Afgelopen E3 werd duidelijk dat ook de concurenten van Nintendo met een bewegingsbesturing gaan komen. Ruim een week ligt nu Wii MotionPlus! in de winkels. Met deze nieuwe accessoire wil Nintendo de concurentie voorblijven, maar is WMP! wel zo goed als Nintendo zegt?
Design
WMP! is ontwikkeld als uitbreiding van de Wiimote. Dit is dan ook goed te zien aan het design. Op het moment dat je de accessoire namelijk aan je Wiimote bevestigt, lijkt het alsof je nog steeds één apparaat hebt, maar dan een stukje langer. Tevens zul je merken, zodra je WMP! uit de doos haalt, dat het vast zit in een siliconenhoes. Nintendo doet dit om te voorkomen dat mensen die er per ongelijk toch mee gooien, anderen pijn doen.
Werking
De bedoeling van WMP! is de bewegingswaarneming van de Wiimote zo te verbeteren, dat er een exacte kopie van de stand van de Wiimote op het beeld gekopieerd wordt. Hierdoor kun je namelijk bijvoorbeeld zwaardvechten, effect geven aan tennisballen of een golfbal op verschillende plekken raken. Om te kijken of dit is gelukt hebben wij de volgende drie spellen met WMP! uitgeprobeerd:
Allereerst zul je merken dat je een bal in tennisspellen daadwerkelijk effect mee kunt geven. Door een kleine draai aan je Wiimote te geven en de controller in een bepaalde richting te houden, wordt dit ook zo na gedaan op beeld. Ondanks dat je zelf niet altijd dit gevoel krijgt, zie je dit toch vooral als je anderen ziet spelen. Je karakter maakt namelijk echt een exacte kopie.
Ook sporten als zwaardvechten worden ineens wel heel echt op het moment dat je de sport in combinatie met WMP! gaat spelen. Niet alleen zie je op beeld hoe jij je controller houdt, maar ook als je je controller naar boven of beneden beweegt doet je karakter op het beeld dit na. Uiteindelijk maakt het echter weinig uit, want je zult er al snel flink op los slaan en niet meer op de stand van je Wiimote letten.
Als laatste hebben we WMP! getest met Wii Fit Plus. Ondanks dat de accessoire niet echt bedoeld is voor dit spel, maar toch zie je wel kleine verbeteringen. Alles is namelijk nog net iets preciezer op beeld waardoor het iets fijner speelt.
Gebruikers gemak
Dat klinkt allemaal goed maar zijn er ook nadelen? Het grootste nadeel is dat je WMP! altijd in de siliconen hoes zit. Hierdoor zul je je Wiimote met veel moeite uit de hoes moeten halen op het moment dat je spellen als Mario Kart of Guitar Hero wilt spelen. Daar komt nog eens bij dat de controller eigenlijk te groot is op het moment dat je je Wimote als een classic controller wilt gebruiken. Zeker voor kleinere kinderen zal dit dus heel lastig zijn. Al met al is WMP! dus niet echt gebruikersvriendelijk.
Conclusie
Alles bij elkaar is WMP! echt een goede uitbreiding van je Wiimote, die ervoor zorgt dat jouw beweging nog beter op het scherm te zien is. Bij verschillende spellen is dit dan ook als echt prettig ervaren, maar in sommige gevallen zul je alsnog er flink op los rammen. Helaas kost het een hoop moeite om de Wiimote constant in en uit de siliconenhoes te halen en wordt de Wiimote te groot als je hem als classic controller wil gebruiken. Toch is het een must have voor iedereen die motion spelletjes wilt spelen en wat dat betreft heeft Nintendo woord gehouden!
Cijfer: 8