Wii Play: Motion Review

dinsdag, 05 juli 2011 om 19:00
Inmiddels al meer dan vier jaar geleden verscheen Wii Play, één van de meest verkopende games ooit. Nu wil Nintendo dat nog eens dunnetjes overdoen door Wii Play: Motion aan te bieden bij de aanschaf van een Wii Motion Plus-controller. Een geslaagde actie?
We vallen meteen met de deur naar huis; Wii Play: Motion is absoluut geen zestig euro waard. Maar dat is ook helemaal niet de insteek van Nintendo. Je krijgt deze game namelijk voor ongeveer een tientje bij de aanschaf van een sexy felrode Wii Motion Plus. Het dient hoofdzakelijk als een verzameling tech-demo’s die laten zien wat de extra nauwkeurige controller kan en daarin slaagt het meer dan aardig, aangezien het overgrote deel van de twaalf mini-games erg leuk zijn. Zijn het meer dan mini-games? Absoluut niet. Het zijn echter wel leuke spelletjes die je met een lach zult spelen. En laten we eerlijk zijn; er is geen gamer die Wii Play: Motion koopt omdat het hem of haar zo leuk lijkt. Deze game wordt gekocht omdat het een welkome toevoeging is bij de controller.
Op spokenjacht
Het is natuurlijk wel essentieel dat die mini-games leuk zijn. Gelukkig is dat hier het geval en kun je je zeker vermaken met de verschillende activiteiten die geboden worden. Absoluut hoogtepunt daarbij is zonder twijfel de game ‘Spooky Search’, een combinatie van ‘Luigi’s Mansion’ en ‘Ghostbusters’. Denk aan de sfeer en muziek van ’Luigi’s Mansion’ met alle spoken en krakende geluidjes, gepaard met het spoken vangen en in een val sleuren van ‘Ghostbusters’. De leuke twist is dat de te vangen spoken zich overal kunnen bevinden; ook (en vooral) buiten het scherm. Dat betekent dat je met de WiiMote alle kanten op zult moeten draaien om te ontdekken waar de spoken zich schuilhouden, alvorens ze met veel getrek naar de val te sleuren. Erg leuk gedaan.
Tal van mini-games
Een ander geslaagd spelletje is ‘Teeter Target’, dat zich laat beschrijven als een variant op pinball. Met de WiiMote gekanteld dien je via subtiele bewegingen een balletje allerlei kanten op te slaan, om zo doelen kapot te maken. Dat vereist verrassend veel finesse en dat maakt het heel leuk om gewoon even mee bezig te zijn. Nog een toffe mini-game is ‘Pose Mii Plus’, een directe rip-off van ‘Hole In The Wall’. Door je WiiMote op een bepaalde manier te draaien, moet je een Mii door een bepaalde vorm zien te loodsen. Het klinkt weliswaar niet erg spannend, maar zodra het tempo wordt opgevoerd zorgt het wel voor een hoop gelach.
Vrijwel alle aanwezige spelletjes hebben in ieder geval een single- en multiplayer variant en daarnaast zijn er voor een aantal ook nog extra modi te ontgrendelen. Al met al kun je daar de nodige tijd mee kwijt, aangezien er altijd wel een leveltje te halen is. Natuurlijk is het tevens erg leuk om een vriend of vriendin in te maken en biedt Wii Play: Motion dus altijd een snel kwartiertje competitief vermaak. Veel meer zal het echter niet worden, want er is geen party-modus die de mini-games verbindt tot een volledig spel. Een dergelijke overkoepelende mogelijkheid had de herspeelwaarde aanzienlijk kunnen verhogen.
Rotte appels
Er moet overigens niet gedacht worden dat letterlijk elk onderdeel van Wii Play Motion even geslaagd is: er zijn wel degelijk een paar rotte appels te vinden. Het meest duidelijke voorbeeld daarvan is waarschijnlijk ‘Star Shuttle’, waarbij je een ruimteschip moet zien te docken aan een veel groter schip. Klinkt redelijk simpel, nietwaar? Dat is het echter niet. Je moet het gevaarte namelijk besturen door maar liefst vier motoren, die elk aan een andere kant van het toestel zijn bevestigd, aan te sturen en op die manier dien je veilig de plaats van bestemming te bereiken. Het resulteert in een zeer a-relaxte mini-game die in schril contrast staat met de rest van de spelletjes en simpelweg erg onprettig aanvoelt.
Twee andere minder geslaagde onderdelen zijn ‘Veggie Guardin’ en ‘Trigger Twist’, die sterk lijken op respectievelijk ‘Whack A Mole’ en ‘Duck Hunt’. Op zich zijn beide spelletjes best leuk, behalve dan dat de besturing niet bepaald meewerkt. Bij ‘Trigger Twist’ heeft het beeld de grootst mogelijke moeite om mee te draaien, waardoor je hebt gevoel hebt de controller door een flinke lading poep te trekken. ‘Veggie Guardin’ heeft een soortgelijk probleem; het is soms erg lastig om je doel te raken doordat je hamer niet altijd mee wil komen.
Kopen voor Wii Motion Plus
Maar nu komt de hamvraag: is Wii Play: Motion, ondanks een paar rotte appels, een dijk van een game die door iedereen aangeschaft moet worden? Nee, zoals het begin van de tekst al duidelijk maakt; dit spel is absoluut geen zestig euro waard. Echter koop je dit pakket vooral voor die sexy rode Wii Motion Plus-controller. Als extraatje krijg je er dan een lading mini-games bij en voor dat kleine bedrag is Wii Play: Motion een welkome toevoeging bij de controller.