XCOM Enemy Within Review - Sterk op iOS en Android!

maandag, 15 december 2014 om 19:44
XCOM Enemy Within is eigenlijk een uitbreiding op de vorige game XCOM Enemy Uknown. Dezelfde game alleen dan met een heleboel nieuwe features die ervoor zorgen dat de ervaring er zeker verfrissend uit komt. Of XCOM Enemy Within ook het aanschaffen waard is lees je in onze XCOM Enemy Within review!
XCOM games draaien vooral om het doden van aliens die de wereld XCOM zijn binnengevallen. Die aliens moet je samen met je team proberen te doden door turn based gameplay. Je probeert jouw team in veiligheid te brengen om vervolgens de aliens aan te vallen en dat allemaal met strategische aanvallen.

Naast de game ook veel upgrades

Het doden van aliens is niet het enige wat je doet. Door de game te spelen krijg je ook toegang tot een ondergrondse basis waar je allerlei dingen kan doen. Daartoe behoren het upgraden van je troepen, het uitvoeren van onderzoek naar aliens, het inzetten van verschillende satelieten, en het in de gaten houden van de verspreiding van de aliens.
Wat direct opvalt is dat de laadtijden van de game redelijk lang zijn. We hebben de game getest op een iPad 3 en daar duurde het een aantal seconden voordat de game geladen was. Het is natuurlijk wel een grote game en aangezien je op een mobiel-apparaat speelt kan je dat weleens verwachten.
XCOM Enemy Within review

Meld zorgt voor soldaat-upgrades

Om maar gelijk met de nieuwe features in huis te vallen, beginnen we met Meld. Meld is een nieuw soort resource die zorgt voor een nieuwe speelwijze in XCOM Enemy Within. Deze resource zorgt ervoor dat jouw soldaten een soort superkrachten krijgen, waardoor ze onder andere op daken kunnen springen, accurater worden en onzichtbaar kunnen worden. Dat is een hele toffe toevoeging aan de game en zorgt voor een stukje vernieuwing naast de erg bekende en goede gameplay van de XCOM-series.
Superkrachten is niet het enige wat er uit Meld voortkomt, want ook de nieuwe MEC-suits maken hier onderdeel van uit. MEC-suits veranderen soldaten in een soort van robots die alleen geen cover kunnen zoeken. Niet dat ze dit nodig hebben, omdat ze naast heel stevig zijn ook gebruik kunnen maken van dikke wapens. De MEC kan ook geüpgraded worden met nieuwe wapens en deze klasse heeft ook unieke vaardigheden.
Meld ligt niet zomaar voor het oprapen, want de dingen die Meld bevatten, vernietigen zichzelf na een aantal beurten. Je moet ze dus eigenlijk aan het begin van een level al proberen te bemachtigen voordat ze ontploffen. Dit zorgt voor een unieke en verfirssende speelstijl die in oudere XCOM-games nog niet zat.
Waar je vroeger vaak cover ging zoeken voor al je teamgenoten, mag je nu direct de battle aan gaan, anders zijn de Meld dingen weg. Daarnaast moet je natuurlijk wel op de aliens letten, want daar zijn nieuwe van. Er zijn maar liefst twee nieuwe soorten vijanden waarvan er één op een soort octopus lijkt, die je troepen kan wurgen. Ook is er een nieuwe organisatie met de naam EXALT die roet in het eten gooit.
Nog veel meer nieuwe features zul je in deze uitbreiding vinden, als nieuwe maps voor random battles, a-synchrone multiplayer, een tweede item slot voor elke soldaat, en medailles die zorgen voor meer stats boosts voor je soldaten.
XCOM Enemy Within review

Gewoon een port naar mobiele platformen

XCOM Enemy Within is een port en laat grafisch af en toe wat steekjes liggen. In bepaalde cutscenes die je soldaten van dichtbij laten zien, kun je af en toe wat slechte textures spotten. Dat is dan ook het enige, want daarnaast is het wel een grafische topper. De game is door de grafische paardenkracht niet op oude apparaten te spelen.
Naast de grafische mogelijkheden zijn er ook aanpassingen gedaan aan de besturing. Sommige handelingen spelen beter dat in XCOM Enemy Uknown en maken de gameplay soms een stuk makkelijker. Tijdens het spelen kwamen we wel nog enkele kleine bugs tegen, maar gelukkig geen game-breaking bugs. Deze kleine oneffenheden worden waarschijnlijk in de eerst volgende update verholpen en spelen de aanschaf niet tegen.
XCOM Enemy Within review

Alleen voor diehard-fans of nieuwe spelers

XCOM Enemy Within zorgt voor een nieuwe en frisse kijk op de XCOM-serie. Flink wat nieuwe features zorgen voor extra uitdaging en natuurlijk niet te vergeten een andere speelwijze. Spelers die XCOM Enemy Uknown hebben gespeeld zullen waarschijnlijk veel herhaling zien aangezien veel van de game gewoon hetzelfde is. Deze uitbreiding is dan ook alleen voor de diehard-fans weggelegd die 11,99 euro over hebben om hem nog een keer te spelen.
Nieuwe spelers krijgen voor de 11,99 wel een volledige nieuwe ervaring die zeker goed is uitgewerkt. Omdat het een volledige game is en geen in-app aankoop, is het voor nieuwe spelers logischer om hem aan te schaffen dan voor spelers die Enemy Uknown al hebben gespeeld. De prijs is misschien net iets te duur als je puur kijkt naar de nieuwe features, maar is in zijn geheel zeker de moeite waard. XCOM Enemy Within is nu te downloaden in de App Store voor 11,99 euro en in de Google Play Store voor 12,64 euro.