Until Dawn Rush of Blood Review - Griezelig goed

donderdag, 13 oktober 2016 om 9:46
De PlayStation VR is bijna uit en dat opent nieuwe deuren voor de gamewereld. Dus ook voor de horrorscene. Speciaal voor de release van de bril is Until Dawn Rush of Blood ontwikkeld. Een virtuele griezelwereld waar het stikt van de spinnen en de zombies. Met het hart in de keel schreven we deze Until Dawn Rush of Blood Review.
Supermassive Games, de ontwikkelaar van de Until Dawn serie, heeft speciaal voor de release van de PlayStation VR een nieuw deel op de markt gebracht. Until Dawn Rush of Blood neemt je opnieuw mee in de survival horrorwereld waarin je maar één doel hebt; overleven. Until Dawn was al vreselijk goed en werd zelfs met een 9.8 beoordeeld door onze Theo en voor deze Until Dawn Rush of Blood Review is dat niet anders.
Until Dawn Rush of Blood Review verhaal

Begin van een doderit

Until Dawn Rush of Blood neemt je mee naar een grote berg met een groot verlaten dorp waar zich de meest bizarre dingen afspelen. Begeleid met griezelige muziek, dat alsmaar harder in je oor klinkt, word je ontvangen door een circusmeester, die er alles behalve vriendelijk uitziet. Hij spreekt je toe en vraagt of je klaar bent voor de rit van je leven in zijn spookhuis. De VR-bril zit goed, de twee move-controllers in beide handen, - die echt een grote meerwaarde zijn -, dus we zijn klaar voor het avontuur.
Het mijnwagentje begint tergend langzaam te rijden en het is pikkedonker. Nadat we een lange lege gang gepasseerd zijn, belanden we, nog altijd onder begeiding van de enge circusman, een verlaten kermis. Links en rechts zie je een kapotte draaimolen en een reuzenrad. Vervolgens belanden we bij enkele schiettenten waar je voor het eerst kennis kan maken met het mikken van je geweer, en dat is maar goed ook, want die zul je aardig wat nodig hebben.
Until Dawn Rush of Blood Review oefenen

Even oefenen nog

Na enkele badeendjes van hun stok te hebben geschoten, gaat het treintje verder. Je wordt namelijk voorbereid om nog veel meer wat je te wachten staat. Zo moet je gekleurde kabouters tijdens je ritje kapotschieten om extra bonuspunten te scoren en moet je ook opletten voor borden en andere bewegende objecten, want daar moet je, - alsof het echt is - met je hoofd langsheen bewegen en onderdoor duiken.
Na deze testen te hebben doorstaan, rijdt de trein nog één keer naar grote hoogte. Eventjes is het nog genieten van wat de VR-bril biedt en het uitzicht om je heen. Als de afdaling ingezet wordt, voel je gewoon het lichte gevoel in je buik alsof je daadwerkelijk in een achtbaan zit. Het is bizar.

Foutje, bedankt!

Het zal je niets verbazen, maar er is iets misgegaan. De enge man is afgeslagen en jij staat voor de poorten van een griezelig avontuur. Een meisje dat rechtstreeks uit de film The Ring is gelopen heet je een warm welkom. Vanaf dat moment zit het hart in je keel.
Links en rechts verschijnen verschillende zombies, de één nog enger dan de andere. Met beide pistolen probeer je ze allemaal kapot te schieten om zelf te overleven. Hoe meer je raak schiet, des te hoger je multiplayer en dus score wordt, maar er is geen moment dat je daar aan denkt.
Ook de gekleurde kaboutertjes waren we allang vergeten. Af en toe in de hectiek en paniek schieten we er eens één overhoop, maar het is absoluut van secundair belang. Gekleurde kistjes met andere soorten geweren erop zijn wel erg nuttig om kapot te schieten. Deze zorgen er namelijk voor dat je standaard pistool vervangen wordt door bijvoorbeeld een uzi, shotgun of alarmpistool.
Until Dawn Rush of Blood Review eng

Niet voor watjes

Until Dawn Rush of Blood kent een doorlopend verhaal met meerdere hoofdstukken, enkele 'eindbazen' en griezelige ritjes. In het ene verhaal maken de zombies je het leven zuur, in een andere zijn het vieze spinnen die gele smurrie over je heen schieten. Oh, en dan is er ook nog een slachthuis waar varkens met cirkelzagen bewerkt worden. Je moet goed opletten om niet zelf onthoofd te worden door een dergelijke zaag.
De hele beleving van Rush of Blood is echt uniek en ontzettend intens. Er zitten meerdere 'schrikmomenten' in de game en als je even niet op je hoede bent, staat er een griezel aan je karretje. Wees gewaarschuwd want je hart slaat over, je haren overeind en je vraagt jezelf echt af of je nog wel door wilt spelen.
Maar ben je hier tegen bestand en heb je geen last van een zwakke maag dan biedt de game je een ontzettend vet en eng avontuur. De game laat ontzettend goed zien wat er allemaal mogelijk is met virtual reality en de PlayStation VR-bril. De game komt helemaal tot leven, waardoor je het écht van dichtbij beleeft en het gevoel hebt onderdeel te zijn van het verhaal. Heb je twijfels bij VR, dan moet je Until Dawn Rush of Blood eens spelen, want geloof het of niet je belt huilend naar je moeder.
Until Dawn Rush of Blood Review eind

Until Dawn Rush of Blood Review - INTENS

Until Dawn Rush of Blood is een geweldig spannend en eng avontuur. Door het gebruik van de VR-bril komt de hele griezelige omgeving tot leven en lijk je daadwerkelijk onderdeel te zijn van het verhaal. Ondersteund door de enge muziek en huiverige momenten gaan de koude rillingen met regelmaat door je lichaam.
Mocht je een PlayStation VR besteld hebben, wees dan zeker Until Dawn Rush of Blood te spelen, want de game is fantastisch en uniek. Het enige jammere is dat de game in een goede twee uur uit te spelen is, maar dat is misschien goed ook want langer houd je het niet vol in deze lugubere omgeving.
Until Dawn Rush of Blood komt op 13 oktober uit exclusief voor de PlayStation 4 en kost 20 euro.