Tryst Review

zondag, 23 september 2012 om 18:00
Wat doe je als de mensheid in oorlog is met een buitenaards ras? Je zet alles op alles natuurlijk om de mensheid te redden. Gebouwen maken, legers produceren en vechten tot de dood vormen de kern van Tryst!
Hoe kun je je tegenwoordig nog onderscheiden in het oh zo uitgebreide real-time strategy genre? Voor grote bedrijven is het al niet eenvoudig om met een nieuwe top-RTS te komen, laat staan voor kleine indie-ontwikkelaars. Toch probeert indie-ontwikkelaar BlueGiant Interactive zich te onderscheiden en doet dat met het spel Tryst. De vrij eenvoudige gameplay en de futuristische structuren doen bij momenten denken aan Starcraft II. Maar of het voor een kleine game als Tryst goed is om vergelijkingen te maken met een topper als Starcraft II, valt nog te bekijken.
De Ishtonian Oorlog
Tryst vindt plaats in het jaar 2900, op de planeet Ithonia IV. Jarenlang hebben de mensen en het buitenaardse ras Zali samengeleefd hier, delvend naar de zeldzame stof Lohum. Helaas is de vrede van korte duur en start de Ishtonian Oorlog omdat beide rassen de volledige controle willen over de zeldzame grondstof. Oliver Petrovich, de zoon van een leider van het menselijke ras, staat op om de mensheid samen te brengen in dit gevecht tegen de Zali. Dit terwijl hij ook nog moet proberen om een rebellenleger tegen te houden.
Eenvoudige gameplay
Helaas is het verhaal niet echt overweldigend en zul je in het spel slechts weinig aandacht geven aan het vervolg. Dit mede vanwege het zwakke stemmenwerk, dat je bij momenten erg uit de sfeer van het spel haalt. Erg jammer, want de gameplay kan best leuk zijn, hoewel het allemaal wat te eenvoudig is. In de singleplayer missies zit je vaak in het wilde weg gebouwen neer te zetten en legers te bouwen. Al doende leert men, en zo is het ook in Tryst.
Het is door je troepen op pad te sturen dat je echt zult ontdekken waar hun sterke en zwakke punten liggen. Helaas valt dit niet te leren in een tutorial. De korte uitleg die je krijgt, bestaat uit drie filmpjes. Dit maakt het beginnende spelers erg moeilijk, zeker als ze niet veel ervaring hebben in het RTS-genre. De beste manier om van de campaign toch nog een erg leuke ervaring te maken, is door de multiplayer variant te spelen met een vriend.
De strategische Zali
Je zult dan ook kunnen spelen met beide rassen. Dit aanbod lijkt niet groot, maar voor een indie-game is dit zeker voldoende. De mensen zijn erg makkelijk te besturen en kennen drie soorten gebouwen waar drie soorten troepen uit zullen verschijnen. Infanterie, voertuigen en vliegtuigen vormen samen een goed gebalanceerd leger. Tijdens het spelen met de Zali zul je echter meer strategie moeten toepassen.
De troepen van Zali kunnen samensmelten tot sterkere eenheden, kunnen evolueren en kunnen andere troepen creëren. Een goed voorbeeld hiervan is de Harvester. Deze kan zowel Savior Drones maken die vanuit de lucht aanvallen, als Knitter Drones die je troepen genezen. Daarnaast hebben de Zali ook drie paden om te bewandelen. Elk pad bestaat uit een hoop eenheden die je kunt maken. De drie paden leggen de focus op sluipaanvallen, directe aanvallen en verdediging. Aan jouw de keuze om het pad te bewandelen dat je nodig hebt om de match te winnen.
Eenvoudig grondstoffen delven
Om troepen te kunnen maken, moet je grondstoffen verzamelen. Dit doe je door generatoren te bouwen die automatisch energie en grondstoffen zullen verzamelen. Op elke map zijn verschillende punten waarop je generatoren kunt bouwen. Diegene die de meeste punten kan innemen, krijgt het meeste energie en kan zodoende een sterker leger bouwen. Net omdat je zo snel deze punten moet innemen voor een tactisch voordeel te hebben, moet je in het begin van de game al erg snel een leger kunnen opbouwen. Dit kan vrij eenvoudig aangezien de generatoren al het werk voor je doen. Ben je een liefhebber in het verzamelen van tal van grondstoffen, dan is Tryst niet voor jou.
Krachten kopen
Dat betekent echter niet dat mensen die houden van micromanagement, niets te zoeken hebben bij Tryst. Tijdens het spel zul je namelijk punten verdienen waarmee je krachten kunt kopen. Deze krachten kunnen je troepen tijdelijk extra schilden of vuurkracht geven. Krachten kunnen slechts na een bepaald aantal seconden opnieuw gebruikt worden. Hoe sterker de kracht, hoe langer de tijd die je nodig hebt om deze opnieuw te kunnen gebruiken. Mensen die houden van micromanagement, kunnen dus meer actieve krachten gebruiken. Wil je het liever erg eenvoudig houden, dan ga je voor de passieve zaken die het hele spel door invloed hebben.
Beperkte mogelijkheden
In de multiplayer modus kun je het beste gaan voor de meer actieve mogelijkheden, aangezien deze sneller een gevecht voor je zullen beslissen. De multiplayer potjes zijn erg snel uitgespeeld en zijn dus leuk om tussendoor even op te pakken. De strategische mogelijkheden zijn wel beperkt, dus erg lang zul je dit niet blijven spelen. De mappen zijn best gevarieerd maar de graphics zijn niet echt memorabel. Het is interessant om de uiterlijkheden van de futuristische gebouwen en legers te bekijken, maar eens je alles kent blijft er een vrij lege omgeving achter. Wat wel leuk blijf is de muziek. Die is erg upbeat en past dan weer perfect bij het geheel.
Bugs
Er zijn best nog wat bugs te zien in het spel. Zo zal de framerate vertragen wanneer je in grotere gevechten verwikkeld bent. Een kadertje trekken rond een hoop troepen, zal vaak niet iedereen selecteren in het kader. Bovendien zullen sommige troepen in een soort zelfmoordactie willekeurig een vijandige linie binnenwandelen. Het is mogelijk om je troepen te laten schuilen, maar zo'n optie heeft natuurlijk weinig nut als niet iedereen luistert. Ten slotte kan het best lastig zijn dat het spel shortcuts ontbreekt. Het is dus niet mogelijk om snel naar een gebouw te gaan door een toets in te drukken.
Teleurstellend
Tryst is geen topper, maar is ook niet afschuwelijk slecht. Je voelt gewoon in elke pixel dat de ontwikkelaar alles op alles heeft gezet om dit spel memorabel te maken. Helaas is dat laatste niet gelukt en krijg je een spel voorgeschoteld dat nog rammelt aan alle kanten. Er zijn nog een hoop bugs, de strategische mogelijkheden zijn beperkt en het stemmenwerk gaat door merg en been. Toch is de gameplay bij momenten erg leuk, vooral als je met de Zali speelt. De vele multiplayer modi bieden genoeg afwisseling, al zul je ook dit erg snel beu zijn. Met een vriendelijkere prijs en wat updates, kan Tryst best leuk worden. Helaas stelt het spel in de huidige staat teleur en is het echt geen 24,99 euro waard.
Cijfer: 3.5