Yakuza Kiwami is de remake van de allereerste Yakuza die in 2005 voor de PlayStation 2 verscheen. En om meteen maar met de deur in huis te vallen: die remake is verdomd goed. Leg er beelden van de PlayStation 2 versie naast en je ziet meteen een wereld van verschil. Yakuza Kiwami (= extreem in het Japans) heeft een extreme update gekregen en dat mag gezegd worden.

Speel eerst 0

De game is vanaf de grond opnieuw gebouwd en dat zie je overal in terug. Mensen die Yakuza 0 hebben gespeeld zullen veel herkennen, want Kiwami gaat op deze voet verder en neemt voorgoed afscheid van de PS2-versie. Dit is dé versie die je moet spelen als je nieuw bent in de serie. Al raden we aan om dat toch eerste Yakuza 0 te spelen, want dat is de pre-quel op de gehele serie en dan zul je het verhaal van Kiwami ook beter begrijpen.

Want de serie kenmerkt zich door meeslepende goede verhalen en het zou zonde zijn als je onderliggende relaties minder goed zou begrijpen. Maar waar gaat de game nu over? In Kiwami kruip je in de hoofdrol van Kazuma Kiryu, beter bekend als de Draak van Dojima. In de Japanse onderwereld zijn allerlei maffiafamilies en Dojima is daar één van.

Kiryu moet onterecht in de bak ziten voor flink wat jaren (in Yakuza 0 werd hij ook onjuist geframed) en zodra hij vrij komt maakt hij jacht op tien miljard Yen, dat opeens spoorloos is. De hele onderwereld is er naar op zoek en dat resulteert in keiharde actie in brute gevechten en toffe dialogen!

Yakuza Kiwami Review

Van alles veranderd en toegevoegd

Voor fans van het eerste uur is het geen straf deze oude game weer opnieuw te spelen. Even een geheugenopfrisser kan geen kwaad. Daarnaast is het zo dat alle dialogen opnieuw zijn ingesproken door de originele stemacteurs. Bovendien is Japanse dub beschikbaar met Engelse ondertiteling, en dat is genieten. Tevens is er 30 minuten aan het verhaal toegevoegd en zijn er extra zijmissies en minigames beschikbaar. Genoeg redenen om jezelf opnieuw onder te dompelen in deze fascinerende onderwereld.

Iets wat minder boeit is de toevoeging van Majima Everywhere. Het houdt in dat Majima, die voor het eerst speelbaar was in 0, overal in de straten kan opduiken om een gevecht met je aan te gaan. Een beetje een systeem zoals in 0 verwerkt was, maar dan nu met Majima. Het is leuk bedacht om Majima wat extra aandacht te geven, omdat zijn rol in 0 ongeveer de helft van de game in beslag nam en hij in Kiwami maar een bijrol heeft.

Maar het voelt een beetje geforceerd aan. Doordat hij er nu ‘tussen’ is gepropt, merk je dat deze kleine gevechten tussendoor niet altijd strak aansluiten op de verhaalvertelling en dat is een tikkeltje storend. Al waarderen we dus dat we de gekke Majima terugzien.

Punten scoren en upgraden

Verder loopt Yakuza Kiwami als een trein. Je hebt de vrijheid om vrij rond te lopen en te bepalen of je voor het hoofdverhaal gaat of zijmissies speelt. Er zijn tientallen zijmissies om uit te voeren en ons advies is om er zoveel mogelijk mee te pakken. Niet alleen zijn ze leuk (en zeer divers), maar ze zijn ook handig om extra punten te verdienen die je nodig hebt voor je vechtskills.

