X-Men Apocalypse Review (Blu-ray) - Zijn voorganger niet voorbij

vrijdag, 07 oktober 2016 om 14:09
Nog niet zo lang geleden kon men in de bios genieten van de nieuwste titel uit de X-Men series. Charles Xavier, Magneto en de rest van de meute zijn nu thuis te bekijken op Blu-ray & DVD. Of je hem in huis moet halen lees je natuurlijk in de X-Men Apocalypse review.
Na het succes van voorganger X-Men: Days of Future Past kon een nieuw deel niet uitblijven. Inmiddels zijn we aangekomen bij de negende speelfilm uit de X-Men franchise met een aantal nieuwe, maar ook bekende gezichten. Of X-Men Apocalypse kan tippen aan de recordbrekende titel valt te bezien. Toch zijn er genoeg redenen om de film nogmaals te bekijken thuis op de bank.

Waar waren we?

Na de Terminator-achtige reddingsactie van Wolverine, die terug in de tijd gestuurd werd om de mutanten van een ondergang te beschermen, stuitten de X-Men op een nieuwe vijand. Apocalypse, de allereerste mutant, is ontwaakt uit een duizend jaar lange slaap om de wereld te verwoesten. Hoewel hij extreem krachtig is, heeft zelfs Apocalypse een team nodig van mutanten. Gelukkig staat hij er niet alleen voor want meerdere mutanten volgen hem.
Al snel dreigt de wereld slachtoffer te worden van Apocalypse en zijn regime. Samen met zijn jonge leerlingen gaat professor X, oftewel Charles Xavier, de strijd aan tegen misschien wel de grootste vijand aller tijden. Lukt het hem om de mensheid te beschermen van de ondergang? Of neemt Apocalypse de wereld over om zo een superieur ras te creëren?
x-men apocalypse review 2

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Voor degenen die zich Days of Future Past niet meer goed kunnen herinneren is het handig om te weten dat in deze film de complete tijdlijn van X-Men overhoop is gehaald. Een slimme zet van regisseur Bryan Singer, want de gebeurtenissen in X-Men, X2 en X-Men: The Last Stand zijn compleet veranderd. Dit zorgt dus voor ontelbaar veel mogelijkheden in het X-Men universum. Bouwen de makers naar het begin van de eerste X-Men film toe of gaan ze een compleet andere kant op?
Een antwoord op de vraag is nog lastig om te geven. In Apocalypse zie je tal van personages die je waarschijnlijk in volgende delen terug zult zien. Naast de bekenden Storm, Jean Grey en Cyclops in een vroeg stadium is ook nieuwkomer Quicksilver weer van de partij. In Days of Future Past sprong zijn scène er toch wel het meeste uit en ook in Apocalypse bewijst hij zichzelf weer.
Zoals te lezen was in de X-Men Apocalypse review is de film soms erg druk en op andere momenten weer langdradig. De balans lijkt te ontbreken en tijdens een tweede keer kijken merk je dit nog meer. Daarnaast is het geluid in sommige actiescènes van erg lage kwaliteit. Waarschijnlijk kwam dit in de bioscoop goed over maar thuis op debank wat minder.
x-men apocalypse review 3

Een hoop vraagtekens

Tijdens het kijken van de Blu-ray, of het nu voor het eerst is of voor een derde keer, vraag je je toch af wat nou het motief is van schurk Apocalypse. Voor een eeuwenoude God-achtige mutant lijkt hij toch erg weinig te doen. Daarnaast heeft hij de kracht om stad en land te verwoesten met een vingerknip maar laat toch zijn handlangers alles oplossen. De balans is daardoor ook niet goed verdeeld.
Dan is er nog het probleem waar veel superheldenfilms tegenaan lopen. Er zitten namelijk zo ontzettend veel karakters in de film dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zonde, want kijkers hadden graag meer gezien van bijvorbeeld Psylocke of Quicksilver. En wat er gebeurd is met Havok (Alex Summers) is nog steeds een raadsel.
Gelukkig hebben we Michael Fassbender en Sophie Turner om de boel bij elkaar te houden. De openingscène van Magneto raakt een gevoelige snaar bij het publiek en zet direct te toon van het conflict dat hij al jaren heeft: goed of slecht. Sophie Turner vertolkt de jonge versie van Jean Grey zo goed dat het personage een flinke boost krijgt.
x-men apocalypse review 1

Blu-ray Extra’s

Over het algemeen is de Blu-ray van X-Men Apocalypse redelijk standaard. De gebruikelijke filmtrailers zijn te bezichtigen en het design springt er niet extreem uit. Op de disc vind je een kijkje achter de schermen met een vermakelijke Gag Reel, waarin bloopers te zien zijn, en verwijderde scènes. De verwijderde scenes zijn interessant als je meer achtergrond informatie wilt krijgen over bepaalde personages, maar zijn niet cruciaal voor het verhaal.
Zo krijg je bijvoorbeeld meer inzicht in de relatie tussen belangrijke personages, de oorsprong van Magneto’s woede en de opkomst van Apocalypse. De extra content heeft niet extreem veel toegevoegde waarde, toch is het leuk om te bekijken. Tot slot bevat het schijfje ook een uitgebreide special waarin alle acteurs, regisseurs en producenten samenkomen om over de film te praten. Een extra optie die toch wel zo’n half uur extra vermaak bied.
x-men apocalypse review 4

X-Men Apocalypse Review (Blu-ray) – Ongeorganizeerd spektakel

Het negende deel uit de X-Men filmreeks gaf een hele nieuwe kijk op het merk en had veel potentie om iets moois neer te zetten. Hoewel de film erg vermakelijk is, ligt het tempo wat laag en mist er soms wat diepgang. De Blu-ray van de film biedt een aantal extra’s en als kijker heb je naast de film zeker wel een uur bonusmateriaal om op te teren. Maar misschien de voornamelijkste reden om X-Men Apocalypse in huis te halen is om de legendarische scene met Quicksilver nogmaals te bekijken.