WWE 2K19 Review - Brengt entertainment terug naar WWE

dinsdag, 23 oktober 2018 om 18:01
Het is weer tijd om een flink potje te worstelen! WWE 2K19 ligt namelijk sinds 9 oktober in de winkels voor PlayStation 4, Xbox One en PC. Is WWE 2K19 dé game die iedere worstelfan in huis moet halen? Je leest het in onze WWE 2K19 review.
Showworstelen is inmiddels al net zo Amerikaans als zeearenden en het tweede amendement, wat grotendeels te danken is aan worstelfederatie World Wrestling Entertainment (WWE). WWE creëerde met haar wekelijkse tv-shows een bijzondere vorm van entertainment vol bizarre verhaallijnen en gevarieerde personages. In de jaarlijkse WWE-games probeert 2K een stukje van dit entertainment te vangen. Vooral dit jaar is ervoor gekozen om de nadruk meer op entertainment te leggen.

Vol entertainment en humor

Dat 2K flink haar best heeft gedaan op het verbeteren van het entertainment-aspect, werd ons al snel duidelijk tijdens het doorlopen van de MyCareer-spelmodus. De MyCareer van WWE 2K19 bevat namelijk bijzonder veel humor, absurde gebeurtenissen en een ontzettend vermakelijk verhaal. Vooral de twee meest prominente personages maken het een genot om door MyCareer heen te spelen.
Net als in eerdere delen maak je in deze spelmodus je eigen personage aan waarmee je jouw eigen WWE-verhaal zult doorlopen. Dit personage komt al snel bekend te staan als Buzz, vanwege de buzz die er op social media ontstaat tijdens het begin van zijn WWE-avontuur. Buzz begint zijn carrière in het indie-circuit, wat inhoudt dat hij voornamelijk op parkeerplaatsen van middelbare scholen de ring induikt. Wanneer zijn geduchte rivaal Cole Quinn bezoek krijgt van NXT-baas Triple H, krijgt ook Buzz de kans om gescout te worden.
Cole Quinn lijkt in eerste instantie te lijden aan een bijzonder hoog douchebag-gehalte, maar verandert al snel in een van de tofste personages die we ooit in MyCareer hebben gezien. Zo zorgt bijvoorbeeld zijn eindeloze zoektocht naar de perfecte worstelaarsnaam voor behoorlijk wat hilarische momenten. De humor beperkt zich echter niet tot Cole Quinn, want ook hoofdpersonage Buzz kan verrassend grappig uit de hoek komen. Dit komt grotendeels door het feit dat je zelfgemaakte personage nu eindelijk een eigen stem heeft, waardoor Buzz een eigen persoonlijkheid krijgt en veel meer tot leven komt dan zijn voorgangers.
WWE 2K19 Review

Een flinke vooruitgang

Gedurende het verhaal van Buzz kom je natuurlijk weer de grootste Superstars tegen, waaronder andere AJ Styles, John Cena, Finn Bálor en The Miz. Deze Superstars verschijnen in zowel cutscenes als in de centrale hub, waar je met ze kunt praten. Hoewel het tof is om in de hub de dialoog met Superstars aan te gaan, is vooral erg hier duidelijk te zien dat WWE 2K19 grafisch nog aardig achterloopt op andere grote games. Bepaalde keuzes in de dialoog met Superstars kunnen leiden tot side matches waarmee je extra ervaringspunten en credits kunt verdienen.
Als je het jezelf net iets makkelijker wil maken, kun je er ook voor kiezen om door middel van microtransacties extra credits te kopen die gebruikt kunnen worden voor boost packs. Deze boosts kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je kracht of verdediging wat omhoog gaat. Gelukkig is het niet per se nodig om extra boost packs te kopen, want de game is prima te doorlopen zonder de allerbeste boosts. Bovendien ontvang je door het uitspelen van hoofdstukken ook al wat credits waarmee je deze boosts kunt aanschaffen.
Net als in eerdere delen zal het wel even wat tijd kosten om WWE 2K19 meester te worden, wat met name te maken heeft met het reversal-systeem. Zodra je door begint te krijgen wanneer je precies op R2 moet drukken voor het uitvoeren van een reversal, zul je al snel zien dat de matches een stuk makkelijker worden. Los van het reversal-systeem is het gevechtssysteem in WWE 2K19 toegankelijker dan ooit. Alles lijkt weer net even iets vloeiender te verlopen en klappen lijken een stuk harder aan te komen bij de tegenstander.
WWE 2K19 Review

Reis vol ups en downs

MyCareer en het gevechtssysteem zijn overigens niet de enige verbeteringen ten opzichte van WWE 2K18. Zo is het voor ons en vele WWE-fans namelijk heel fijn om te zien dat de geliefde Showcase-spelmodus terug van weggeweest is. Dit jaar vertelt worstelaar Daniel Bryan zijn bijzondere verhaal vol tegenslag en overwinning aan de hand van video's en matches die wij zelf mogen naspelen .
Dankzij de zeer persoonlijke video's van Daniel Bryan ontstaat er een zeer bijzondere band met deze bebaarde man die op allerlei manieren is tegengewerkt tijdens zijn WWE-avontuur. Dit maakt het des te toffer om zijn meest legendarische matches te mogen naspelen. Daniel Bryan neemt je mee in zijn eigen reis en zorgt ervoor dat iedere overwinning als een persoonlijke overwinning voelt.
WWE 2K19 Review

Vermaak voor iedereen

Met een zeer vermakelijke MyCareer en een meeslepende Showcase heeft WWE 2K19 een sterke single player-ervaring. Het entertainment beperkt zich natuurlijk niet tot single player, want WWE 2K19 is natuurlijk ook heel leuk om samen te spelen, Of je dit nu online of gewoon met een groepje vrienden op de bank wil doen, het is allebei mogelijk. De online-modus werkt prima en je kunt dan ook binnen enkele minuten beginnen aan een quick match.
Andere toffe toevoegingen aan WWE 2K19 zijn de wat flauwere extra's zoals 8-bit Mode en Big Head Mode. Het maakt ons niet uit hoe oud je bent; als je niet meer kunt lachen om worstelaars met disproportioneel gigantische hoofden, dan ben je vermoedelijk toch een beetje dood vanbinnen. Juist dit soort extra's maken het des te leuker om rond te spelen met de verschillende opties.
WWE 2K19 Review

WWE 2K19 Review - Worstelplezier ten top

WWE 2K19 zit ramvol met content en is dus goed voor flink wat worstelplezier. Wat dat betreft is 2K haar belofte om de nadruk meer op entertainment te leggen dan ook goed nagekomen. MyCareer barst van de humor, Showcase vertelt daarentegen juist een persoonlijk verhaal en in co-op kun je gewoon lekker op elkaar in rammen.
Echte worstelfans mogen WWE 2K19 dan ook zeker niet mislopen. Hoewel het reversal-systeem nog steeds niet optimaal is, is het gevechtssysteem misschien wel toegankelijker dan ooit tevoren in een worstelgame van 2K. Begin dus maar vast met het oefenen van je binnenkomst, want het is weer tijd om te worstelen!