WildStar Review - Geen maandelijkse kosten meer!

dinsdag, 29 september 2015 om 10:25
WildStar kwam in 2014 uit met een maandelijks betaalmodel, maar vanaf 29 september gaat WildStar free-to-play en daarbij komt ook de grootste content update tot nu toe: WildStar Reloaded. Met zo'n grote content update moeten we natuurlijk ook de review even updaten. Lees nu in de WildStar review alles over de game, van oud tot nieuw!
De markt van MMO’s is erg divers. Zo zijn er tal van fantasy-MMO’s waarin je als een Elf of pandabeer kunt spelen, maar ook zijn er games als World of Tanks. Daarnaast dien je geregeld voor een MMO een maandelijks bedrag te betalen om te kunnen spelen, terwijl andere games compleet gratis zijn. Kortom, met de grote lading MMO’s moet WildStar toch wel een krachtige formule hebben om zich staande te houden.

WildStar Reloaded

Nu WildStar free-to-play gaat, is het de vraag of de game zich staande heeft weten te houden. Sommigen zien een schakeling naar free-to-play als slecht nieuws, maar tegelijkertijd opent het ook de deuren voor een hoop nieuwe en terugkomende spelers. Daarnaast kun je in WildStar Reloaded nog steeds maandelijks blijven betalen om een hoop voordelen te krijgen ten opzichte van een gratis account.
Een gratis account mag bijvoorbeeld maar twee personages aanmaken. Een Signature-account mag er twaalf aanmaken. Er zijn te veel verschillen om hier allemaal op te noemen, maar op de website van WildStar kun je die allemaal teruglezen. Daarbij krijgen oude spelers die de game gekocht hebben en maandelijks betaald hebben een hoop gratis in-game goodies, zoals een nieuwe mount of pet.
Spelers worden in WildStar Reloaded ook eerder in de verhaallijn gebracht. Voorheen duurde het tot level 35 voordat je echt in het verhaal werd getrokken, maar nu al op level 15. Om nieuwe spelers te verwelkomen is er nog een tutorial bijgekomen. Mocht je daar geen zin in hebben, dan kun je hem overslaan en ben je direct level 3.
WildStar krijgt ook een grafische update. Door de inval van het licht te verbeteren, komt de game er nog beter uit te zien. Op de website van WildStar kun je goed de voor en na afbeeldingen zien. Wat WildStar Reloaded betreft, laten we het er voor nu even bij. Binnen kort kun je op de website een uitgebreide special verwachten met álle nieuwe features.
Onderstaand kun je de oorspronkelijke review van Tristan lezen, want die staat nog steeds als een huis!
WildStar review

Dominion vs. Exiles

Aan de basis staat de grote oorlog tussen de allianties, genaamd de Dominion en de Exiles. De Dominion kunnen gezien worden als de slechteriken. Zij regeren al ruim 2.000 jaar over de melkweg en zeggen nu recht te hebben op de planeet Nexus, waar het verhaal zich afspeelt.
De Exiles is een alliantie van rassen die door de Dominion van hun thuiswerelden zijn verdreven. Omdat zij nu geen thuisplaneet hebben, verzetten zij zich met hand en tand om Nexus te veroveren. Waarom die strijd om Nexus? Nou, dat komt omdat de planeet verlaten is door zijn oorspronkelijke bewoners, genaamd Eldan, maar enorm veel waardevolle grondstoffen en veel geavanceerde technologieën bevat.

Personage maken

Net als iedere andere MMO dien je in WildStar een personage aan te maken voor je de spelwereld kunt betreden. Tijdens het aanmaken kun je veel aanpassen aan jouw personage. Naast welbekende elementen als haarstijl, haarkleur, gezichtsbeharing, huidskleur en oogkleur, kun je bijvoorbeeld ook je neus, ogen en wangen op verschillende punten aanpassen.
Dit extra stukje diepgang is wel zo fijn, want zowel jijzelf als je medespelers dienen er een lange tijd tegen aan te kijken. Gelukkig bieden de rassen ook enige variatie, zodat je niet direct op je buurman lijkt.
WildStar review

Rassen

Want zowel de Dominion als de Exiles hebben ieder vier rassen om uit te kiezen. Bij de Dominion zijn dit de Mechari; een mechanisch ras dat voor niets terugdeinst, de gestoorde maar slimme Chua, monsterlijke Draken en de Cassain, een menselijk ras. De Exiles hebben de keuze over Humans, eveneens een menselijk ras, de grote vriendelijke bierdrinkende Granok, boom knuffelende Aurin, en de geïnfecteerde Mordesh.

Welke class speel jij?

Als je eenmaal tevreden bent met het uiterlijk van je personage, is het tijd om over je class na te denken. WildStar heeft zes classes. Dit zijn Warrior, Spellslinger, Engineer, Stalker, Medic, en Esper. Iedere class heeft zijn vaardigheden en een eigen speelwijze.
Zo ben je als Warrior voornamelijk bezig om klappen te incasseren en uit te delen, terwijl je als Spellslinger op een afstand met geweren je vijand belaagt. De Engineer gebruikt daarnaast ook nog eens een lading aan robots die hem bijstaan in de gevechten. Je leest het al: WildStar biedt voor ieder wat wils, of je nu klappen wilt incasseren of een meer ondersteunende rol wilt aannemen.
WildStar review

Welk pad kies jij?

