Blokken, blokken en nog eens blokken, dat is waar het in
ZeGame om draait. In deze indiepuzzelgame moet je namelijk een blok naar het einde van allerlei levels zien te loodsen. Of dit spel net zo’n klassieker in het genre kan worden als
Tetris, lees je in onze ZeGame review!
Puzzels waarbij je blokken moet verschuiven, hebben we al in tal van games gezien, denk bijvoorbeeld aan Snowpeak Ruins in
The Legend of Zelda: Twilight Princess HD. ZeGame maakt gebruik van exact hetzelfde principe: stuur een groen blok een bepaalde richting op en de kubus blijft bewegen totdat hij een ander blok op zijn pad vindt.
Door je blok op die manier steeds andere richtingen op te sturen, moet je uiteindelijk een blauw blok raken om zo het level te voltooien. Klinkt simpel, maar zoals bij elke goede
puzzelgame zitten er een paar addertjes onder het gras. In deze ZeGame review leggen we uit welke addertjes dat zijn en of ze de game daadwerkelijk uitdagend maken.
Een nieuwe wereld, een nieuw blok
ZeGame is opgebouwd uit acht werelden, die elk twintig levels bevatten. In de eerste werelden moet je je blok alleen via standaard grijze kubussen naar het einde loodsen, maar elke nieuwe wereld introduceert een nieuw type blok. Zo zijn er blokken die jouw blok kunnen teleporteren, kopiëren en onmiddellijk vernietigen.
De leercurve van het spel is daardoor heel goed opgezet: je krijgt genoeg tijd om nieuwe puzzelmethodes te leren kennen, terwijl de levels steeds uitdagender worden. Daarnaast speelt ook tijd een rol, want je kunt maximaal drie sterren per level verdienen als je het snel genoeg uitspeelt. Je moet dus niet te lang nadenken!
Verder zijn er een aantal levels waarin je behoorlijk wat vingervlugheid nodig hebt om alle sterren te behalen. Hoewel het tijdslimiet voorkomt dat ZeGame veel te makkelijk wordt, brengt dit aspect soms ook een nadeel met zich mee, namelijk een hoog trial and error-gehalte. Hierdoor neemt de voldoening als je een level haalt ook af.
Sobere presentatie
Net als de gameplay is de presentatie van ZeGame behoorlijk eenvoudig, in bepaalde opzichten zelfs sober. Elke wereld heeft een specifieke achtergrond, die tijdens de levels te zien is. Deze achtergronden bestaan voornamelijk uit een enkele kleur met hier en daar een klein effect (zoals bijvoorbeeld nevel).
Grafisch gezien is het spel dus geen hoogstandje, maar dat lijkt een bewuste keuze van de ontwikkelaar te zijn geweest. Je wordt namelijk geen moment afgeleid wanneer je de levels speelt, zodat je je volledig kunt richten op het oplossen van de puzzels die je krijgt voorgeschoteld. Zeker in de laatste werelden heb je dat hard nodig.
Toch was meer oog voor detail op bepaalde gebieden geen overbodige luxe geweest. Omdat de maker van het spel een Nederlander is, kun je ZeGame ook volledig in het Nederlands spelen. Daarbij valt een aantal grote spel- en grammaticafouten op, zoals een beschrijving waarin ‘zeikanten’ in plaats van ‘zijkanten’ staat.
Minecraft
In totaal zijn er 160 levels in het spel, die niet heel veel herspeelwaarde hebben als je ze allemaal met drie sterren hebt uitgespeeld. Gelukkig heeft ZeGame een sterke troef die de levensduur van de game behoorlijk oprekt: een level editor waarin je je eigen levels kunt bouwen, aanpassen en delen met andere spelers.
Jesper the End, de indie-ontwikkelaar die ZeGame heeft gecreëerd, is een enorme liefhebber van
Minecraft (zoals wel te zien is op zijn
YouTube-pagina). Het is dan ook niet gek dat hij spelers van ZeGame in de
level editor toegang geeft tot de volledige blokkendoos van het spel: echt alle blokken kun je in je levels verwerken.
Hoewel de uitleg soms iets duidelijker had gekund (bijvoorbeeld hoe je splitserblokken precies moet instellen), is het maken en delen van je eigen levels bijzonder eenvoudig. Momenteel zijn er tientallen levels beschikbaar die door spelers zelf zijn gemaakt, dus je hoeft absoluut niet om extra uitdagingen verlegen te zitten.
ZeGame review: lekker met blokken spelen
ZeGame is een uitstekend voorbeeld van een spel dat gebouwd is rond een simpel concept, maar tot een grote hoogte weet te stijgen door dat concept goed uit te werken. Ondanks de kans dat je bij sommige levels een trial and error-methode zult gebruiken, slaagt de game erin om toegankelijk en tegelijkertijd uitdagend te zijn.
Hoewel de standaardlevels niet heel veel herspeelwaarde hebben, weet ZeGame de aankoopprijs van 5 euro op
Steam dankzij de uitgebreide
level editor toch te rechtvaardigen. Op wat presentatiefoutjes na doet ZeGame wat het moet doen: het is misschien geen klassieker, maar wel een ijzersterke puzzelgame.
Cijfer: 8