Worms Ultimate Mayhem Review

maandag, 17 oktober 2011 om 16:45
Vergeet de Raving Rabbids, het tijdperk van de wormen is aangebroken. De wormen uit de Worms franchise zijn helemaal terug en zijn nog steeds niet klaar met vechten. Benieuwd wat voor gekke dingen je zult beleven met Worms Ultimate Mayhem? Lees dan zeker verder.
De Worms franchise bestaat al sinds 1995 en was vanaf het prille begin al populair. Wormen die elkaar op brute wijze afslachten, gekker moet je het niet bedenken. De populairste games uit de franchise waren zonder twijfel de spellen met 2D-graphics. Ontwikkelaar Team 17 heeft ook 3D-games gemaakt met in de hoofdrol deze moordlustige wormen, maar deze konden op minder goede recensies rekenen. Dit omdat de gameplay slomer was dan in de 2D-games. Toch geeft Team 17 het niet op en komt nu met Worms Ultimate Mayhem, wat een aangepaste versie is van zowel Worms 3D als Worms 4: Mayhem. Doet Worms Ultimate Mayhem het beter dan beide voorgangers, die hiermee de sprong maken naar de huidige generatie consoles?
Een extra dimensie
Worms Ultimate Mayhem kent verschillende modi die je steeds andere, erg verschillende missies geven. Soms zul je gebouwen moeten laten ontploffen of moet je heel wat wormen neerhalen met de sniper. De gameplay blijft echter steeds hetzelfde. Je hebt een vijftal wormen in je team, die zo snel mogelijk het andere team moeten elimineren. Om de beurt kan een wormpje voor een beperkte tijd bewegen om dan zoveel mogelijk schade aan te richten. Het gaat hier dan wel vooral over schade aan de andere wormen en in mindere maten aan je omgeving. Hoewel gebouwen en sommige andere constructies vernietigd kunnen worden, zul je onder andere het graven van gaten in de grond, dat in de 2D-games wel kan, missen.
Maar toch bieden de 3D-omgevingen meer mogelijkheden aan je wormen. Je kunt nu een vijandige worm helemaal omcirkelen en zodoende meer tactisch te werk gaan. De 3D-omgevingen geven ook een extra dimensie aan de missies van zowel de extra uitdagingen als de twee campaigns, die een flinterdun maar grappig verhaal hebben. Je kunt nu namelijk echt schutting zoeken in gebouwen en vervolgens vanuit een raampje met een sniper het slagveld domineren. Het is ook moeilijker geworden om tegenstanders met een welgeplaatste bom in het water te doen belanden, wat tot een zekere verdrinkingsdood leidt.
Logge wormpjes
Een minder positieve verhoging van de moeilijkheidsgraad wordt veroorzaakt door de gameplay. Deze is namelijk niet altijd even soepel. De wormpjes bewegen nog steeds even log en ongemakkelijk als in de vorige 3D-games en wat aanpassingen zouden zeker welkom zijn. Daar komt nog eens bovenop dat een vijand omleggen ook niet altijd eenvoudig is vanwege slecht gekozen camerastandpunten. Zo zul je bijvoorbeeld niet altijd kunnen zien hoeveel schade iemand oploopt door je schot.
Heilige handgranaat
Waar je wel met veel plezier naar kunt kijken, zijn je eigen wormpjes. Tenminste, als je de nieuwe functie gebruikt waardoor je zelf een team kunt samenstellen. Je kunt ze zelf een naam geven, voorzien van een leuk accent en ze vervolgens verkleden als piraat, astronaut of wat je maar wilt. Veel nut heeft dit niet, maar het is leuk om met je eigen gepersonaliseerde team zowel offline als online te strijden. Tenslotte heb je ook nog de mogelijkheid om zelf je wapens te maken. Verwacht hier echter niet te veel van, want je hebt slechts een beperkt aantal opties. Niet dat je veel eigengemaakte wapens nodig hebt, want de standaard wapens zijn ook in deze Worms game weer erg grappig. Het klassieke, ontploffende schaap is weer terug en ook heilige handgranaten en rondwandelende, ontploffende oma’s maken opnieuw hun intrede.
Online pret
Al deze wapens komen het best tot hun recht in de multiplayer. Samen lachen, huilen en roepen terwijl je wormen de strijd van hun leven meemaken. De verschillende online modi zorgen steeds weer voor andere knotsgekke situaties. Naast de standaard Team Deathmatch zijn er ook nog modi als Statue Defend en Destruction, waarbij je respectievelijk punten moet beschermen en opblazen. Op het moment van schrijven waren er niet zoveel mensen online en aangezien de game al even uit is, zien we dit aantal niet snel toenemen. Wie het meeste wilt halen uit de multiplayer zal dus zijn best moeten doen om andere gamers te overtuigen om Worms Ultimate Mayhem in huis te halen.
Cartoony
De graphics zijn erg cartoony en tonen duidelijk tekenen van ouderdom. Alles is niet altijd even gestroomlijnd en je ziet dat de objecten kartelig zijn. Toch mag je hier niet klagen, de Worms games vinden namelijk plaats in een cartoony wereld en dat is precies goed om de luchtige sfeer te bewaren. Er is ook een gebrek aan details, hoewel de ontploffingen zeer goed gedaan zijn en je met plezier zult toekijken hoe huizen in elkaar storten. Toch blijft het een mysterie waarom de laadtijden voor deze mappen vaak zo lang duren. Ook je oren zullen meegenieten van dit spel. Je wormen zullen steeds grappige en onzinnige uitspraken doen, die je steeds even laten gniffelen. Ook het geluid van de wapens en de achtergrondmuziek is helemaal goed.
2D blijft beter
Worms Ultimate Mayhem vormt geen hoogtepunt voor de Worms franchise, maar tovert genoeg leuke situaties op je scherm om je uren plezier te schenken. Wie genoeg andere mensen kan overtuigen, zal heel wat hilarische online momenten rijker zijn. Het samenstellen van je team is een leuke toevoeging en er zijn heel wat maps en modi om je een ruime tijd bezig te houden. Helaas is de gameplay vaak sloom en zijn de laadtijden wel erg lang, wanneer je bedenkt dat de levels niet zo groot zijn. Daar komt nog eens bij dat de camera soms vervelend doet. De 2D-games blijven het leukst, maar voor de prijs van 1200 Microsoft Points of 12,99 euro haal je een erg leuke 3D-game in huis die het beste brengt van Worms 3D en Worms 4: Mahem. Helaas had deze 'best off' wat meer aanpassingen kunnen gebruiken.