Tijdens het aanmaken van je personage dien je ook een zogenaamd ‘pad’ te kiezen. Dit bepaalt tot op zekere hoogte hoe jij met de spelwereld omgaat en hoe andere spelers jou zien. In totaal zijn er vier paden: Explorer, Soldier, Settler en Scientist. Ieder pad heeft weer andere doelen, maar zullen elkaar in sommige gevallen nodig hebben.
Settlers zijn voornamelijk bezig om grondstoffen te verzamelen. Deze grondstoffen kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld tijdelijke stations neer te zetten waar andere spelers ‘buffs’ uit kunnen halen. Explorers zullen de hele wereld uitpluizen opzoek naar geheimen. En als je dan eindelijk klaar bent met het maken van je personage is de tijd – eindelijk – aangebroken om de spelwereld te betreden.

Avonturieren op Nexus!

Op Nexus aangekomen zul je voornamelijk veel bezig zijn met de avonturier uit te hangen. Nexus zit namelijk tot de nok toe vol met opdrachten. Die opdrachten zijn erg gevarieerd; zo dien je de ene keer een groot ruimteschip op te blazen, en de andere keer een object van punt A naar punt B brengen. En natuurlijk is daartussen van alles mogelijk.
Door de opdrachten uit te voeren verdien je ervaringspunten waarmee je in levels stijgt. Deze levels zorgen ervoor dat je moeilijkere opdrachten kunt doen en sterkere vijanden kunt verslaan. Het enige nadeel dat we hebben kunnen vinden is dat het niet altijd even duidelijk is waar je precies heen moet. Gelukkig is er wel een handig navigatiesysteem dat je graag bij het handje neemt. Toch is het enigszins jammer dat je hier afhankelijk van bent.

Versterk je krachten

Momenteel is het mogelijk om tot maximaal level 50 te levelen, en tijdens het levelen krijg je zogenaamde AMP-punten. Met deze punten is het mogelijk om je personage een bepaalde rol toe te bedelen voor ‘Dungeons’ en ‘Raids’, waarover later meer. De punten zorgen er bijvoorbeeld voor dat je meer kritieke klappen uitdeelt, of dat je spreuk sneller te gebruiken is.
Het AMP-systeem kent voor iedere class drie specifieke taken, maar als je liever een hybride wilt maken is dat ook mogelijk. Echt aan te raden is het niet, tenzij je weet wat je doet. Het systeem is namelijk bedoeld om jou krachtiger te maken voor de Dungeons en Raids.
WildStar review

Dungeons en Raids

Om de beste gear en ‘loot’ te krijgen, zul je deel moeten nemen aan ‘dungeons’ en ‘raids’. Tijdens deze dungeons en raids worden je skills echt op de proef gesteld, mogelijk meer dan in welke andere MMO dan ook. In de dungeons, waar je met maximaal vijf spelers in kunt, word je lichtelijk voorbereid op de raids. Samenwerken is dan ook een van de speerpunten. Doe je dit niet, dan legt jouw team snel het loodje.

Raids zijn hardcore

In Raids is dit nog een stuk belangrijker. De raids zijn namelijk hardcore. En als WildStar zegt hardcore, dan is het HARDCORE. Momenteel zijn er twee raids beschikbaar, een voor 20 man en een voor 40 man.
Wanneer een aantal leden dat meedoet aan de raid een taak niet vervullen, dan kun je er vanuit gaan dat je een moeilijke tijd tegemoet gaat. WildStar straft niet samen werken namelijk af, en dat is geen schande. Raids zijn namelijk de ultieme beproeving waarbij geen enkele fout geoorloofd is.

Action Combat!

Verfrissend aan WildStar is de actie-georiënteerde gevechten. Dit wil zeggen dat je actief deel neemt aan de gevechten en niet langer stilstaat om spreuken uit te spreken. Op de grond wordt een weergave gegeven van waar jouw aanval – of die van je vijand – schade gaat aanrichten. Door je aanvallen goed te plannen kun je dus meerdere vijanden in een keer raken, of juist de aanvallen van je tegenstander ontwijken.
Vooral tijdens de Dungeons en Raids kan dit voor leuke taferelen zorgen. Wanneer 5, 20, of zelfs 40 man, een aanval van een grote eindbaas proberen te ontwijken is het geweldig en spannend om de chaos op je beeldscherm te aanschouwen. Het vechtsysteem zit dan ook geweldig in elkaar en zorgt geen moment voor verveling.
WildStar review

WildStar: een game met grote potentie!

WildStar is eigenlijk een game die je moet ervaren. De vele features en mogelijkheden zouden deze recensie enorm lang maken, maar we kunnen je in ieder geval garanderen dat dit een van de meest uitgebreide MMO’s is op het moment. En een van de leukste.
De elementen steken goed in elkaar, en met enorm veel uur aan gameplay zul je de komende tijd in ieder geval niet stil zitten. Dus ben jij opzoek naar een nieuwe MMO, overweeg dan zeker om met WildStar bezig te gaan!