Zombi Review - Pittige horrorgame

Review
dinsdag, 25 augustus 2015 om 9:42
xgn google image
De in 2012 uitgekomen zombiegame ZombiU heeft zich eindelijk een pad gewurmd richting de andere consoles. De game verliest daardoor een letter, maar krijgt er andere dingen voor terug. Maar zijn de nodige tweaks en upgrades aan de game genoeg, of is dit een zombie onder de zombiegames? Je leest het in deze Zombi review!
In 2012 kwam ZombiU uit voor de Wii U, en de game liet gamers vanaf dag één op het puntje van de bank zitten. De game kreeg gemengde reacties en wij onthaalden de game destijds met een 6.0 in de review. Enerzijds vanwege de leuke multiplayer modus en anderzijds door het trage vechtsysteem.

Terug in Londen waar iedereen aan het rotten is

Zombi brengt ons terug naar het Londen van 2012, waar de Laatste Rot toegeslagen heeft. De Laatste Rot is een soort mistwolk die de hele stad, op enkelen na, geïnfecteerd en omgetoverd heeft van modelburger tot rottend lijk met een onverzadigbare dorst naar de levenden. Juist, zombies! Honderden, nee, duizenden zombies die jou moeten hebben.
In de game kruip je in de huid van een overlevende die zijn weg door Londen moet banen. Je wordt op een willekeurige plek in de stad wakker en dan vertelt een stem je wat te doen. Deze aanwijzingen moeten je uit de klauwen van de vele hordes zombies houden, maar je moet daar wel diverse opdrachten voor voltooien.
Deze opdrachten zijn over het algemeen best makkelijk. Ga naar die en die plek en haal een wapen op, of verken Buckingham Palace eens waar je mensen vindt met nieuwe informatie. Klinkt makkelijk toch? Fout! De doelen zijn dan wel makkelijk, maar de weg erheen allerminst. Zombi is een behoorlijk pittige game die niet voor niets in het survival horror genre valt.
Zombi review

Pittige game waar sterven dood blijven betekent

Je wordt namelijk constant belaagd en opgejaagd door zombies. Je moet dus erg op je tellen passen, want in ieder donker kamertje, voorbij iedere hoek en achter iedere deur kan zomaar een heel leger hongerige zombies staan te wachten. Een of twee zombies kun je nog wel afweren, maar bij grotere groepen is rennen de meest verstandige optie.
Natuurlijk kom je onderweg spullen, zoals een rugzak waar je alles in kunt stoppen, tegen. Daarin doe je je geweer, de kogels, planken om deuren dicht te timmeren, je cricketknuppel en al het andere wat je vindt. Klinkt positief, maar die rugzak heeft maar beperkte ruimte. Ook vind je bijna geen kogels, dus ben je vaak aangewezen op je meleewapen.

Doodgaan heeft zo zijn redenen

Als je dan uiteindelijk opgevreten wordt (en dat gaat vaak gebeuren), waar dan ook in de game, is het dikke pech. Dan kun je weer opnieuw beginnen als een andere overlevende die, net als de vorige, niks op zak heeft. Als bonus is het vorige personage ook een ondode geworden die nu al jouw spullen op zak heeft, waar je de spullen weer van kunt stelen.
Maar je bent daar natuurlijk niet voor niks de pijp uit gegaan. Je lette even niet op of ging het gevecht aan terwijl rennen slimmer was, of je was gewoonweg niet goed voorbereid op wat er komen ging. Dit soort dingen zorgen ervoor dat het tempo in Zombi behoorlijk laag ligt. Je moet drie keer overwegen wat je gaat doen, en denkt wel na voordat je een kamer in gaat.
Zombi review

Trial and error met een stroeve speelstijl

En zelfs als je jezelf goed voorbereid hebt en alle nodige overwegingen gemaakt hebt, dan nog zul je op zeer regelmatige basis de pijp aan Maarten geven. Je bent geen getrainde soldaat, maar een simpele burger die moet overleven. Je rent dus niet supersnel, slaat niet superhard en beweegt niet overdreven soepel.
Sterker nog, de besturing voelt wat stroef aan. Dit is tijdens het lopen al zo, maar tijdens het vechten helemaal. Als je met je melee wapen op zombies in staat te hakken moet je daarom ook extra opletten wanneer je slaat en wanneer je ontwijkt. Timing is alles. Sla je te vroeg, dan sla je mis. Sla je te laat, dan ben je zombielunch.
Een fout en de lamp gaat dus over het algemeen al uit. Je wordt net zo hard afgestraft als in Dark Souls en Bloodborne. Dat kan behoorlijk wat frustratie opleveren, maar het hoort bij de game. Zombi heeft een erg hoog trial-and-error gehalte, wat natuurlijk ook al in Zombi U naar voren kwam. Het blijft tenslotte een port van de Wii U titel.
Zombi review

