslagboxen

Maar voordat je dat veilige plekje uit gaat moet je nog een ander terugkerend element wat in die save rooms te vinden is; de opslagbox. De spullen die je onderweg vindt kun je dan misschien niet allemaal mee slepen, maar je hoeft ze ook niet weg te gooien. De opslagbox biedt uitkomst. Lang leve de opslagbox!
Alle spullen die je in een opslagbox gooit kun je te allen tijde weer ophalen in een willekeurige opslagbox op het landgoed. Op die manier hoef je niet steeds van alles weg te gooien maar kun je het bewaren voor een later moment.
104969

3. Kenmerkende wapens

In Resident Evil hen je niet de beschikking over een gigantisch arsenaal of de munitie daarvoor. Maar de serie heeft wel altijd een aantal terugkerende wapens gekend. Zo is het altijd geweest dat je met een mes en een handpistool begon in de games en beide wapens zijn ook nu weer van de partij.
Andere wapens komen ook voorbij zoals de granaatwerper die in bijna ieder deel wel te vinden is. Je krijgt deze wapens wel, maar vergeet niet wat we je op de voorgaande pagina’s gemeld hebben. Een aantal wapens, zoals de granaatwerper bijvoorbeeld, neemt eerdere plekken in beslag. Bovendien is de munitie schaars.
104970

2. Benauwde gangetjes

Resident Evil en Resident Evil 2 waren bijzonder kenmerkend doordat ze zich in kleine omgevingen afspeelden. Het eerste deel nam je mee naar een landhuis vol krappe gangetjes en kleine donkere ruimtes. Deze dingen waren mede verantwoordelijk voor de sfeer in de game, evenals de vaste camerahoeken.
Die vaste camerahoeken zijn in Resident Evil 7 Biohazard verruild voor een first person perspectief, dat het geheel overigens nog persoonlijker en dus enger maakt, maar de benauwde gangetjes zijn weer helemaal terug. En hoe! En als je toevallig over een PSVR beschikt kun je helemaal je lol op, want de game is volledig speelbaar in VR. Op die manier ervaar je de intense horror nóg persoonlijker!
104971

1 Billenknijpen vanaf de eerste minuut

De benauwde gangetjes zorgen voor een stukje sfeer in de game, maar dat is bij lange na niet het enige. Zodra je de game opstart bekruipt je al een gevoel van angst. Dit gevoel is vanaf het eerste moment voelbaar en blijft constant aanwezig. Je zit met zweethanden te spelen en ieder geluid draagt bij aan een ongemakkelijke sfeer.
Ieder geluid, en dat zijn er nogal wat op het oude landgoed, maakt je nerveuzer en op een gegeven moment schrik je zelfs wanneer je zelf iets om stoot. En dat is een van de belangrijkste elementen waardoor Resident Evil 7 Biohazard weer helemaal bij zijn roots is!
Heel soms maakt het gevoel overigens plaats voor een ander gevoel, namelijk regelrechte terror, wanneer je weer eens opgejaagd wordt. Er zijn nog meer elementen in Resident Evil 7 Biohazard die heel dicht bij de roots liggen, maar daarvoor mag je de Resident Evil 7 Biohazard Review lezen waarin we de game belonen met een dikke 8,8!