Victor Vran Review - Rollen en springen in een Dungeon Crawler

Review
zondag, 02 augustus 2015 om 9:17
xgn google image
Het genre der Dungeon Crawlers werd jarenlang gedomineerd door de Diablo-serie van Blizzard. De laatste paar jaar zijn er echter flink wat uitdagers opgestaan, zoals de Torchlight-serie en The Incredible Adventures of Van Helsing-serie. Victor Vran klopt nu ook aan, maar kan het een plekje vergaren in het genre?
Als je opzoekt door welke ontwikkelaar Victor Vran is gemaakt, dan zul je waarschijnlijk raar opkijken. De Bulgaarse indie-ontwikkelaar Haemimont Games is namelijk verantwoordelijk voor Victor Vran, maar de studio is voornamelijk bekend van de laatste drie Tropico-games en ook de rest van het CV bestaat voornamelijk uit RTS- en Strategie-titels. Heeft Haemimont Games wel wat te zoeken in de wereld van Dungeon Crawlers?
Victor Vran <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201507/t/victor-vran.jpg" />

Rennen, springen, vallen en opstaan

De ontwikkelaar besefte dit waarschijnlijk zelf ook en levert met Victor Vran een titel af die niet alleen een Dungeon Crawler is, maar ook een aantal elementen leent uit 3rd person actie-games, zoals Devil May Cry. Victor kan bijvoorbeeld springen – of twee keer springen tegen een muur op – en aanvallen ontwijken. De speler heeft hierdoor veel meer controle over het karakter, vreemd genoeg genaamd Victor Vran, en dat zorgt voor een aparte, maar zeer leuke ervaring.
Voor het verhaal hoef je Victor Vran overigens niet te spelen, de gelijknamige held - die wordt ingesproken door Doug 'Geralt of Rivia' Cockle - ontvangt namelijk een brief van zijn enige vriend om hem te helpen in de stad Zagoravia. Natuurlijk is Zagoravia niet een stad om een citytrip naar te boeken, want de stad is overlopen door demonen, spinnen, skeletten en ander gespuis. Het is dus de taak aan Victor om zijn vriend te vinden voor het te laat is en ondertussen de populatie van de stad wat uit te dunnen.
Victor Vran review

Say hello to my little friend

Dat laatste kan Victor Vran doen met een heel scala aan wapens en hier onderscheidt de game zich al gelijk met andere titels in het genre. Ondanks dat het een RPG is, kies je in Victor Vran geen klasse, maar worden je vaardigheden bepaald door het wapen wat je draagt. Onze held kan daaruit onder andere kiezen uit een zwaard, hamer, shotgun, zeis, degen en zelfs een elektrisch geweer. Elk wapen heeft een primaire aanval en twee aanvallen of vaardigheden die een cooldown hebben en vaak gebouwd zijn rond de primaire aanval.
Het zwaard bijvoorbeeld heeft als primaire aanval een zwaardslag, maar elke derde zwaardslag is automatisch een critical hit. Altijd handig natuurlijk, maar de sterke aanval van het zwaard herstelt gelijk wanneer je een critical hit maakt en de andere vaardigheid – een stun – zorgt ervoor dat een gebied rondom Victor geraakt wordt, als het een critical hit is. Zo staat elke vaardigheid van het zwaard met elkaar in verbinding.
Victor Vran review

De mogelijkheden zijn eindeloos

Victor Vran kan tevens twee wapens tegelijkertijd dragen, zoals een snel degen en een langzame hamer, of juist een zeis om met grote groepen af te rekenen en een shotgun voor als je liever op een afstandje wilt blijven. Naast de wapens kan Victor ook twee demonische krachten ‘dragen’, waarvoor je genoeg Overdrive nodig hebt om te kunnen uitspreken. Overdrive krijg je weer door schade te krijgen, schade uit te delen, critical hits te maken en nog meer variaties, dat ligt allemaal aan de uitrusting die je draagt. Zo is alles wat Victor bij zich kan dragen op zijn eigen manier belangrijk en kan je een unieke build rondom een set wapens en uitrusting bouwen.
Omdat alle vaardigheden aan wapens vaststaan, heeft Victor Vran helaas geen uitgebreid skillsysteem, waarbij je zelf kan kiezen welke vaardigheden je ontgrendelt en gebruikt. In plaats daarvan krijg je elke keer als je een level omhoog gaat de keuze uit een nieuw wapen of een Destiny-kaart. Deze kaarten hebben een cijfer aan zich verbonden en dat kan niet hoger zijn dan Victor’s Destiny-level, hij moet bijvoorbeeld Destiny-level zes zijn om een Destiny-kaart van zes te kunnen dragen. Ook deze kaarten bieden weer een heel scala aan keuzes en mogelijkheden, zoals een ijs-explosie veroorzaken bij een critical hit.
Victor Vran review

Koppige skeletten

Ondanks dat Victor Vran qua levelsysteem en wapens compleet uniek is, is het in het geval van leveldesign en vijanden minder origineel. Het is niets wat we niet eerder hebben gezien, zoals tuinen vol met spinnen, duistere kathedralen en zompige kerkers. Gelukkig hebben de vijanden af en toe wel speciale eigenschappen, zoals skeletten die kunnen besluiten om doodleuk nog een keer op te staan, nadat ze zijn gedood.

Victor Vran is een goedkoop pareltje

Aan het eind van de rit kan Haemimont Games zeer trots zijn op Victor Vran. De game leent de setting vooral van de Van Helsing-games, maar maakt er helemaal een eigen geheel van door middel van de wapens, demonische krachten, Destiny-kaarten en acrobatische capriolen. We kunnen er niet op wachten om deze parel snel met vrienden in co-op te spelen en het zachte prijsje – twintig euro – helpt hier mooi bij mee.
Cijfer: 8.5