Xenoblade Chronicles 2 Torna The Golden Country Review - Gouden Uitbreiding

vrijdag, 21 september 2018 om 12:23
Het gigantische Xenoblade Chronicles 2 is nog meer uitgebreid met een nieuw verhaallijn genaamd Torna: - The Golden Country. Dit verhaal speelt zich 500 jaar voor Xenoblade Chronicles 2 af en levert een verbeterd nieuw avontuur. Ben jij benieuwd wat er precies voorafging in de wereld van Alrest? Lees dan nu onze Xenoblade Chronicles 2 Torna The Golden Country review!
Xenoblade Chronicles 2 is een heel ambitieus spel waarin veel creatieve ideeën zitten verwerkt. Het spel biedt een uitgebreid vechtsysteem waarin spelers de meest genadeloze aanvallen in kunnen uitvoeren, talloze zogenaamde Blades die door middel van side-quests of een gachapon systeem worden bemachtigd en een boeiend verhaal vol sterke personages.
Maar al deze aspecten zijn uiteraard niet foutloos. Het vechtsysteem is uitgebreid, maar blijft moeilijk om onder de knie te krijgen. De Blades zorgen voor meer opties tijdens het vechten, maar zijn soms wat frustrerend om te bemachtigen dankzij het willekeurige gachapon systeem, en ondanks dat het verhaal van begin tot het einde weet te boeien, laat Xenoblade Chronicles 2 toch wat losse verhaal lijntjes achter en is niet elk personage even goed uitgelicht.
Zo voelt het einde van Xenoblade Chronicles 2 - ondanks dat het de harten van Xeno-fans sneller laat kloppen, (letterlijk) een beetje als Deus ex machina. Vanaf hoofdstuk 4 begint het spel flashbacks te tonen om je meer inzicht te geven over personages zoals Mythra, Jin en de Aegis oorlog van 500 jaar geleden. Met deze scènes wordt later in het spel helaas weinig gedaan, maar dankzij de gloednieuwe verhaallijn Torna: - The Golden Country krijgen we meer inzicht in de vorm van een geslaagde uitbreiding!
Xenoblade Chronicles 2 Torna The Golden Country Review

Terug in de tijd

Torna: - The Golden Country speelt zich dus 500 jaar geleden af voor de gebeurtenissen van Xenoblade Chronicles 2. De Aegis oorlog is volle gang en de kwaadaardige Aegis Malos raast door Alrest met als doel de mensheid uit te roeien door alle titanen te vernietigen. In Torna: - The Golden Country volg je Lora, een huursoldaat Driver met haar bekende Blade, Jin. Torna: - The Golden Country vertelt het verhaal van Lora, terwijl het spel ook duidelijk maakt hoe Jin als één van de hoofd antagonisten eindigt in Xenoblade Chronicles 2.
Tijdens deze barre tijden maken Lora en Jin kennis met de held Addam Origo, de prins van het land van Torna en zijn Blade, de Aegis Mythra, die verbonden is met Malos. Later worden ze ook vergezeld door de jonge keizer van militaire staat Mor Ardain, Hugo Ardanach en zijn bodyguard Blades Brighid en Aegaeon.
Deze drie groepen aan Blades en Driver vormen jouw team. Torna: - The Golden Country is in wezen een gloednieuw Xenoblade spel dat voortborduurt op wat Xenoblade Chronicles 2 heeft neergezet. Het spel heeft het gevechtssysteem met enkele kwalitatieve veranderingen flink verbeterd, biedt een wereld aan waar van alles valt te verkennen en vertelt een uitgebreid verhaal vol met personages waar je van gaat houden.

Vlotter in het gevecht

Op het eerste gezicht lijkt het gevechtssysteem niet heel veel veranderd. Personages vallen nog altijd automatisch aan met auto-attacks en kunnen verschillende krachtige aanvallen, buff en debuffs uitvoeren met de zogenaamde Arts. Door verschillende Arts uit te voeren laad je de Blade Specials op, krachtige aanvallen die de speler uitvoert door middel van een snelle quicktime-event uitdaging.
Door Blade Specials uit te voeren verzamel je orbs die zorgen voor alles vernietigende combinaties tijdens het uitvoeren van een chain-attack, een opeenstapeling van aanvallen van al je personages. In Xenoblade Chronicles 2 verdien je deze orbs door Blade Specials uit te voeren in een bepaalde volgorde zoals het spel dat van je vraagt, waardoor deze functie af en toe wat traag en overbodig aanvoelt. In Torna: - The Golden Country kunnen alle personages Blade Specials uitvoeren in wat voor volgorde je ook maar wilt en zal je dus veel sneller orbs verzamelen om in recordtijd je tegenstander neer te halen.
De gevechten in Torna: The Golden Country verlopen soepeler dan in het originele spel. Personages vallen sneller aan en de animaties zijn allemaal net iets vlotter waardoor een gevecht nooit te lang aan voelt. In Torna kunnen zowel Driver als Blade aan de voorzijde staan om aan te vallen, of de achterzijde om te supporten. Tijdens het schakelen van deze positie voeren je personages zelfs nieuwe Arts uit genaamd Switch Arts, die aan het begin van hun beurt al kunnen zorgen voor een flinke debuff voor de tegenstander.

