UFC Undisputed 3 Review

door Wouter
vrijdag, 17 februari 2012 om 16:30
Je loopt richting het licht op het eind van een donkere gang. Eenmaal daar wordt je verblindt door felle spotlights en suizen je oren van de harde muziek. Je hoort het publiek in koor je naam schreeuwen, terwijl je je een weg baant richting de Octagon. Nadat je de achthoekige ring bent ingestapt sta je oog in oog met iemand die niets anders wil dan jou zo veel mogelijk pijn toebrengen. Dan ben je toch maar blij dat je met je konijn pantoffels veilig achter je console zit en het allemaal maar een spelletje is.
Wat we zien bij een hoop sportgames is dat de nieuwe delen in een franchise zich sneller opstapelen, dan dat de dagelijkse gamer er doorheen gaat. Op het gebied van gameplay is er dan ook weinig verandering in aan te treffen. Waar dit soort spellen het dan vooral van moeten hebben is bijvoorbeeld de vooruitgang op het gebied van graphics. Hetzelfde lijkt ook aan de orde bij een game als UFC Undisputed, maar als we THQ mogen geloven zullen we versteld staan van het nieuwste deel. Ontwikkelaar Yuke’s heeft niet voor niets twee jaar de tijd genomen om aan het derde deel in de UFC Undisputed serie te werken. De vraag is natuurlijk of dit harde werken zijn vruchten heeft afgeworpen.
Grootse entree
Als er één ding is dat duidelijk mag zijn dan is dat wel dat UFC Undisputed 3 een gigantische game is. Er zijn rond de 150 vechters verdeeld onder zeven gewichtsklassen, je kunt aan de slag in een uitgebreide carrière modus, PRIDE maakt zijn intrede en nog veel meer. Maar de verandering die, vergeleken met het vorige deel, als eerste opvalt is toch wel de entree van de vechters. Voordat een gevecht begint zul je eerst moeten kijken naar de show die de vechters geven, wanneer zij richting de Octagon lopen. Een stoer loopje dat gepaard gaat met flink wat gejuich en harde muziek. Eenmaal in de Octagon worden de twee vechters door de presentator ingeluid onder flink gejuich van het publiek. Voordat het gevecht begint, ben je dus ruim drie minuten verder. Toch stoort dit lange wachten niet, helemaal in de carrière modus niet. Zodra jouw zelf gemaakte vechter wordt ingeluid en de presentator al je kwaliteiten opsomt, weet je dat jouw tegenstander een wereld van pijn tegemoet gaat. Ben je niet zo van het wachten? Dan kun je dit alles ook gewoon overslaan en direct met het gevecht beginnen, wij raden je echter aan gewoon even geduld te hebben en te genieten!
Eigen stijl
Dit is direct een van de vele dingen die de carrière modus zo leuk maakt. Je hebt de vrijheid om een eigen vechter te creëren, van het uiterlijk en de vechtstijl tot aan zijn entree bij een gevecht. Echt alles is te veranderen. Zo kun je kiezen hoe jouw vechter de ring betreedt, zijn coach begroet, door het publiek loopt en zelfs welk overwinningsdansje hij na een gevecht uitvoert. Daarbij heeft de camera ook een make-over gekregen. In plaats van dat je over de schouders van de vechters meekijkt, bevind je je nu op gelijke hoogte. Dit alles maakt de carrière modus heel realistisch, waardoor je de game met moeite weg kunt leggen.
En wat is een carrière zonder de benodigde training. Door middel van kleine oefeningen tussen gevechten door kun je al je vaardigheden flink opkrikken. Denk aan onderdelen als voetenwerk en uithoudingsvermogen. Buiten dat kun je ook nog in een trainingskamp nieuwe technieken leren. Nieuwe trappen of stoten die net het verschil kunnen maken in een gevecht. Ook al stellen deze oefeningetjes niet veel voor, het is leuk om te zien dat jouw gecreëerde vechter groeit naarmate zijn loopbaan vordert. En wanneer je eenmaal na al dat harde werk de UFC riem overhandigt krijgt, gaat er een machtig gevoel door je heen.
PRIDE
Wat misschien wel de grootste toevoeging is, is de PRIDE modus. PRIDE begon in 1997 in Japan en werd in 2007 overgenomen door de concurrerende organisatie UFC. In UFC Undisputed 3 zien we deze modus terug in al zijn glorie. Want dat is waar PRIDE om draait, glorie. De hele show is vele malen groter in PRIDE dan in UFC. Met vuurwerk en grote lasershows, merk je dat je een heel andere modus aan het spelen bent. En niet alleen vanwege de show. De regels zijn namelijk ook anders. Zo zijn trappen en knietjes tegen het hoofd van een gevallen tegenstander hier heel gewoon. Het gevecht naar de grond brengen in PRIDE kan dus veel nadeliger voor je uitpakken. Het werkte misschien in UFC, maar in PRIDE is het verstandig om je tacktieken wat aan te passen.
