Ultra Street Fighter IV Review

    Het is inmiddels vijf jaar geleden dat Street Fighter IV voor de PlayStation 3 en Xbox 360 uitkwam, maar toch is Capcom nog steeds niet klaar met deze versie. Om de huidige generatie console bezitters nog flink te verwennen, komt het met Ultra Street Fighter IV.

    Het is de derde grote update voor Street Figher IV, en het is naar verwachting dat dit de laatste is aangezien de PlayStation 4 en Xbox One met smart wachten op het vijfde deel.

    Capcom heeft het dit keer qua uitbrengen anders gedaan. Het spel is sinds vandaag digitaal uit (14,99 euro), terwijl het fysiek pas in augustus in de winkelrekken komt te liggen. Mensen die Super Street Fighter IV al in hun bezit hebben, kunnen het spel aanschaffen voor een mindere prijs. Dat heeft Capcom wel slim aangepakt. Het moet dan ook de enige echte ‘Ultra’ editie worden.

    Nieuwe personages en locaties in Ultra Street Fighter IV

    Vooral voor de diehard fans is het een zeer fijne update, maar daar gaan we later dieper op in. Laten we eerst even het overzicht houden. In totaal zijn er 44 karakters, waarvan vijf nieuwe personages. Het woord ‘nieuw’ kan met een korreltje zout genomen worden, aangezien er vier uit Street Fighter x Tekken komen.

    Is dat jammer? Ja. Als echte fan hoop je toch op wat meer compleet nieuwe personages of speelbare personen die uit Street Fighter II of iets dergelijks komen.

    Dan zijn er ook zes nieuwe locaties, al komen deze óók uit Street Fighter x Tekken. De locaties zijn onder andere Pitstop 109, Cosmic Elevator en Half Pipe). En met Jurassic Era Research Facility hoop je er ergens een hint wordt gegeven naar de game Dino Crisis, al heeft ondergetekende nog geen concrete aanwijzingen daarvoor gezien. Maar je weet maar nooit.

    De gameplay wordt ultra

    Dan is nu het tijd om wat dieper in het spel te gaan. Het is immers geen game waar je simpelweg hoeft te button bashen om een wedstrijd te winnen. Wie dat doet, zal er al snel achter komen dat dit spel puur om tactiek gaat. Laten we met het eerste beginnen. Je hebt de Delay Standing, wat misschien al een beetje verraadt wat het betekent.

    Deze kun je enkel uitvoeren tegen harde knockdown aanvallen, door twee knoppen in te drukken wanneer je aan het vallen bent, waarna je elf frames langer op de grond blijft liggen. Indien je dit goed hebt gedaan, zal dan ook het woord ‘technical’ tevoorschijn komen, zodat je goed kunt zien wanneer je het kunt uitvoeren. Een handige toevoeging, omdat je zelf de wakeup tijd kunt vertragen, zodat de wakeup attack van de tegenstander nog even op zich laat volgen.

    De Red Focus Attack is ook een mooie. Geavanceerder dan de focus attack; door de medium slag en trap knoppen in te drukken zorg je ervoor dat je meerdere aanvallen kunt absorberen. Wel is de optie nog steeds niet immuun tegen de armor break-achtige aanvallen, maar doet 1.5x meer schade dan een normale focus aanval. En dat is veel, heel veel. Omdat het zoveel is, is er wel drie meter afstand nodig om ‘m uit te voeren.

    Ultra Combo Double

    Dan de laatste grote toevoeging. De Ultra Combo Double is eentje waar fans van het eerste uur echt van zullen smullen. Jullie kennen vast en zeker de Ultra Combo uit Super Street Fighter IV; deze is gewoon het dubbele. Omdat het kan.

    De feature zorgt ervoor dat een speler beide Ultra Combo’s op hetzelfde moment kan gebruiken. Zo kun je met Blanka ineens de Lightning Cannonball én de Shout of Earth doen. Wel is het zo dat de schade veel minder is, maar de optie zorgt er wel voor dat de wedstrijd onvoorspelbaarder wordt en meer gericht is op tactiek.

    Rolento, Hugo, Decapre, Poison en Elena

    Hierboven staan de vijf namen van de nieuwe personages voor Ultra Street Fighter IV. Eerstgenoemde was een pain in the ass voor menig Street Fighter x Tekken speler, gezien zijn militaire wapenarsenaal dat haast niet te verslaan was. Gelukkig is Rolento in deze versie niet meer zo heel sterk, en moet hij het meer hebben van zijn snelheid. Nog steeds kan hij weergaloos ontsnappen uit benauwde situaties waar je duizend keer achter elkaar geslagen wordt.

