Worms 2: Armageddon Review

woensdag, 22 september 2010 om 17:00
De moordlustige wormen zijn terug, en hoe! Met nog meer uiteenlopende wapens moet deze game voor talloze uren spelplezier zorgen. Is ontwikkelaar Team 17 erin geslaagd een goede game neer te zetten?
Wie de game Worms nog nooit heeft gespeeld, mag zich eens behoorlijk achter de oren krabben. Bijna ieder jaar sinds 1995 is er namelijk wel een nieuwe Worms game uitgebracht op elke populaire console en handheld die je rond die tijd kon bedenken.
Ook dit jaar hebben we weer een Worms game mogen verwelkomen, al komt de basis uit 2009. Xbox 360 bezitters kunnen namelijk al sinds 1 juli vorig jaar met Worms 2: Armageddon aan de slag. Biedt de PlayStation 3 versie ten opzichte van de Xbox 360 versie vele vernieuwingen, of is het een regelrechte poort waardoor de PS3-versie geen aanschaf waard is?
De basis
Als je nog nooit een Worms game hebt gespeeld, dan zul je er vast wel eens van gehoord hebben. In het kort is Worms een simpele maar strategische game waarin je met wormen de tegenstander een kopje kleiner moet maken. Dit kan gedaan worden met handgranaten, dynamiet, raketten, shotguns en nog veel meer wapens, je kunt het zo gek niet bedenken.
Jijzelf, of met meerdere personen, stuurt een groep van vier wormen aan die de andere groep(en) moet(en) elimineren. Dit gebeurt in een kleurrijk landschap met veel objecten zodat je niet oog in oog staat met de vijand. Dit alles wordt in 2D-stijl geprojecteerd naar de tv.
Aardig oefenen
Worms 2: Armageddon wijkt niet af van deze basis waardoor de game vertrouwelijk oogt. Met enkele handleidingen kom je, als onbekende van de serie, er al snel achter hoe het spelletje gespeeld moet worden. Toch is het nog aardig oefenen als je de singleplayer betreedt. Met in totaal 35 levels in de campaign modus, waarvan vijf vrijgespeeld dienen te worden, krijg je te maken met computer gestuurde wormen die jou het level zuur proberen te maken.
Het richten met een projectiel gaat dan nog wel, maar het afvuren en het precies op de juiste plek laten neerkomen ervan is behoorlijk lastig. Zo is het moeilijk in te schatten wanneer je de knop los moet laten als je iets afvuurt. Daar komt bij dat de wind, die elke ronde een andere kant op kan waaien, een behoorlijke stoorzender kan zijn. In sommige gevallen kan de wind ook behulpzaam zijn, maar over het algemeen moet je er erg op letten, in negatieve zin. Om hier mee te oefenen kun je het best terecht in de train modus. Hier kun je op je dooie gemak alles uitproberen.
Wisselend effect
In deze train modus krijg je direct de kans om de vele, totaal verschillende, wapens aan de tand te voelen. Aangezien er totaal uiteenlopende wapens bij zitten is het een goede zaak om deze allemaal eens te testen, want je kunt, zonder dat je het wapen uitgeprobeerd hebt, niet aan de naam of het icoontje zien wat voor een effect het wapen op de tegenstander en omgeving heeft. Zo is de impact van een dynamietstaaf behoorlijk groot op zowel de worm als op de omgeving. Een shotgun heeft daarentegen, bij het mikken op de tegenstander, enkel effect op de worm.
Geef je worm een eigen tint
Zoals in bijna elke game tegenwoordig kan, kun je ook in Worms 2: Armageddon je personage(s) een eigen stijl meegeven. Hierdoor zijn de wormen makkelijker uit elkaar te houden op het gevechtsveld en het is uiteraard cool om jouw gevechtstrijders een persoonlijk tintje mee te geven.
Heel veel valt er eigenlijk niet te veranderen wat betreft de uitstraling, enkel de kleur van de worm en een hoofddeksel, in de meest gekke creaties. Verder kan de stem van de worm, die je na elke ronde hoort, veranderen naar eigen wens. Op dit gebied is behoorlijk veel keuze, wat op taal gerangschikt is. Bij sommigen valt een lach niet te bedwingen. Daarnaast is er een dansje bij winst en een grafsteen bij verlies in te stellen.
Online
Na 35 levels singleplayer avontuur ben je vast toe aan een multiplayer potje, lokaal of online. Dit kan met maximaal vier spelers, en dus vier teams met elk vier wormen, in een potje voor de plezier of voor de keiharde punten. Deze punten worden bijgehouden op een ranglijst, waar alle overwinningen en verloren partijen op staan. De multiplayer is opzich vergelijkbaar met de singleplayer, al is het, naar ons idee, veel leuker om tegen echte mensen te spelen dan tegen computer bestuurde tegenstanders.
Ontwikkelaar Team 17 heeft een game neergezet met een hoog fun gehalte. Dit komt zeker tot zijn recht in de multiplayer. Al zijn er geen vele vernieuwingen en verbeteringen ten opzichte van vorige versies, Worms blijft leuk om te spelen. Zowel voor tussendoor als langere tijd. Is Worms 2: Armageddon het geld waard? Ja, maar verwacht niets spannends als je al een eerdere Worms game gespeeld hebt.