Venetica Review

dinsdag, 09 februari 2010 om 17:00
Je hebt RPG’s die niet zo heel erg bekend zijn en je hebt RPG’s die iedereen wel kent. Venetica is een RPG die in de eerste categorie valt, maar hoeft dan niet gelijk een slechte game te zijn. Wij gingen met deze game aan de slag om te kijken of deze buiten de boot (lees: gondel) valt.
Venetië staat bekend om haar gondels, de bootjes waar jij in mag gaan zitten en waarmee je vervolgens door het water heen gemanoeuvreerd wordt. Het verhaal in Venetica speelt zich voor een groot deel af in Venetië, dus ga met ons mee in de gondel en wij laten je de mooiste, maar ook minder mooie plekken van Venetica zien.
Dood is dood
Aan het begin van de game word je geïntroduceerd aan Scarlett, een brunette die wel wat weg heeft van Lara Croft. Scarlett is hopeloos verliefd op een jongen uit haar dorp. Op een avond wordt het dorp aangevallen en wordt Scarlett’s verliefde vermoord. Even later beland je in een droom en ontmoet je de Dood. Dood, ook wel bekend als magere Hein, wordt opgevolgd door een duistere tovenaar, maar deze tovenaar heeft slechte plannen. Het komt erop neer dat jij de zogenaamde Moon Blade moet vinden en daarmee naar Venetië gaan om de wereld van de ondergang te redden.
Venetica Screenshot 133321 Venetica Screenshot 133312 Venetica Screenshot 133306
Flink veel knokken
Tijdens je reis mag je flink wat knokken. Er zijn namelijk een hoop vijanden, zoals monsters en huurlingen, die het op jou voorzien hebben. Het vechtsysteem is dan ook een belangrijk onderdeel van het spel en dit werkt best aardig. Slaan doe je door de A-knop in te drukken en speciale aanvallen en magie kun je toewijzen aan de B-knop en de D-pad.
Ook komt het vaak voor dat je belaagd wordt door meerdere vijanden. En dit werkt helaas wat minder. Er is namelijk wel een mogelijkheid om Scarlett één vijand te laten aanvallen, maar hierbij werkt de camera tegen, en ook is het niet mogelijk om te kiezen welke vijand je vastlegt. Door dit lastige camerawerk, is het moeilijk aanvallen te ontwijken, wat je kunt doen door weg te rollen. Hierdoor komt het regelmatig voor dat je toch een klap krijgt.
Venetica Screenshot 67989 Venetica Screenshot 67977 Venetica Screenshot 67987
Levelen en uitbouwen
Maar gelukkig weet het beloningssysteem de gameplay enigszins op te krikken. Tijdens je avontuur krijg je namelijk ervaringspunten en stijg je in levels. Door te levelen krijg je weer vaardigheidspunten waarmee je je leven, magie en kracht kunt uitbreiden. Ook krijg je punten om nieuwe aanvallen te leren. Hiervoor dien je echter wel een trainer te vinden.
Ook kun je jezelf aansluiten bij verschillende gildes. Door opdrachten voor hun te doen kun je nog meer vaardigheden vrijspelen en dit is dan ook verstandig om te doen. Alle vijanden hebben een sterk en zwak punt. Door zoveel mogelijk aanvallen en vaardigheden vrij te spelen is er altijd wel een aanval die ervoor zorgt dat jij die ene sterk vijand toch weet te verslaan.
Venetica Screenshot 133323 Venetica Screenshot 133317 Venetica Screenshot 133315
Grafisch een middenmoot
Grafisch is Venetica een echte middenmoot. De omgevingen zijn goed gevuld en het wordt eigenlijk nooit echt saai, op de kerkers na dan. De steden en buitenomgevingen zien er allemaal goed verzorgt uit, maar de game kan helaas niet mee draaien met de top.
Dit komt mede door de framedrops die zo af en toe optreden. Als je namelijk door de wereld loopt, treden deze op als er een hoop versieringen in de omgevingen zijn. In de kerkers is dit echter niet het geval. Deze ogen nogal leeg en saai, maar de framerate wordt er wel beter op.
Geluid
Gelukkig maakt het geluid een hoop goed in Venetica. Alle conversaties in het spel zijn ingesproken en zijn van een redelijk niveau. Ook de geluidseffecten klinken acceptabel, maar zouden net wat beter kunnen. De muziek is overigens ook goed maar is niet heel erg opvallend en soms krijg je het gevoel dat er vrijwel geen muziek aanwezig is in het spel.
Scarlett is wellicht de gamebabe van 2010, maar dat betekent niet dat Venetica de RPG van 2010 is. De game heeft last van framedrops en verschillende bugs die het gameplezier een beetje bederven. Gelukkig is het verhaal interessant genoeg om je tot het einde vast te houden en dit neemt flink wat uurtjes in beslag, zo'n 20 á 25 uur. Wanneer moet je deze game halen? Als je een Fable-achtige RPG wilt spelen, verwacht echter geen Fable kwaliteit, of je van het levelen en uitbouwen van je personage houdt.