World of Warships Review - Bonje op zee

donderdag, 24 september 2015 om 17:07
Na World of Tanks en World of Warplanes is er nu ook World of Warships. In World of Warships waan je je een echte zeebonk. Wat wij vinden van deze free to play game, lees je in onze World of Warships review.
World of Warships is een free to play game waarin je de admiraal van een oorlogsschip bent tijdens de Tweede Wereldoorlog. Je kunt varen met zowel Japanse als Amerikaanse boten. Er zijn ook enkele Sovjetschepen, maar die zijn exclusief voor mensen die een premium account hebben. Er komen echter ook binnenkort meer Sovjetschepen en zelfs Duitse schepen beschikbaar.

Grote schepen, lage snelheden

Je kunt als speler de keuze maken tussen vier verschillende soorten scheepsklassen, zoals al in onze preview te lezen was. De klassen zijn de Destroyers, Cruisers, Battleships en Carriers.
Iedere klasse heeft zijn voor- en nadelen. Zo zijn Destroyers sneller en wendbaarder dan andere klassen, maar een Destroyer gaat bijvoorbeeld snel kapot. Cruisers zijn bijvoorbeeld net zo sloom als een bejaarde vrouw met een rollator, maar hebben enorm sterke kannonen aan boord. Op deze manier is er voor ieder wat wils en is het opdelen van schepen belangrijk om een gebalanceerd team te hebben.
De gameplay zelf steekt goed in elkaar. De controls zijn eenvoudig onder de knie te krijgen. Zo bestuur je je schip met de WASD toetsen, richt je met je muis waar je wil schieten en wissel je tussen je consumables en soorten ammunitie met de RTY, 1 en 2 toetsen. Je kan dus vrij eenvoudig je boot besturen.
Het raken van andere schepen is daarentegen een beetje wennen. Afhankelijk van de afstand tussen jou en de vijand moet je inschatten waar de vijand heen gaat bewegen, tenzij je vijand stil ligt in het water. Met een goed geraakt schot kun je afhankelijk van de klasse boot een schip snel tot redelijk snel laten zinken. Als je schip gezonken is, is de match voor jou voorbij.
Iedere boot heeft zijn eigen ammunitietypes. Zo hebben sommige schepen munitie die makkelijk bepantsering doorboort en hebben andere schepen juist munitie om vijandelijke vliegtuigen kapot te schieten. Torpedo’s zijn zeer dodelijk en worden onder andere door de Battleship en Destroyer klasse gedragen. De Carriers hebben juist de beschikking over heel veel vliegtuigen die zij vanaf een lange afstand op de vijand kunnen afsturen.
Grafisch ziet World of Warships er prima uit. Je hoeft geen high-end PC te hebben om de game fatsoenlijk op 60 FPS te kunnen spelen. Positief nieuws dus. De schieteffecten een schip laten zinken zijn mooi weergegeven en geven veel voldoening wanneer je de vijand met man en muis naar de bodem van de zee stuurt.
Wat betreft de klassen en gameplay, evenals op grafisch gebied is er in World of Warships veel afwisseling en moois te zien. Op deze punten alleen al biedt World of Warships tientallen uren tijdverdrijf voor de echte zeemannen onder ons. Ook wat de upgrade mogelijkheden betreft is er genoeg te doen. Ten slotte kun je ook nog tot op zekere hoogte je eigen boot pimpen.
World of Warships review

Pimp je schip

Als nieuwe speler begin je met een nieuwe boot in een van de vier beschikbare klassen. Deze boot is een tier 1 boot, het laagste tierniveau van allemaal. Door co-op tegen de AI te spelen of een random battle te spelen kun je experiencepunten verzamelen en credits verzamelen. Je hebt beide soorten currency nodig om je schip en de admiraal van je schip te upgraden naar tier 10, wat op dit moment de hoogst behaalbare tier is.
Je kunt ook doubloons kopen in de store, die een verhouding hebben van 1:1500. Dat wil zeggen dat 1 doubloon gelijk staat aan 1500 credits. Het kopen van deze doubloons, evenals complete schepen, zijn de micro-transactions in World of Warships. Door dus echte euro’s te dokken kun je je upgradeprogressie versnellen of een compleet schip aanschaffen.
Het upgraden van een schip en je admiraal zijn geen eenvoudige opgave. Omdat de hoeveelheid credits en experience die je krijgt na een gespeelde game vaak laag uitvallen, zul je vele tientallen credits moeten uitgeven om je schip te laten stijgen in tiers.
Dit fenomeen is veel terug te zien in veel andere free to play games: je bent niet verplicht om iets aan te schaffen in de gameshop, maar omdat het upgradeproces zo langzaam gaat, voel je je haast geneigd om toch geld uit te geven aan de game. Daarnaast zul je je schip ook moeten repareren als deze beschadigd raakt in een game, wat vaak enkele duizenden credits kost.
World of Warships review

Gameplay: lage instap maar wel langzaam

Hoewel de gameplay zelf niet lastig is om in te komen, is het lage tempo van de gameplay op sommige momenten ietwat storend. Zeker in het begin wanneer de game begint, liggen de schepen ver uit elkaar wat inhoudt dat je al snel een minuut of 3 kansloos aan het varen bent op zoek naar een vijandig schip. Ook omdat de meeste schepen nogal langzaam herladen ligt het tempo van de gameplay nogal laag. Dit is echter een beetje als een haatliefde relatie: sommigen zullen de ietwat langzamere gameplay kunnen waarderen terwijl andere mensen juist snellere en explosievere gameplay willen hebben.
Om echt succesvol te zijn in World of Warships moet je samenwerken met de andere mensen in je team. Doe je dit niet, is de kans groot dat je in je eentje al snel naar de bodem van de zee wordt getorpedeerd. Het is juist de kunst bij elkaar te blijven en als een soort squad op jacht te gaan naar de vijandige schepen. Werk dus samen als je niet naar de haaien wil gaan.
Je hebt ook de mogelijkheid om een Division op te richten. De Division is in feite een soort clan die je kan oprichten en waar je spelers aan toe kan voegen. Vervolgens kun je met je medespelers in je Division samenspelen en zo de zeeën onveilig maken. Met je Division samenspelen zorgt gelijk voor meer diepgang, omdat je eenvoudiger met elkaar kan communiceren via bijvoorbeeld Teamspeak of iets dergelijks.
World of Warships review

Is World of Warships iets voor jou?

Als je je nog afvraagt na het lezen van deze review of World of Warships iets voor jou is, vraag jezelf dan het volgende af. ‘Hou ik van iets langzamere gameplay, schepen uit de Tweede Wereldoorlog en een spel met genoeg diepgang?’ Dan is World of Warships misschien wel iets voor jou. Hou je echter niet van langzame gameplay en wil je juist in hoog tempo spelen is World of Warships waarschijnlijk niets voor jou.
Hoewel World of Warships misschien niet voor iedereen leuk is, heeft de game absoluut de potentie om vele uren van je vrije tijd op te slokken als je een fan bent. Vond je World of Tanks en of World of Warplanes van Wargaming ook vet? Check World of Warships dan zeker even. Je gaat je gegarandeerd een ware zeebonk van de Zeven Zeeën voelen.