De verschillen tussen UFC en PRIDE vormen een welkome afwisseling. Met langere rondes en minder regels is het leuk om soms over te stappen naar PRIDE. Jammer genoeg zien we PRIDE amper terug. Waaronder bij de carrière modus. Tijdens je loopbaan kan het zijn dat je de keuze krijgt om aan PRIDE mee te doen. Omdat je misschien net de UFC riem hebt, denk je de volgende stap te gaan nemen in je loopbaan. Ware het niet dat je met drie of vier gevechten weer klaar bent en automatisch weer terugschakelt naar UFC. Wij hadden veel liever gezien dat je hier ook een carrière in kunt maken. Het voelt aan alsof PRIDE door Yuke’s een beetje achterwege wordt gehouden.
Amateur of veteraan
Laat je vooral niet afschrikken door alle termen die je hoort. Of je nou nieuw bent met UFC of al een rasechte veteraan, UFC Undisputed 3 biedt voor beide type spelers een leuke ervaring. UFC 3 is misschien zelfs de meest toegankelijke game in de serie. Zo kun je kiezen uit twee type besturingen, een voor amateurs en een voor veteranen, en kun je verder een uitgebreide tutorial ondergaan. Die legt op rustig tempo alles uit en laat je oefenen met nieuw geleerde dingen. Niet alleen voor de beginners is dit handig, maar ook voor ervaren spelers. Een aantal aspecten is namelijk veranderd ten opzichte van vorige delen. Zo is onder andere het submissiesysteem aangepast. Een mini-game bepaalt nu of de submissie aanslaat of dat de tegenstander weet te ontsnappen. Het zijn de kleine aanpassingen die van UFC Undisputed 3 een top game maken voor ieder publiek.
Virtueel bloed
Zoals je kunt verwachten zijn de graphics en het geluid er in die twee jaar ontwikkeling erg op vooruit gegaan. Iets wat de game zeker ten goede doet. De gezichten lijken erg veel op die van de echte vechters, maar ook het incasseren van klappen ziet er heel natuurlijk uit. Wanneer je iets in slowmotion terug kijkt zie je dat een vuist zich echt in het gezicht boort. Je krijgt bijna medelijden met je tegenstander. Verder zien de KO’s (knockouts) er ook heel goed uit. Wanneer een vijand net een stoot teveel tegen het hoofd krijgt, zie je echt het licht bij hem uitgaan. Hij stort dan als een zandzak in elkaar en je weet dat het gevecht voorbij is. Dit beeld maakt van iedere overwinning een genot.
Daarbij klinkt alles ook nog eens heel goed. Alle trappen en stoten klinken op het moment van inslag heel realistisch. Iets dat natuurlijk niet kan ontbreken. Maar niet alleen het geluid van het meppen klinkt goed. Het geluid dat de omgeving voorbrengt, zoals het publiek en de commentatoren, is ook een grote aanvulling. Wanneer je aan de winnende hand bent, begint het publiek ook echt jouw naam te roepen. Zelfs in de carrière modus, door middel van een bijnaam die je uit een flinke lijst kunt kiezen. De commentatoren, het publiek en zelfs de scheidsrechter spreekt je met deze aan. Dit is een van de vele dingen die ervoor zorgen dat je je als speler echt met je vechter kunt identificeren.
Jammer genoeg laat de game ook een paar steekjes vallen. De verschillende handelingen zien er staand goed uit, maar doen jammer genoeg een beetje af wanneer het gevecht naar de grond wordt gebracht. Deze handelingen, stoten en knietjes komen dan namelijk een beetje houterig over. Door middel van het rechter pookje kun je proberen meester te worden over je tegenstander, of juist proberen te ontsnappen uit diens klauwen. Welke van de twee het ook is, het komt haast over als een worsteling tussen twee robots. Verder doen de laadtijden UFC Undisputed 3 ook geen goed. Het spel zit er vol mee en deze zijn enorm irritant. Ondanks de installatie op de PlayStation 3 zit er in het spel voor bijna alles wel een laadbalk. Dit maakt het navigeren in het menu heel moeizaam en haalt het tempo uit de gevechten.
Historie
UFC Undisputed 3 heeft heel wat gamemodi te bieden, maar een die er toch wel uitspringt is de Ultimate Fight Mode. Hierin kun je beroemde PRIDE en UFC gevechten opnieuw beleven. Door middel van missies die je tijdens het gevecht krijgt is het de bedoeling om het hele gevecht na te spelen. Opdrachten als land drie stoten tegen het hoofd in de komende 20 seconden of werp je tegenstander binnen tien seconden op de grond. Op het eind krijg je dan te zien hoe dicht je precies in de buurt zit, door middel van een percentage. Deze modus biedt net als de vele anderen modi een welkome afwisseling van het traditionele vechten.
Beste uit de serie
UFC Undisputed 3 is ongetwijfeld de beste game uit de serie. De entree, het geluid, de gezichten en de carrière vervagen de grenzen tussen realisme en game drastisch. De PRIDE modus is een leuke toevoeging, maar jammer genoeg blijft het bij een toevoeging. Hier had naar onze mening nog veel meer uitgehaald kunnen worden door ontwikkelaar Yuke’s. Dat neemt echter niet weg dat het verschil in regels tussen UFC en PRIDE een welkome afwisseling is. Zowel amateurs als UFC veteranen zullen zich meer dan vermaken met UFC Undisputed 3.