Warhammer 40,000: Kill Team Review

Review
zaterdag, 30 juli 2011 om 17:00
xgn google image
In september moet de indrukwekkende shooter Warhammer 40,000: Space Marine in de winkels verschijnen. Om ons tot die tijd bezig te houden, biedt uitgever THQ ons een voorproefje met de Arcadegame Warhammer 40,000: Kill Team. Maar is het meer dan enkel een warmhouder?
In Kill Team is het aan jou, de speler, om een ruimteschip van binnenuit te vernietigen. Dat doe je – hoe kan het ook anders – door duizenden en nogmaals duizenden orcs af te maken en ondertussen belangrijke onderdelen van het schip te vernietigen. Van een goed verhaal valt niet te spreken, maar dat maakt niet uit. In dit voorproefje draait het allemaal om het vechten. Dat vechten doe je door middel van beide pookjes: met het linker pookje bestuur je een personage en door het rechter pookje in een richting te duwen kun je schieten. Mocht je liever gebruik maken van mêlee-wapens, dan gebruik je in plaats van het rechter pookje één enkele knop.
Verschillende stijlen
Je hebt dus keuze uit twee verschillende speelstijlen, en daartoe kun je kiezen uit vier verschillende personages. Twee daarvan zijn beter in mêlee, terwijl de andere karakters het vooral van hun geweren moeten hebben. Hoewel beide aanpakken prima werken, moet gezegd worden dat het schieten een stuk leuker is dan het hakken. Simpelweg de hele game op ‘A’ drukken is immers een stuk minder enerverend dan goed moeten richten en uitkijken om vijanden tijdig af te weren! Toch zul je, om volledig van het spel te kunnen genieten, een medespeler moeten vinden. Op die manier kan er heuse tactiek ontstaan, waarbij zowel de mêlee- als afstandspersonages ten volle worden benut.
Met z’n tweeën is Kill Team absoluut op haar best. Niet alleen kun je dan strategisch te werk gaan, maar ook is het tempo beter en is de game voorzien van handige foefjes die de samenwerking bevorderen. Het zorgt wel voor een korte ervaring: met een beetje kunde schieten jij en je 'bankbuddy' er in drie, maximaal vier uur doorheen. En dan rekenen wij zelfs enkele ‘cheap deaths’ mee. Naast dit korte avontuur kun je aan de slag gaan met de Survival-modus, maar het is onwaarschijnlijk dat je daar veel plezier aan beleeft. Het is niet veel meer dan een generieke toevoeging om de duur wat aan te lengen.
Forever alone
In je eentje is het feest helaas minder geslaagd. Dat maakt het een bijzonder vreemde keuze om enkel een offline co-op in Kill Team te integreren. Je kunt dus enkel met een vriend of vriendin aan de slag die naast je zit op de bank en de mogelijkheid om online te kunnen spelen schittert door afwezigheid. Het is simpelweg een enorm gemis, aangezien de game hierdoor voor veel mensen veel minder interessant wordt. Heb je geen ‘bankbuddy’ om het avontuur mee te voltooien, dan is Kill Team de aanschaf niet waard.
Heb je die wel, dan kun je aan dit spel prima een (kort) avondje vermaak beleven. Daarbij is het verstandig af en toe een nieuw personage te kiezen, want op die manier blijft het gebrek aan variatie enigszins binnen de perken. Speel je de hele game in je eentje of met hetzelfde personage, dan wordt al gauw duidelijk dat je een vrij repetitief avontuur beleeft. Eén manier waarop de ontwikkelaar dit heeft proberen te voorkomen, is het toevoegen van upgrades. Gedurende je speelsessie zul je verscheidene leuke upgrades kunnen vinden, die variëren van het afvuren van dubbele kogels tot het herstellen van je levensbalk.
Upgrades maken alles beter
Na het uitspelen van een level ontgrendel je vervolgens enkele andere upgrades die je permanent aan je karakter kunt toekennen. Tevens speel je af en toe nieuwe wapens vrij die een sterke motivatie tot doorspelen vormen, aangezien een aantal daarvan heel erg cool is. Denk aan een naar eigen zeggen ‘episch’ zwaard en een snelvurende bazooka. Doordat je na elk level nieuwe mogelijkheden krijgt, zul je ondanks de repetitiviteit willen doorspelen om op nog effectievere wijze orcs van het leven te beroven. Die orcs dragen overigens op positieve wijze bij aan de overtuigende Warhammer-stijl van de game. Elke vijand en elk level zal voor de Warhammer-fan een feest van herkenning vormen en ook nieuwkomers zullen kunnen genieten van het aangename Steampunk-achtige stijltje.
Op een aantal technische gebieden zijn de ontwikkelaars helaas iets minder goed geslaagd. Het is op momenten erg duidelijk dat er niet voldoende tijd was om het spel te ontwikkelen. Ten eerste valt dat natuurlijk te zien aan de korte speelduur en gebrek aan online mogelijkheden. Daarnaast is het te merken aan een aantal technische mankementen zoals een niet altijd handige camera, vreemde plaatsing van checkpoints en een vrijwel onverstaanbare verteller. Deze kleine foutjes zorgen voor onnodige frustratie doordat je vaak te grote delen opnieuw moet spelen en vrijwel niets van het toch al niet erg aanwezige verhaal meekrijgt. En nee, je kunt het volume van de stem niet in het menu aanpassen.
In co-op een leuke game
En toch is Kill Team, mits je het met z’n tweeën speelt, best een leuke game. Het tactische aspect zal het gebrek aan variatie compenseren, de continue upgrades bieden voldoende motivatie om het korte spel door te spelen en het prima tempo zorgt ervoor dat de technische tekortkomingen nooit echt storend worden. Bovendien is alles voorzien van een geslaagde Warhammer-stijl. Het grootste nadeel is dan ook dat er geen online-mogelijkheden worden ondersteund, want in je eentje krijgen de nadelen al gauw de overmacht. Alleen spelen met een partner, dus!
Cijfer: 6.5

Populair Nieuws