Net als in 0 kun je kiezen uit vier opties hoe je speelt. Zo heb je onder andere Beast mode, waarbij je als een logge aap krachtig om je heen kan slaan, terwijl je met andere vechtbewegingen wat sneller kan manoeuvreren. Er zijn vier vechtstijlen en je kan te allen tijde switchen. Hoe meer punten je vrij speelt, hoe meer je uit je personage kunt halen. Vooral combo’s maken is dan erg vermakelijk. Want geregeld zul je belaagd worden door groepjes vijanden die jou aanvallen en wat is dan Kiryu’s volgende zet?

We geven een optie: Je slaat een mannetje voor zijn kaak, pakt een andere man bij diens benen, en met die benen schop je in de rondte waardoor iedereen er omheen neervalt. Daarna pak je een object (een bord, een wiel, whatever) en slaat nog eens iemand neer en terwijl je aangevallen wordt, geef je die ene vervelende persoon nog eens een finishing move. De stoeprandtegelscène in American History X is er niets bij. Vergeet niet dat de Yakuza franchise een 18+ label heeft. Is dat erg? Nee, natuurlijk niet. Dat heet: Genieten.

Yakuza Kiwami Review

Fascinerend verhaal

Al geniet je waarschijnlijk het meeste van het verhaal. Dat is niet zó enorm goed als het verhaal uit 0, maar wel tof! 0 is natuurlijk een game van nu, en Kiwami moet het doen met al een twaalf jaar bestaand verhaal. En dan doorstaat het spel de tand des tijds dus uitstekend. Vooral fascinerend is hoe binnen twee games rollen en relaties zó kunnen veranderen. Niet alleen die tussen Kiryu en Majima, maar vooral die tussen Kiryu en zijn ‘broertje’ Akira Nishikiyama, beter bekend als Nishiki.

De kans is groot dat als je nieuwkomer bent, en 0 niet gespeeld hebt, veel gaat missen. Wat dat betreft waren wat flashbacks naar 0 wat beter geweest. Maar juist als je 0 wel gespeeld hebt, ga je genieten van de relatie tussen Kiryu en Nishki, en hun leven in de gehele maffiawereld. En dat is zonde.

Sommige dingen wat onduidelijk of verouderd

Want nogmaals, we zeiden het eerder al: de Yakuza serie verdient bij ons in het Westen veel meer aandacht. Al is het niet zo dat Kiwami foutloos is. Mindere punten zijn dat je alleen maar kunt fast travelen met een taxi op minimale punten op de map. En sowieso is de map, als je een RPG-liefhebber bent, redelijk klein.

En er zit één klein foutje in de game waarbij je in het diepe wordt gestuurd. Bij een zeker hoofdstuk moet je drie straatbendes zoeken en verslaan, maar van één wordt de locatie niet goed uitgelegd of aangegeven. Sowieso is het handig als je Kiwami speelt dat je soms locaties in je geheugen opslaat, want af en toe moet je ergens heen zonder dat dit op de plattegrond duidelijk wordt gemaakt.

Sowieso is die plattegrond wat verouderd. Je kan niet zelf een waypoint neerzetten en alleen maar kijken. Enkele belangrijke punten worden in een lijst aangegeven, terwijl je soms hele andere (kleinere) locaties nodig hebt voor een missie. Af en toe zul je dus of moeten zoeken of in je geheugen moeten graven. Het zijn fouten uit het verleden. En de kans is groot dat Yakuza 6 volgend jaar een groot deel van deze dingen al heeft aangepast. Wel goed is dat je Kiwami nu met één druk op de knop kunt opslaan, terwijl je bij 0 altijd een telefooncel moest opzoeken.

Yakuza Kiwami Review

Een koopje

Enfin, het zijn fouten die de game niet perfect maken. Maar nog altijd is Kiwami een dijk van een game. Als je ook maar een beetje een zwak hebt voor een meeslepend verhaal, brute actie en toffe personages, dan is Yakuza jou op het lijf geschreven.

Bovendien is 34,99 een koopje voor zo’n 18 uur gameplay (en dan ben je nog niet eens klaar met alle zijmissies!). Waar wacht je nog op? Halen die hap!