Vechtershart Seizoen 1 Review (DVD) - Verrassend leuke Nederlandse serie

zondag, 06 maart 2016 om 13:05
We herinneren ons allemaal wel de berichten in de media: de zoveelste gewonde of dode bij een schietpartij, tijdens een kickboksgala. Het kickboksen heeft niet bepaald een goede naam. Of de serie Vechtershart daar verandering in brengt, lees je in deze Vechtershart seizoen 1 review.
Vechtershart in een Nederlandse serie die 8 afleveringen van 50 minuten telt. In de hoofdrol schittert een afgetrainde Waldemar Torenstra. Hij speelt K1-vechter Nick Roest die zich tegenover heel wat mensen moet bewijzen. Hij heeft namelijk iets gedaan waardoor hij voor een aantal jaren achter de tralies belandde.
Sindsdien kotst zijn vader hem uit. En ook zijn ex-vrouw, die nu eigenaar is van 'zijn' sportschool moet niets van hem hebben. Dat is een vrij lastig verhaal, want samen hebben ze een kind. Tel daarbij op dat de vriendin die Nick had voordat die opgepakt werd, alweer met een ander is en Nicks broertje een groot drugsprobleem heeft. Bij elkaar zijn dat geen makkelijk factoren om mee om te gaan, terwijl Nick maar één ding wil: zich terugwerken naar de top van K1.
Vechtershart seizoen 1 review

Personages die je bijblijven

De serie is verrassend leuk. Dat komt door alle acteurs die stuk voor stuk enorm overtuigend zijn. Torenstra speelt de niet al te snuggere Nick die makkelijk zijn kleine heer achterna loopt, maar ondertussen - als die niet opvliegend is- best een goed hart heeft. Zijn vader wordt neergezet door Johan Leysen die in de huid kruipt van John Roest. Hem kun je 't beste vergelijken met een soort Clint Eastwood in Gran Torino, hij is een beetje zo'n oude brommerige man.
Nicks broertje, David, wordt gespeeld door Benja Bruijning. Hij is het tegenovergestelde van Nick. Nick is een groot bonk aan spieren, terwijl de vriendin van David nog sterker is dan David zelf. Bovendien loopt hij niet in trainingsbroeken, maar nette pakken. Iets dat ook wel moet, omdat hij voor een advocatenkantoor werkt. Alleen is er een probleem: drugs waar hij niet vanaf kan blijven.
Een andere belangrijke rol is weggelegd voor Imanuelle Grives, zij speelt Selma Bisschop, de ex-vrouw van Nick. Net als Nick doet ze ook aan kickboksen. En met succes. Bovendien heeft ze samen met haar nieuwe man, Jerry Valentijn (Werner Kolf) een K1 sportschool. Dat is haar domein. Ze is dan ook als een kat op haar hoede als Nick zijn hoofd weer laat zien als die vrij is. Aan haar boze houding is duidelijk af te lezen dat er een hoop niet goed zit tussen de twee.
En dan is er Jerry, de nieuwe man. Hij ziet eruit als een lieverd, een man waar je op kan bouwen. Ook daar werkt schijn, deels. Want hij houdt er een geheime agenda op na. Naast deze hoofdpersonen zijn er nog een hoop toffe bijrollen, voor onder andere Peter Paul Muller. De cast van Vechtershart is in ieder geval sterk; hier en daar een stèreotypetje, maar dat mag de pret niet bederven.

Niet alles wordt meteen weggegeven

De dialogen zorgen ervoor dat je meteen middenin seizoen 1 zit en niet meer stopt met kijken. Ook is de verhaalvertelling goed doordacht. De openingsscene laat bloed zien en Nick Roest die opgepakt wordt door de politie. Een flashback dus. De serie, die 8 afleveringen telt, laat vervolgens de kijker 4 afleveringen lang in het ongewisse wat er op die ene avond is gebeurd.
Dat is goed, want elke aflevering zit je als kijker met vragen, waardoor je steeds weer verder wilt kijken. Pas gaande weg wordt dus duidelijk hoe de vork in de steel zit. Maar ook dan stop je niet met kijken omdat er alweer nieuwe plotwendingen zijn en er andere spannende dingen gebeuren.
Vechtershart seizoen 1 review

Alledaagse thema's

Denk overigens niet bij een serie die draait om vechtsport dat je continu naar gevechten in de ring aan het kijken bent of bedolven wordt met actie. Dat is zeker niet het geval en dat maakt Vechtershart ook zo sterk. Dit is een serie voor een breed publiek omdat alle verhaallijnen er toe doen, niet enkel die van Nick. Net zo belangrijk zijn de liefdesontwikkelingen, de pa-zoon relatie en het opvoeden van een kind en daarbij niet betrokken zijn. Allerlei menselijke en alledaagse thema's worden aangehaald.

De moeite waard

Vechtershart is dan ook een verrassend leuke Nederlandse serie. Een waar je misschien nog niet van gehoord hebt, maar zeker het kijken waard is. Seizoen 2 is inmiddels ook al aangekondigd. Dus een mooi moment om je voor te bereiden met Vechterhart seizoen 1.