Virtua Fighter 5 Review

Review
vrijdag, 02 november 2007 om 19:14
xgn google image
Begin dit jaar, om precies te zijn op 23 maart 2007, verscheen Virtua Fighter 5 al op de PlayStation 3. Het was een van de meest belovende launch games van de nieuwste console van Sony. Tevens was het de eerste game in het vecht genre voor de PlayStation 3.
In de maand maart waren we natuurlijk al helemaal in onze nopjes van de PlayStation 3. Maar had ik ook nog eens het voorrecht om Virtua Fighter 5 te recenseren voor XGN. Ik ben dan ook, samen met Rob, één van de grootste liefhebbers van vecht titels op de redactie. Je kunt ons altijd wakker makken voor een potje Dead or Alive of Virtua Fighter. Nu, ruim een half jaar later, is Virtua Fighter 5 van Sega eindelijk ook verschenen voor Microsoft's Xbox 360. Eveneens leek ik de aangewezen persoon deze titel onder handen te nemen. Jullie weten uiteraard allemaal dat ik de beroerdste niet ben en dus heb ik deze uiterst zware taak op me genomen. De Playstation 3-versie kreeg van mij een 9, of de Xbox 360-variant mij net zo goed bevalt, lees je in deze review.

Verhaallijn
Over het algemeen is het verhaal in een vecht spel als Virtua Fighter 5 niet echt boeiend. Ook hierin gaat Virtua Fighter 5 vrolijk met zijn voorgangers mee. Het verhaal is uitermate lastig te volgen en slaat, zoals gewoonlijk, eigenlijk nergens op. Gelukkig is dat ook niet van essentieel belang in vecht-games, het draait niet om het verhaal maar om de keiharde actie. Concurreren de bedrijven nou in het spel of is het spel juist een bedrijf? Wat maakt het ook uit, uiteindelijk draait het toch altijd weer op knokken uit. SEGA heeft duidelijk geen tijd verdaan aan het zoeken naar een goed verhaal, maar des te meer tijd gestoken in de kwaliteit van de gameplay en grafische kanten van het spel. Deze zijn namelijk net als in de Playstation 3-versie van uitermate hoog niveau.
Gameplay
Een leuk en verrassend punt van Virtua Fighter 5 is het feit dat de game een stuk toegankelijker is geworden dan zijn voorgangers. Eerdere versies van Virtua Fighter werden door een selecte groep direct aangeschaft en helemaal plat gespeeld. Als je nog nooit eerder een Virtua Fighter game had gespeeld, moest je veel tijd in de game stoppen om de verschillende technieken onder controle te krijgen. SEGA pakt het met Virtua Fighter 5 beter aan, ook mensen die nog nooit een vecht spel hebben gespeeld komen door snel en veel drukken op verschillende knopjes al een heel eind. De basics (beschermen, slaan, schoppen) zijn simpel te onthouden en hiermee kun je al heel wat plezier hebben. De game is dus duidelijk niet alleen op de diehard Virtua Fighter spelers gericht. Maar het zou geen Virtua Fighter zijn als de game niet over diepgaande moves en controls beschikte. Zelfs ik kan het niet meer bijhouden, zoveel mogelijkheden als er in deze game zitten. Elke combinatie die mogelijk is met een controller is terug te vinden in deze game, en dat zegt toch wel wat over de diepgang nietwaar?
Eindelijk online multiplayer mogelijkheden
Er is heel, maar dan ook heel weinig veranderd aan Virtua Fighter 5 voor de Xbox 360 ten opzichte van de Playstation 3-versie. Eigenlijk is er helemaal niets veranderd, behalve de tril functie in de controller en de online multiplayer, deze zaten namelijk niet in de Playstation 3-versie. Sega is dus praktisch een half jaar bezig geweest met het maken van een online multiplayer, en met resultaat. Eerder gaven ontwikkelaars nog aan dat het niet mogelijk was een soepel lopende online multiplayer voor Virtua Fighter te ontwikkelen, nu is dat ze dan toch gelukt. Je zult geen last hebben van lag of andere vormen van schokjes en framedrops. Het spel speelt gewoon ronduit heerlijk online. En dat is belangrijk, want de replay waarde wordt hiermee enorm verhoogd. Het is natuurlijk het leukst om tegen ouders, broers en zusters of vrienden te spelen, maar online tegen een ander persoon op deze wereld is wel zo handig als die andere personen niet in de buurt zijn. Je kunt er in de multiplayer voor kiezen om zelf een potje te starten, of bij iemand anders, die wacht op een tegenstander, te 'joinen'. Aan de hand van het aantal gewonnen respectievelijk verloren wedstrijden is te zien hoe goed de tegenspeler is. De multiplayer is écht heel leuk, en zou een goede reden zijn voor mensen met Xbox Live Gold om de game aan te schaffen.
Conclusie
Virtua Fighter 5, die oorspronkelijk voor de Playstation 3 is ontwikkeld, is zeer goed overgezet naar de Xbox 360. Om eerlijk te zijn is hij dankzij de online multiplayer- en rumble mogelijkheden zelfs een stukje beter geworden. De online multiplayer mogelijkheden verlengen de speelduur, terwijl de rumble-optie de intensiteit verhoogt. De game is nog altijd op grafisch gebied van hoog niveau, met prachtige omgevingen en mooi vormgegeven karakters. Het is nu dus mogelijk om het op te nemen tegen andere mensen via Xbox Live, maar er gaat niets boven een goed potje vechten tegen vrienden of familie. Virtua Fighter 5 is een zeer goede titel die het vecht-genre van de Xbox 360 ten goede komt. De mensen die de game al op de PlayStation 3 hebben, raad ik niet aan nogmaals tot aanschaf over te gaan. Maar voor de meerderheid die zich niet de luxe van twee consoles kan veroorloven is Virtua Fighter 5 voor de Xbox 360 een must-have vecht game voor de liefhebbers van het genre.
Cijfer: 9.3