Dezelfde game maar met aanpassingen

Alleen doordat de game destijds gebruik maakte van diverse functies van de Wii U, is het niet zomaar een port. Je krijgt feitelijk met een port van een drie jaar oude game te maken (voor slechts 20 euro), maar wel met de nodige aanpassingen, gezien niet alle functies van de Wii U vertegenwoordigd zijn op de andere consoles.
Zo ontbreekt het tweede scherm, de GamePad, bij de consoles, waar je op de Wii U onder andere de map kon zien en je wapens kon selecteren. Ook moest je daar regelmatig een taak op uitvoeren wat de spanning flink opvoerde, omdat je simpelweg niet de hele tijd op je scherm keek.

De multiplayer schittert van afwezigheid

Nu komt datzelfde menu ook op je scherm terecht, maar de spanning is er niet minder om geworden. De map is altijd net iets te groot in beeld, maar in ieder geval wel duidelijk genoeg. Voor de overige taken die eerst op de GamePad gebeurden is in deze versie een on-screen menu gemaakt, waardoor je dus alsnog niet om je heen kunt kijken.
Helaas hoort bij de aanpassingen die Ubisoft gedaan heeft ook dat de multiplayer modus in deze versie verdwenen is. Het is op zich best logisch dat deze weg is, gezien je daar absoluut de GamePad voor nodig had gehad, maar het was wel leuk geweest als daar een andere multiplayer modus voor in de plaats gekomen was.
Zombi review

Grafische aanpassingen erg minimaal

Bij de PlayStation 4 versie maakt Zombi gebruik van de speaker in je controller. De stem van je onbekende opdrachtgever klinkt hier regelmatig doorheen als je weer een en ander moet doen. Dit zorgt ervoor dat je net iets meer in de sfeer van de game getrokken wordt.
Naast deze aanpassingen en toevoegingen heeft Ubisoft er ook voor gezorgd dat de port van Zombi U er net wat beter uitziet op de PlayStation 4, Xbox One en PC. Er is dus gezorgd voor een grafische upgrade, maar die is wel erg minimaal en heeft zelfs een tegengesteld effect.

Leeftijd laat zijn sporen na

Waar Zombi U in 2012 een erg duister ogende game was met donkere texturen én een filter die alles er nog vuiler en rotter uit liet zien, is de game nu nog wel duister, maar zijn er alleen wat dingen aangescherpt. De texturen zijn niet vernieuwd en zien er echt verouderd uit, wat echt niet gedetailleerd genoeg is voor een game op deze consoles en de PC.
Daarbij is de filter die de Wii U versie had, ineens verdwenen. En die zorgde juist voor een extra sfeer in de game. Erg jammer dat daar niet meer aandacht aan besteed is, al is het een port. De lichteffecten in Zombi zijn wel een stuk verbeterd, wat dan weer een pluspunt is, maar over het algemeen oogt de game echt behoorlijk verouderd.
Zombi review

Voor weinig geld een top horror titel

Zombi is een behoorlijk eenvoudige port van Zombi U, al heeft Ubisoft er het een en ander aan moeten wijzigen. Zo zijn de menu’s nu op het tv-scherm aanwezig, en heb je wat extra wapens. Echte wijzigingen, behalve de noodzakelijke, zijn echter uitgebleven. Sterker nog, de multiplayer modus is verdwenen en op grafisch gebied is de vooruitgang minimaal gebleven.
Toch is deze game nog steeds behoorlijk spannend en minstens net zo uitdagend als het origineel. Voor de 20 euro die de game van je Xbox Live of PlayStation Network tegoed af snoept, kun je bijna niet zeuren over het oppoetswerk, want onder aan de streep is Zombi van zichzelf al een game die je minstens een keer gespeeld moet hebben.
Cijfer: 7

Populair Nieuws

Laatste Reacties