The Long Dark Preview - Overleven in de Canadese wildernis

Preview
zondag, 06 maart 2016 om 12:00
xgn google image
Survivalgames zijn hot. Het merendeel van de populaire overlevingsgames spelen zich af in een door zombies-geïnfesteerde wereld, een enkeling gooit het over een andere boeg. Zo ook studio Hinterland, de maker van The Long Dark. Hoewel het spel nog in de early acces zit nemen wij alvast een kijkje in de bossen van Canada met deze The Long Dark preview.
De setting van The Long Dark heeft niets met ondoden te maken. Sterker nog, het heeft ook vrij weinig met de levenden te maken. In The Long Dark speel je een eenzame gestrande man en moet je zien te overleven in de wildernis van Canada, à la Emile Hirsch in ‘Into the wild’.
the long dark preview

Risicovermijding

De belangrijkste les die de film Into the wild meegeeft is het vermijden van risico’s, ongeacht hoe groot de beloning ook kan zijn. In The Long Dark leer je die les maar op 1 manier: doodgaan. Het spel, dat glorieus het gezette Kickstarter doel behaalde en via Greenlight nu via Steam te verkrijgen is, kent een permadeathsysteem dat elke fout genadeloos afstraft.
Je begint elk avontuur op dezelfde manier, alleen de beginlocatie varieert. Je kunt kiezen in welk gebied je wilt beginnen, maar verder niets. Waar sommige spelers het voordeel in zullen zien van een paar huizen in de buurt van een meer, willen zullen anderen juist eerder gaan voor een klein chalet midden in het bos.
Het is mogelijk tussen de verschillende gebieden van The Long Dark te reizen als je het idee hebt dat je op de verkeerde plek bent begonnen. Dat of omdat je vrijwel alles hebt verzameld dat er te vinden viel. Afgezien van de wilde dieren respawnt er vooralsnog namelijk niets en is je jachtgebied op een gegeven moment gewoon leeg.
Het duurt gelukkig even voordat je dat punt bereikt. Niet alleen moet je rekening houden met de hoeveelheid gevonden eten en brandstof die je in je rugzakje kunt proppen, ook is het niet aan te raden in het donker in een andere omgeving te zijn dan die van je knusse, uitgekozen huis.
the long dark preview

Verzamelen is niet ongezond

The Long Dark heeft aan enkel wolven, beren, rendieren en konijnen genoeg om het buitenleven in Canada zowel lucratief als angstaanjagend te maken. Hoewel wolven overdag op een afstandje blijven, zullen ze ’s nachts of tijdens het opensnijden van een vers konijntje niet twijfelen om bloedsnel toe te slaan waarna je avontuur al snel eindigt.
Niet alleen het verzamelen van vers water, veel eten en brandstof voor je kachel of lantaren is een prioriteit. Waar Emile Hirsch in Into the wild aan zijn einde kwam door het eten van verkeerde paddenstoelen, zijn ziektes en blessures in The Long Dark ook een voornamelijke doodsoorzaak. Het afzoeken van medicijnkastjes naar pijnstillers en antibiotica is dan ook van wereldbelang.
Wie na een paar dagen overleven dan zowel een goede locatie heeft gevonden en genoeg supplies heeft verzameld, kan beginnen met verkennen. Ook hierin schuilt gevaar. The Long Dark kent geen officiële map. Het idee is om old-school zelf met pen en papier aan de slag te gaan om je weg terug te vinden.
Hier komt het risico nemen weer om de hoek kijken. Wanneer heb je genoeg voedsel en water opgeslagen en hoe weet je of er geen betere locaties op de map te vinden zijn? Het afscheid nemen van een comfy huisje in de hoop iets beters te vinden is behoorlijk lastig, maar uiteindelijk onvermijdelijk.
the long dark preview

Gemiste kansen

Het is op zulke momenten dat Hinterland de spelers soms tegemoet mag komen. Al is het maar met het ophangen van een kaart van de omgeving op één locatie per gebied. Nu is het besluit om toch maar online op zoek te gaan naar een door spelers gemaakte kaart soms wel erg groot.
Ondanks dat de moeilijkheid soms wel erg lastig blijkt verveelt het spel absoluut niet. Wordt een bepaalde locatie te saai dan kun je gewoon naar de volgende toe om daar verder te leven. Ook voegt Hinterland nieuwe locaties toe zodra deze klaar zijn voor ingebruikname.
Het spel zit weliswaar nog in de early access fase, qua bugs en glitches valt hier weinig van te merken. Er zijn een paar kleine verbeterpuntjes (zoals het ontbreken van iets van een kaart, beperkte crafting en dergelijke) maar het spel voelt niet aan alsof je een versie speelt die nog niet af is.
the long dark preview

De wil om meer te doen

Het voornaamste probleem van The Long Dark komt door wat andere survivalgames wel toelaten. Hoewel de omgeving genoeg te bieden heeft, zou je soms willen dat je meer invloed uit kunt oefenen op het huis dat je in gebruik hebt genomen. Al is het maar het repareren van de watertoevoer (want de kraan druppelt wel) of het aan kunnen klikken van het licht in een huis.
Wat misschien het meest frustrerende is, is de half ingesneeuwde auto vlak voor de garage in de Coastal Highway map. Binnen in de garage liggen alle mogelijke onderdelen en staan vaten met benzine. Het niet kunnen repareren van die auto voelt dan als een onzichtbare muur waardoor je toch een momentje van teleurstelling krijgt.

Early access

The Long Dark zit nog steeds in de early access fase en zodoende krijgt Hinterland genoeg nuttige feedback om te verwerken. Dat ze luisteren naar de spelers blijkt uit eerdere updates en het toevoegen van nieuwe locaties laat ook zien dat ze volop met The Long Dark bezig zijn. Wij verwachten dan ook zeker dat de kleine aandachtspuntjes in de loop van de ontwikkeling zullen verdwijnen.
Wat ons betreft is The Long Dark een sterk spel waarin je tijdens de sneeuw van de komende dagen zowel in-game als real life comfortabel met een kop koffie door het raam naar de sneeuw kunt gaan kijken.

Populair Nieuws