    Dan is er Hugo. En dan niet onze Hugo, maar Hugo uit Street Fighter. Hij is een echte grappler, wat betekent dat hij een spierbundel is. Met zijn enorme gespierde lichaam is hij een welkome toevoeging aan de schaars bezette spierbundels in het arsenaal van Street Fighter IV.

    Decapre is de nieuwe personage, maar lijkt onzettend veel op Cammy. Maar dat is niet erg, want Decapre is misschien wel heel snel een van jouw lievelingspersonages. Zij moet het vooral hebben van haar teleport moves en hele bijzondere knoppencombinaties, waarbij je soms je stick voor meer dan een seconde in een bepaalde richting moet drukken. Helaas is het nog niet gelukt om met haar een Ultra uit te voeren, maar het wordt vast en zeker supervet.

    Poison is de vrouw met de zweep, met een aardig groot bereik. Veel projectielen, en veel grabs. Het fijne aan haar is dat als je tegenstander je vier aanvallen tegenhoudt, dat je je aanval alsnog kunt annuleren zodat je jezelf in veilige haven kunt brengen.

    Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat sommige spelers een heel handig strategie met haar kunnen uitvoeren. Dat heeft Elena ook, die flexibiliteit. Met haar samba-achtige bewegingen kan ze bijzonder soepele aanvallen uitvoeren, wat voor spelers die van snelle personages houden een echte aanrader wordt.

    Online training!

    Wegens succes bij Street Fighter x Tekken is er ook weer een online training, wat betekent dat je samen met je vriend lekker een potje kan trainen en al die combo’s mag uitproberen. Wat ook mooi is is dat je tijdens het offline trainen de fight requests kunt aanvaarden, wat ervoor zorgt dat je tijdens het trainen opeens gevraagd kan worden. Nu hoef je niet meer een berichtje naar iemand te sturen en af te spreken. Heel erg flexibel, en dat is erg fijn.

    De nieuwe training modus zorgt er ook voor dat je de lag kunt instellen. Jazeker, de vertraging die je op kunt lopen bij online games. Zo kun je het spel van één tot twintig frames vertragen, om in de training modus ook het echte online gevoel kunt nabootsen.

    Net als zo’n beetje bij Ultimate Marvel vs. Capcom 3. Daar is zó slim over nagedacht. Net als het feit dat je je positie kunt opslaan (door middel van de Start-knop), zodat als je faalt het precies hetzelfde kunt doen, door simpel op Select te drukken.

    Nog meer online!

    En over online gesproken: er is nu ook de Elimination modus. Een geïmproviseerde variatie op de Team Battle modus, maar dan eentje die vergelijkbaar is met de King of Fighters serie. Meer drie-tegen-drie overlevingswedstrijd, al is deze nog niet getest vanwege het feit dat we een eerdere versie van het spel hebben.

    Wat ook nog niet gelukt is maar wel een ontzettende toffe functie is, is de mogelijkheid om al je gevechten – zowel offline als online – op YouTube te zetten. Kijk, dat is voor fans onder ons een geweldige toevoeging. Ondergetekende belooft dan ook zo snel mogelijk de gevechten online te zetten zodra het mogelijk is.

    Uitgebreid voor de Street Fighter fan

    Op papier lijkt Ultra Street Fighter IV niet zo’n hele grote uitbreiding te zijn, maar voor de liefhebbers onder ons is het juist wél grote uitbreiding. Er zijn veel kleine nieuwe details en juist die nieuwe details zorgen ervoor dat Ultra Street Fighter IV voor de geavanceerde speler een spannender spel wordt.

    In de multiplayer wordt de game dankzij de ultra's veel onvoorspelbaarder, en de delay standing is een hele handige toevoeging voor mensen die tijdens een gevecht in de penarie zitten. Een must voor de ervaren speler.

    8.5

    De plus- en minpunten

    • Waanzinnige training modus
    • De ultra's zorgen voor meer onvoorspelbaarheid
    • Gameplay toevoegingen doen er echt toe
    • Wel veel uit Street Fighter x Tekken gehaald

    Ultra Street Fighter IV

    Verkijgbaar vanaf 8 august 2014

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.