Universe at War: Earth Assault Review

Review
zaterdag, 05 april 2008 om 20:15
xgn google image
Over vier jaar, in 2012, is de mensheid zo goed als nergens te bevinden. Een beetje onrealistisch maar dat is wel waar de Universe at War: Earth Assault over gaat. Klaar voor actie?
Elk jaar doet een ontwikkelaar een poging om een RTS-game succesvol uit te brengen op de Xbox 360. In 2006 verscheen Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth II, in 2007 Command and Conquer 3: Tiberium Wars en dit jaar ligt Universe at War: Earth Assault in de winkelschappen. Dit spel is overgezet vanaf de PC naar Microsoft’s console. Voorgaande twee RTS-games werden op de Xbox 360 niet slecht ontvangen, maar geldt dat ook automatisch voor Universe at War: Earth Assault?

Besturing
Het probleem met strategische games is vaak de besturing en het overzicht zoals mijn collega Hugo Welkers ook al te kennen gaf in de review van Lord of the Rings: Battle for Middle-Earth II. Met de besturing zit het in Universe at War: Earth Assault deels wel in orde. Voor nieuwkomers geldt allereerst dat de game ook voor hen geschikt is, gezien de game direct start met een tutorial. Verder werkt de besturing soepel. Misschien is het even wennen, maar na de tutorial ben je al gauw wegwijs in hetgeen je moet doen: je kiest je eenheden, geeft ze bevelen rondom de plattegrond en gebruikt de unieke vaardigheden van je facties. Dat lukt dus allemaal prima, onthoud wel welke knop je waarvoor gebruikt, want elke knopje op de controller kent wel zijn eigen functie. Toch zal een echte RTS-liefhebber wensen dat je meer bevelen kunt uitvoeren, zoals “protect” of “patrol”, die je eigenlijk standaard terugziet in RTS-games. Wat betreft het overzicht in dit spel, zijn we helaas ook niet helemaal tevreden. De camera zit over het algemeen wat de dicht op de plattegrond.
Universe at War: Earth Assault Screenshot 44552 Universe at War: Earth Assault Screenshot 44551 Universe at War: Earth Assault Screenshot 44550
Drie unieke facties
Hoewel het verhaal van Universe at War: Earth Assault er niet echt een is om serieus te nemen, hebben de makers de uitvoering wel serieus genomen en dat heeft goed uitgepakt! Het verhaal gaat erover dat vrijwel alles op aarde is uitgeroeid op enkele soldaten na in Washington DC. Dit komt door het buitenlandse ras, de Hierarchy, dat al millennia lang langs planeten raast en in het voorbijgaan alles plat brandt achterlaat. De Novus, mensachtige robots, komen hiertegen in opstand en proberen de aarde juist te beschermen. En omdat een driehoeksverhouding altijd voor een stukje extra spanning zorgt, is daar opeens de eeuwenoude Masari ; een ras dat ook wel zin heeft in een lekker potje futuristische oorlog. Kortom je hebt te maken met drie unieke facties met verschillende vaardigheden en speelstijlen. De balans hiertussen is subliem uitgewerkt en dat is dan ook het grootste pluspunt aan deze game. Doordat deze rassen zo verschillend zijn, onderscheidt Universe at War: Earth Assault zich van andere spellen.

Waar je in normale strategie games te maken hebt met een basis, heeft de Hierarchy geen basis. De rol wordt namelijk vervuld door een vierpotig laserschietend gevaar dat alles kapot stampt wat op zijn pad komt. Vanuit dit grote stuk blik maak je manschappen aan en dirigeer je ze over het slagveld. Dit is het tegenovergestelde van de Novus; dit ras is zeer mobiel door middel van hun ‘energy-towers’. Ze zijn de goedkoopste eenheden en kunnen zich razendsnel verplaatsen. De Masari is eigenlijk de meest normale RTS-beschaving. Wat betreft de Masari: er is een dark en light modus aanwezig.
Universe at War: Earth Assault Screenshot 44549 Universe at War: Earth Assault Screenshot 44548 Universe at War: Earth Assault Screenshot 44547
Geduld
Je moet wel geduld voor dit spel hebben, want het spel komt traag op gang. In het begin word je voornamelijk van punt A naar B gestuurd . Pas na een paar uur heb je de beschikking over alle toeters en bellen waarover de verschillende facties beschikken en dan kun je pas echt losgaan. In de scenario’s kies je zelf elke keer met welke factie je speelt. De missies zelf zitten vol met actie en zijn over het algemeen best gevarieerd. Leuk daarbij is om te weten dat er gebruik is gemaakt van echt bestaande omgevingen. Qua tactiek moet je denken aan een spel zoals Command & Conquer, hoewel Universe at War: Earth Assault nog wel iets tactischer is. Houd er rekening mee dat de veldslagen beperkt zijn tot het land; lucht- en zeeslagen zul je dus niet aantreffen. De gameplay is er op twee niveaus: één met intens tactische veldslagen en een strategisch algemene modus waarin je middelen beheert, grondgebieden consolideert en legers verplaatst.

Problemen
Verder werkt Universe at War: Earth Assault met ‘Tactical Dynamics’, dat is een systeem waarmee je zaken in Universe at War tijdens het spelen kunt aanpassen, wapens dynamisch kunt verwisselen, de technologieboom kunt aanpassen en eenheden in het heetst van de strijd opnieuw kunt trainen . Dat klinkt allemaal best goed en toch hebben we hier niet te maken met een topper. Op de huidige generatie consoles willen we toch overbluft worden met grafisch geweld en een goede soundtrack die je weet te vervoeren. Dat zijn twee elementen die je niet aantreft in dit spel en dat is jammer. Tevens word je niet echt in de game gezogen omdat het slecht gesteld is met de AI. Daar is helaas niet het grootste nadeel genoemd. Universe at War: Earth Assault zorgt online voor heel veel problemen en de vraag is of dit met een patch opgelost gaat worden. Het is supercool dat je het spel crossplatform kunt spelen, maar het werkt amper en dat is doodzonde! Hier laat ontwikkelaar Petroglyph toch echt een kans liggen.
Universe at War: Earth Assault Screenshot 41121 Universe at War: Earth Assault Screenshot 41120 Universe at War: Earth Assault Screenshot 41119
Prima mits een patch komt
Dus dan blijft de vraag: is Universe at War: Earth Assault een aanrader of niet? Er zijn slechts een paar RTS-titels beschikbaar op de Xbox 360 en als je de overige twee al hebt uitgespeeld, kun je best aan de gang gaan met dit spel. De game is aardig uitgewerkt, ken drie unieke facties en een goede besturing. Houd er echter wel rekening mee dat je niet geheel opgeslokt zult worden in de actie en dat je online niet echt lekker los kunt gaan. Maar wie weet, wordt dit nog met een patch opgelost en dan hebben we best met een goede game te maken.
Cijfer: 6.9