Een gestroomlijnde ervaring

Ondanks dat het gevechtssysteem hierdoor een stuk toegankelijker is gemaakt, biedt het nog steeds genoeg diepgang en introduceert het spel deze mechanics naarmate je vordert in het avontuur zodat het niet verwarrend wordt. Dit is mede dankzij de manier hoe de Blades en Drivers in dit spel zijn behandeld. Elke Driver (Lora, Addam en Hugo) bezit ieder twee Blades. Deze negen personages bij elkaar bevatten allemaal uniek elementen die zo hun voor- en nadelen hebben.
Aangezien het aantal Drivers en Blades in Torna verkleind is naar negen, voelt deze uitbreiding geconcentreerd en gestroomlijnd aan. De negen personages bieden genoeg opties en variatie waardoor de toch al frustrerende Gachapon mechanic van het originele spel nog meer overbodig lijkt. Aangezien je alle negen personages altijd bij je hebt is het in Torna ook een stuk makkelijker gebruik te maken van hun zogenaamde Field Skills en de Affinity Chart bij te houden om je Drivers en Blades nog meer te laten groeien. Hierdoor heeft het spel een veel fijner tempo en zul je nooit lang in menu's rondhangen.
Daarnaast heeft elk personage ook ieder een unieke ambachtelijke skill waarmee hij of zij door middel van verzamelobjecten nieuwe producten kan creëren. Dit gebeurt op kampeerplekken die verspreid zijn over de spelwereld. Op zo'n kampeerplek kunnen spelers ook hun personages in levels versterker of in gesprek gaan met teamgenoten onder een prachtige maneschijn. Dit geeft een warm gevoel waardoor de personages van Torna - The Golden Country een heilzame indruk achterlaten.

Wijde wereld

Torna - The Golden Country voorziet de speler van zo'n 20 á 30 uur aan speelplezier. Dit is ontzettend veel voor een DLC uitbreiding, en dit wordt alleen maar meer als je alle side-quests ook nog uitvoert. Door verschillende side-quests te doen verdien je niet alleen beloningen, maar ook groeit je zogenaamde Community System. Dit systeem houdt alle NPC personages bij waarmee je hebt gesproken of die een opdracht voor je hebben. Dit erg handig aangezien je een side-quest op elk moment kan accepteren en uitvoeren wanneer jij maar wilt.
Maar het Community System heeft ook een keerzijde helaas. Soms eist het spel van je dat je side-quests gaat uitvoeren om te vorderen in het verhaal. Spelers die met regelmaat side-quests doen zullen hier weinig van merken, maar toch voelt deze eis als onnodig uitstellen van speeltijd. Gelukkig zijn de side-quests gevarieerd genoeg om de extra speeluren prettig te houden.
Al deze uitdagingen zijn verspreid over de twee gigantische continenten Torna en Gormott. Torna - The Golden Country bevat misschien maar twee verschillende titanen om te verkennen, maar beide gebieden zijn volgestopt met genoeg uitdagingen. Vooral Torna is één van de meest bruisende titanen tot nu toe met een prachtige hoofdstad en wijde woestijn om te verkennen.

Alleen voor fans?

Ondanks dat Torna: - The Golden Country een uniek verhaal vertelt, blijft het natuurlijk een prequel van Xenoblade Chronicles 2. Bepaalde gebeurtenissen en reacties zijn net iets specialer als je het hoofdspel hebt gespeeld, aangezien het spel daar regelmatig subtiel naar refereert.
Desalniettemin is Torna prima speelbaar als opzichzelfstaand spel. Met alle kwalitatieve verbeteringen voelt Torna - The Golden Country zelfs al het perfecte instapmodel voor spelers die nog nooit een Xenoblade game hebben gespeeld. Het verhaal van Lora en Jin is ontzettend aangrijpend, en de meeste personages van Torna - The Golden Country zijn zo goed uitgewerkt dat je daadwerkelijk met ze meeleeft. Ondanks dat Alrest op het punt van vernietiging staat, voelt dit avontuur heilzamer dan ooit.
Monolith Soft heeft zelfs de presentatie nog op de schop genomen. Grafisch ziet Torna - The Golden Country er nog beter uit dan het hoofdspel met nieuwe renders voor de personages en ook de soundtrack is weer subliem. Dit keer is er gekozen voor een iets meer volwassen geluid om de ernst van de situatie van Alrest duidelijk te maken. De cutscenes zijn ook prachtig en ondanks dat de animatie soms wat houterig is zijn ze goed genoeg om de (soms emotionele) boodschap over te brengen.

Met Torna - The Golden Country heeft Nintendo dankzij Monolith Soft haar beste DLC uitbreiding tot nu toe gemaakt. Torna - The Golden Country speelt als een opzichzelfstaand spel en is met meer dan 20 uur aan speelplezier meer dan je geld waard. Xenoblade voelde nog nooit zo vlot en gestroomlijnd als in Torna - The Golden Country.
Torna - The Golden Country is een prachtige ervaring dat speelt als ideaal instapmodel voor nieuwe spelers, en een waardige uitbreiding voor fans. Als je nog nooit een Xenoblade spel hebt gespeelt is Torna - The Golden Country een prachtig begin, en wij hopen dat het je ook genoeg nieuwsgierig maakt om Xenoblade Chronicles 2 te ervaren.
Voor bezitters van de Xenoblade Chronicles 2 DLC Uitbreidingspas is Torna - The Golden Country sinds 14 september al beschikbaar! Torna - The Golden Country verschijnt 21 september ook los in de winkel met een downloadcode voor de DLC Uitbreidingspas. Ben jij klaar voor dit bewogen avontuur? Reserveer dan nu jouw exemplaar!