Kalimba Review - Fantastische 2D-platformer

vrijdag, 02 januari 2015 om 17:03
Twee (of vier) totempalen, veel plezier en lol, een wereld opgebouwd uit driehoeken en puzzels en heel veel puzzels. Om die vier dingen draait alles in Kalimba, een 2D-platformer van Press Play. Kalimba is een sublieme platformer, met puzzels waar je u tegen zegt.
In Kalimba bestuur je dus twee totempalen, waarvan er één roze is en één groen is. Het verhaal wordt geïntroduceerd door een ietwat cynische beer genaamd Hoebear, en hij zal al snel je hart veroveren. Koningin Totem is van haar troon gestoten en al haar volgelingen zijn vermoord door de kwade geesten van Kalimba, behalve de twee totems die jij gaat besturen. Aan jou de schone taak om Koningin Totem weer op haar troon te krijgen en de kwade geesten te verdrijven.
De twee totempalen die jij bestuurt

Kalimba ademt totempalen

Als je de game opstart, zul je meten een keuze moeten maken tussen twee dingen: de singleplayer en de co-opmodus. Wij raden je aan om beide te spelen, want ze geven allebei een totaal verschillende ervaring in de wondere wereld van totempalen en driehoeken.
In de singleplayer zul je heel veel en goed moeten nadenken over de volgende stap die je zult zetten. Het principe 'easy to learn, hard to master' is hier van toepassing, omdat je maar drie bewegingen kunt uitvoeren. Je kunt lopen met de leftstick, je kunt springen met A en je kunt van totem verwisselen met X. Dat verwisselen van totems is een groot deel van de game. Zoals je kunt zien in het plaatje hierboven, is de paarse totem onder en de groene totem boven. Als je verder wilt lopen, zul je moeten switchen, want de groene totem kan niet door het paarse goedje heen en de paarse wel.
De co-op kun je helaas alleen offline doen, maar toch mag dat de pret niet drukken. Je zult waarschijnlijk verwachten dat je nu allebei één totem bestuurt, maar niets is minder waar. Je bestuurt namelijk, net zoals in de singleplayer, allebei gewoon twee totempalen. Dit zorgt voor veel hilariteit, want bij de meeste puzzels zul je samen moeten werken om je doel te bereiken.
De totempalen begeven zich op glad ijs

Puzzels waar je u tegen zegt

Kalimba is eigenlijk één grote puzzel. Bij elke stap die je zet, elke keer dat je de totems verwisselt, elke keer dat je springt en elke keer als je een level probeert te halen moet je heel goed nadenken. Wanneer je dat niet doet, val je zo in een zwart gat, word je aangevallen door kleine wezen die doen denken aan de vijanden uit Super Mario Bros, valt de groene totem in een paarse plas of de paarse totem in een groene plas en zul je weer helemaal opnieuw moeten beginnen.
Ook zitten er in de levels puzzels verstopt. Beer Hoebear vergezelt je tijdens je reis door Kalimba. Hij laat je spelenderwijs kennismaken met de controls, de wereld en het verhaal van Kalimba en zal al snel je beste vriend worden. Hij heeft ook, in elk level, een geheime puzzel verstopt die je score ophoogt als je het level uiteindelijk haalt. Deze puzzels zijn ook moeilijk, maar zijn net wat makkelijker dan de puzzels die je in de 'echte' levels tegenkomt.
Ãén van de vele puzzels

Driehoeken, driehoeken en nog meer driehoeken

Als je het woord 'Kalimba' ziet, denk je waarschijnlijk niet meteen aan direhoeken. Toch zou je dat wel moeten doen. De 'K' in Kalimba bestaat uit drie driehoeken en het woord 'Kalimba' heeft drie lettergrepen. Tevens bestaat de wereld Kalimba slechts uit driehoeken!
Naarmate je verder komt in de singleplayer, zul je merken dat je omgeving een steeds grotere rol begint te spelen. Je zult aan dingen kunnen hangen, je tegen dingen kunnen afzetten en je totems zullen speciale krachten krijgen waardoor ze heel groot worden of kunnen vliegen. Tevens zul je af en toe met beide totems op zogehten 'floor locks' moeten staan om verder te komen in het spel. Dit is wederom een moeilijke puzzel en het zal je dwingen om de omgevig te gebruiken, want anders kom je simpelweg niet verder.

Sublieme platformer

Al met al is Kalimba een ontzettend goede 2D-platformer. De moeilijke puzzels, de kleurrijke en driehoekige wereld, Hoebear en het constante nadenken over hoe je verder kunt komen zorgen er allemaal voor dat je een verschrikkelijk uitgebreide game krijgt. En dat de co-op alleen offline speelbaar is is alleen maar een klein smetje op een verder sublieme platformer.
Kalimba is exclusief uit op de Xbox One en te koop voor 9,99 euro!