Worms WMD Review - Nieuwe voertuigen en grappige Worms

woensdag, 24 augustus 2016 om 11:59
Het strategische turn based spelletje met de hilarische wormen gaat inmiddels alweer een aantal jaren mee. Waar je vroeger naar een aantal pixels op een scherm zat te kijken, is de franchise inmiddels uitgegroeid tot een game met vele volgers. Hoe de nieuwste game is, lees je in deze Worms WMD Review.
De massavernietigingswapens zijn in de nieuwste Worms game behoorlijk uitgebreid. Volgens de ontwikkelaar is de nieuwste versie van de Worms games gebaseerd op Worms Armageddon. Deze titel is een van de populairdere in de franchise. Dat de game daarop gebaseerd is, valt ook zeker in de game zelf te merken.

Oud vertrouwd, maar met vernieuwing

De gameplay zelf is voor het grootste deel gelijk gebleven aan de voorgaande delen in de serie. De verschillende teams moeten nog altijd om de beurt hun best doen om de wormen van de tegenstander stuk voor stuk uit te schakelen. Maar, er is wel genoeg vernieuwd om nog weer wat verfrissende ervaringen te krijgen tijdens het spelen.
Zo heb je tegenwoordig de mogelijkheid om je eigen wapens te bouwen. Hoewel dit in principe vooral variaties zijn op bestaande wapens uit voorgaande games, zorgt het bouwen van nieuwe wapens wel degelijk voor nieuwe tactische gameplaymogelijkheden binnen de franchise.
Het bouwen van wapens kun je niet direct aan het begin van het potje doen. De spelers van de Worms games zullen weten dat je vroeger met gedropte kratjes een nieuw wapen kreeg. Nu krijg je in die kratjes grondstoffen om een nieuw wapen te bouwen. Hierdoor ontstaat er ineens een geheel nieuwe speelstijl en wordt aan de speler de keuze voorgelegd om tactisch te werk gedaan.
Je kunt er namelijk voor kiezen om deze kratjes volledig links te laten liggen en met je bestaande arsenaal te werk te gaan. De wapens die je met de grondstoffen kunt bouwen zijn daarentegen wel dusdanig krachtig dat het handig is om de kratjes onderweg op te pakken. Vervolgens kun je ervoor kiezen om de grondstoffen op te sparen om sterkere wapens te bouwen, of om direct de wapens te bouwen die je al ter beschikking hebt.
Zoals gezegd, moet je hierbij niet denken dat je zelf je fantasie de vrije loop kunt laten. De nieuwe wapens zijn namelijk variaties op bestaande wapens. Zo heb je bijvoorbeeld het standbeeld van de ezel die zich niet langer alleen in de grond ingraaft, maar bijvoorbeeld ook explodeert. Zo biedt het bouwen van nieuwe wapens weer een nieuwe mogelijkheid in jouw strijd tegen de tegenstander.
Worms WMD review

Voertuigen!

Maar dat is niet het enige dat nieuw is in deze Worms WMD. Je kunt nu namelijk ook de tegenstander het leven zuur maken met voertuigen die over de kaart verdeeld worden. Wil je bijvoorbeeld aan de slag met een helikopter om je tegenstander vanuit de lucht aan te vallen dan kun je dat nu ook zonder enig probleem doen. Daarnaast staan er ook tanks tot je beschikking.
Hoewel dit in eerste instantie allemaal redelijk interessant klinkt, heb je voor het gebruik van deze voertuigen wel degelijk enige oefening nodig voordat je de tegenstander ook daadwerkelijk het leven zuur kunt maken. Zo vereist het landen van een tankgranaat wel degelijk enig talent met richten. De helikopter heeft dusdanig kleine kogels die zoveel precisie verrichten dat je wel even goed moet leren om het vliegende voertuig te besturen.
Een ander nieuw voertuig is de mech. Naast het feit dat het gewoon hilarisch is om je worm één van deze voertuigen te zien besturen, is de mech bij uitstek een wapen waar je tegenstander bang van zou moeten worden. De mech is met zijn wapenuitrusting dusdanig sterk, dat je tijdens een potje een soort wapenwedloop richting dit voertuig ziet ontstaan.
Worms WMD review

Speel niet alleen

Zowel offline als online bieden deze vernieuwingen genoeg om geruime tijd lol te hebben. Zoals gezegd, is de gameplay van Worms voor het grootste deel onveranderd gebleven en daardoor bieden de voertuigen en het feit dat je zelf wapens kunt bouwen de broodnodige vernieuwing die de game nodig heeft.
Zo is de campaign bijvoorbeeld net zoals je van voorgaande delen gewend bent. Wanneer je ervoor kiest om in eerste instantie alleen in de singleplayer te werk te gaan, dan zal je merken dat je in nog niet zoveel nieuws tegen zult komen. De humor die de Worms games rijk zijn, is dan hetgeen dat de game overeind houdt.
Je hebt namelijk nog steeds een aantal missies die je tegen de AI uit dient te vechten. Voor een goed verhaal hoefde je natuurlijk nog nooit bij een Worms game aan te kloppen en dat is voor Worms WMD dan ook niet anders. De echte lol begint in dit geval pas wanneer je tegen je vrienden of in de online multiplayer aan de slag gaat.
Worms WMD review

Multiplayer lol

In de multiplayer zal je vanzelf merken dat de potjes er een stuk intensiever aan toe gaan. Waar de AI offline af en toe nog wel eens een steekje wil laten vallen, is je online of offline menselijke tegenstander een stuk handiger met de wapens. Dit is dan ook waar de echte gevechten en de beste ervaringen pas beginnen.
Want wanneer een online tegenstander bijvoorbeeld geoefend is met het afvuren van een tank, dan zal je al snel merken dat je vrij weinig kans maakt wanneer je hem daarin niet het hoofd kunt bieden. Gelukkig heb je offline tegen je vrienden waarschijnlijk het meeste lol, doordat je elkaar ook vriendelijke verwensingen naar het hoofd kunt gooien. Online wordt dit meestal niet al te goed opgevat.
Worms WMD review

Worms WMD Review - Klassiek, maar niet al te vernieuwend

Al met al is Worms WMD vernieuwend genoeg om je een aantal uur mee te vermaken. Hoewel de offline gameplay misschien wat mager is, zal je merken dat je tegen je vrienden of online tegen onbekenden wat meer tactiek nodig hebt. De klassieke humor van de Worms games zit er nog steeds in en het gebruik van de wapens werkt net zo goed als altijd.
Wanneer je dus moe bent van de laatste Worms, toe bent aan een nieuwe game om met je vrienden te spelen of om gewoon weer eens zin hebt om aan de slag te gaan met een nieuwe titel in de Worms serie dan is Worms WMD het zeker waard om in huis te halen. Als je nog steeds tevreden bent met je huidige Worms game, dan is deze nieuwste versie van Worms het misschien minder waard. De game doet genoeg nieuws om een volwaardige Worms game te zijn, maar het is de vraag of de titel het waard is om weer geld neer te leggen voor een nieuwe titel in de serie.