Star Ocean: The Last Hope Review
Wat gebeurt er als maar een klein groepje overleeft van een Derde Wereldoorlog en een nieuwe omgeving moet zoeken om te kunnen overleven? Star Ocean: The last Hope biedt je een scenario!
Anno 2087, de gevolgen van de Derde Wereldoorlog zijn nog overal te zien. Jij bent samen met alle andere overlevenden van de oorlog, in een poging de overleving van de mensheid te redden. Dit klinkt echter makkelijker dan het is, want op de aarde is geen schuilplaats meer te vinden en aangezien je deze nodig hebt om te overleven zijn alle ogen naar boven gericht: naar de sterren. En natuurlijk naar de heldhaftige pioniers die op zoek zijn naar een nieuwe woonplaats. Jij krijgt een helm van het Calnus-tuig en zal de ruimte moeten verkennen, op zoek naar een nieuwe woonplaats voor de mensheid. Dit is een goed verhaal welke duidelijk in lange cut-scenes verteld, net als in alle andere Japanse RPG’s overigens.
Niet alleen één hoofdverhaal
Star Ocean: The Last Hope is een prequel op de voorgaande delen. Dit betekent dat het verhaal zich afspeelt na de Derde Wereldoorlog, waardoor je opzoek moet gaan naar nieuwe planeten om op te kunnen wonen. Bij de voorgaande delen had je deze planeet al gevonden en was je dus niet opzoek naar die ene planeet, maar speelde je op die planeten. Dit biedt een erg interessant verhaal aangezien je nog opzoek bent.
Naast het sterke hoofdverhaal, waarin je voornamelijk speelt met Edge, heb je zelf ook nog de hand in een aantal kleinere verhaallijnen. Je kunt er soms namelijk voor kiezen wat Edge wilt zeggen in een gesprek, waarbij je gewoon de keuze krijgt uit een aantal zinnen. Klik op deze zin en Edge zegt deze zin hardop tegen zijn tegenspeler. Zo is er in het begin al de keuze of je direct wilt wegvliegen met je ruimteschip of dat je nog even verder wilt rond kijken op het grote schip. Hierdoor heb je zelf ook een beetje de hand in het verhaal, wat het natuurlijk een stuk leuker maakt. Zeker omdat de cut-scenes soms wat lang duren. Hierdoor wordt het verhaal nog beter uitgelegd, en krijg je een betere kijk op het Star Ocean universum.
Vechten
De Star Ocean franshise had natuurlijk altijd leuke real-time gevechten, welke zeker ook terug komen in Star Ocean: The Last Hope. Deze gevechten beginnen wanneer jij tegen een tegenstander aanloopt. Echter kun je ook vijanden verrassen of juist door de vijand verrast worden. Of jij verrast wordt, of juist de verrassing bent heeft invloed op het aantal vijanden.
Je kunt bij deze gevechten ook onder andere extra experience points krijgen. Dit krijg je door middel van het Bonus Board systeem. Dit is een balkje, welke zich vult wanneer jij speciale acties uithaalt tegen de tegenstander. Wanneer je nog niet ver gevorderd bent in het verhaal krijg je de toegang tot maar twee personages, waarmee je de strijd aan kan gaan met de tegenstanders.
Dit zijn namelijk Edge en Reimi, welke je direct in de openingsscène al leert kennen. Ieder heeft zo zijn eigen vaardigheid waarmee gevochten kan worden, zo is Edge goed in het bewerken van tegenstanders met zijn zwaard en is Reimi goed met pijl en boog. Later in het verhaal kun je vier verschillende karakters kiezen, je kunt overigens in het gevecht zelf tussen deze karakters wisselen. Door heel makkelijk de shoulder button in te drukken kun je wisselen van je personage. De niet door jou gekozen karakters staan echter niet stil, zij vallen de vijand namelijk ook aan. Je kunt ze ook een tactiek meegeven, waardoor je zelf bepaald hoe ze de vijand aanvallen. Dit kun je zelf weer gebruiken voor je eigen tactiek in strijd tegen de vijand.
De vaardigheden kun je per personage goed gebruiken, denk bijvoorbeeld dat je met Edge en Reimi speelt. Reimi kan op een afstandje gaan staan om zo de vijand met pijl en boog aan te vallen terwijl Edge dichtbij staat en deze met zijn zwaard bewerkt. Speel je op dit moment met Reimi en wordt Edge wat veel aangevallen, dan kun je er voor kiezen om even met Edge te spelen en dan bijvoorbeeld een stuk weg te lopen zodat hij even niet wordt aangevallen, terwijl Reimi de vijand dan nog steeds aanvalt.
Grote, mooie omgevingen
De omgevingen zien er uiteraard typisch Japans uit, net als de karakters. Felle kleurtjes en fantasierijke dieren zullen regelmatig op je scherm te bewonderen zijn. De omgevingen zijn daarbij ook erg groot, waardoor je, als je dit wilt, met veel vijanden kunt vechten om zo meer experience points te krijgen. Wel moet je lang zoeken en goed je kaart, die verschijnt wanneer je op start drukt, gebruiken. Dit kun je als minpunt zien, als je geen zin hebt om lang te zoeken waar je heen moet, maar natuurlijk ook als pluspunt omdat je hierdoor langer van de game kunt genieten.
De omgevingen zijn echter niet alleen groot, ook zijn er vele verschillende wegen om ergens te komen. Het is dus altijd even zoeken waar je heen moet, hierdoor ben je wel lekker lang bezig met de game. En vecht je natuurlijk erg veel, waardoor je steeds nieuwe combinaties krijgt.
Heeft The Last Hope dan geen minpuntjes?
Naast het goed uitgewerkte vechtsysteem en de mooie omgevingen bevat Star Ocean: The Last Hope helaas wel wat minpuntjes. Zo werkt de camera niet altijd mee. Dit is vooral irritant als je een doodlopend pad inloopt en terug wilt lopen. De camera blijft dan in vooraanzicht, waardoor je de vijand niet snel genoeg ziet en je dus aangevallen kunt worden, of zelfs een verrassingsaanval krijgt.
{mig:t_starolh_jp_characters.flv}
Conclusie
Toch is Star Ocean: The Last Hope een mooie prequel op de voorgaande delen. De game heeft een erg interessante verhaallijn, doordat je zelf ook een stukje van de verhaallijn kan bepalen is het ook nog eens leuk om de game nog een keer te spelen, maar dan op een andere manier. De kleine probleempjes met de camera bieden niet op tegen het geweldige vechtsysteem. Door het, onder het vechten, kunnen wisselen van personage blijft het vechten niet eentonig en krijg je de beschikking over vele spectaculaire combinaties.