Tropico 3 Review

donderdag, 03 december 2009 om 17:35
De tijd is weer gekomen dat het kouder wordt, meer begint te regenen en je veel tijd binnen spendeert. Met Tropico 3 kan je je terugtrekken op een warm eiland waar jij de leiding hebt. Weet deze game onze zomer te verlengen of komt er toch stiekem een winterdepressie aanzetten?
Niet zo’n beste start
De Tropico franchise kent, zoals de titel al verraadt, al twee delen. In de eerste game, welke ontwikkeld is door Take Two, speelde je als de president van een Caribisch eiland dat je draaiend moest zien te houden. Dit moest je doen door gebouwen te plaatsen, je volk tevreden te houden en natuurlijk inkomsten te genereren.
Omdat de game niet goed aansloeg werd het in 2003 bij het tweede deel compleet anders aangepakt. De game had bijvoorbeeld een ander thema, namelijk piraten. Hier speelde je dan ook de kapitein met als taak ervoor te zorgen dat je bemanning een leuke tijd op het eiland had, door een dorp voor ze te bouwen. Ook moest er oorlog gevoerd worden met vijandelijke schepen die het op jouw eiland voorzien hadden.
Tropico 2 deed het jammer genoeg ook niet naar wens en de franchise verdween langzaam uit de schappen.
Tropico 3 Screenshot 131391 Tropico 3 Screenshot 131390 Tropico 3 Screenshot 131389
El Presidente!
Nu, ruim zes jaar later, heeft Kalypso de franchise in handen en probeert deze met een verse start nieuw leven in te blazen. Er wordt terug gekeerd naar de basis van de franchise waar jij ‘El Presidente’ van een lekker warm eiland in de Cariben bent.
Maar wie is ‘El Presidente eigenlijk? Dit heb je zelf in de hand in deze game. Je kunt namelijk uit een aantal bekende, maar ook onbekende leiders kiezen. Zo kan je de rol van Che Guevara of Fidel Castro op je nemen, die beide onderdeel van de revolutionaire beweging in Cuba in 1959 waren. De dictator Augusto Pinochet is een andere bekende naam die in de game voorbij komt. Hem kennen we natuurlijk van zijn presidentschap in Chili. Alle presidenten hebben zo hun eigen sterke en zwakke kanten tijdens het spelen. Onder andere op deze manier heeft Kalypso ervoor gezorgd dat de game op verschillende manieren gespeeld kan worden, wat natuurlijk erg goed is.
Je kunt er ook voor kiezen om zelf een president samen te stellen en er dus zelf een aantal eigenschappen aan toe te kennen. Zo kun je zelf besluiten of je die strenge dictator wordt of toch maar die geliefde, door het volk gekozen president.
Tropico 3 Screenshot 123457 Tropico 3 Screenshot 123456 Tropico 3 Screenshot 123455
Verschillende mogelijkheden
De geliefde president zorgt goed voor zijn volk. Dat betekent dat ze goed betaald worden en voorzien zijn in hun behoeften. Een dictator zorgt echter minder goed voor zijn volk, maar des te beter voor zijn leger. Hierdoor krijg je natuurlijk te maken krijgen met rellen van het volk, waardoor je het leger in moet schakelen om ze tot de orde te roepen. Het is in deze rol dan ook zaak dat je je leger goed betaalt, wat dan vaak weer leidt tot een schraal loon voor je volk.
Iedere keuze die je maakt op je eiland heeft dan ook gevolgen en je moet er goed op letten dat je je inkomsten goed besteedt. Je volk kan bijvoorbeeld in de tabaksindustrie werken, maar ook op toeristische plekken. Je bent hier, op eigen risico, geheel vrij in. Het een zal namelijk meer geld opleveren dan het ander en de welvaart op je eiland is, net als jouw presidentschap, geheel afhankelijk van de inkomsten.
Nog iets wat meer geld oplevert is het zogenaamde verbeteren van je industrie. Als je bijvoorbeeld een tabaksplantage hebt, kan je ervoor zorgen dat je een sigarenfabriek opent die de waarde van je plantage verhoogt. Dit geldt voor veel dingen op je eiland, dus houd je ogen open.
Een volle cirkel
De handel op je eiland zorgt dan ook dat je volk tevreden is en natuurlijk dat je inkomsten goed zijn, maar ook giften, donaties en zelfs archeologische ontdekkingen kunnen voor een lekker zakcentje zorgen.
De game kent echter veel meer aspecten dan handel alleen. De handel is wel de rode draad in de game, maar zoals al eerder vermeldt, moet je volk ook tevreden zijn. Dit kan je doen door musea, luxere woningen (of vakantiewoningen), cafés, scholen, zorgvoorzieningen en dergelijke te bouwen. Hierbij komt een minder gedeelte van de game de hoek om. Je kunt namelijk nog zo je best doen voor je volk, maar er zijn altijd mensen die klagen en dus uiteindelijk rebellen worden die het leger weer in bedwang moet houden.
Alles sluit dus bijna naadloos op elkaar aan, met als rode lijn je inkomsten en uitgaven. Als je het volk slecht verzorgt, zal het je presidentschap eindigen tijdens de verkiezingen. Als je het leger niet goed behandelt, zal deze de macht overnemen, en als je de handelssector niet op orde hebt heb je geen geld en krijg je beiden op je dak. Dit houdt je steeds weer bezig en is dan ook tot op het detail door Kalypso uitgewerkt.
Tropico 3 Screenshot 123453 Tropico 3 Screenshot 123454 Tropico 3 Screenshot 131390
Lekker eilandje
Waar Kalypso ook tot in de details op heeft gelet, is de grafische kant van de game. Je bekijkt het eiland veelal van boven, waardoor er niet zoveel details mogelijk zijn, zou je zeggen. Tropico 3 geeft je echter de mogelijkheid op tot straatniveau te kijken en dan komen de echte details naar voren. De randjes van de gebouwen zijn goed uitgewerkt en eigenlijk het complete grafische aspect van de game zit wel goed. Er staan zelfs drankjes op de bars en terrassen. De zomerse sfeer straalt van je scherm af en zorgt ervoor dat je die hoosbui buiten even vergeet.
De zomerse muziek versterkt dit gevoel in het begin van de game alleen maar. Achteraf zul je echter merken dat je je gaat ergeren aan deze klanken en dit al helemaal als het even niet goed gaat op je eiland. Dit komt vooral doordat er een gebrek aan variatie in de muziek te vinden is.

Naast de uiteindelijk storende muziek, zijn er wat kleine dingen die frustraties opleveren in de game. Het is bijvoorbeeld niet altijd even gemakkelijk om een gebouw te plaatsen. Het aanleggen van een fatsoenlijke weg is echter bijzonder vervelend. Dit ligt niet aan de besturing van de game, maar echt aan de plek waarop je de weg moet aanleggen. Deze is namelijk niet altijd vlak.
Hetzelfde, maar dan anders
De levensduur is doordat je steeds bezig bent met je volk tevreden te houden, niet echt lang te noemen. Je moet dan ook echt een liefhebber van het genre zijn om het te blijven spelen. De extra modi van de game bieden je dan ook weinig extra.
Naast de Campaign modus, waar je 15 eilanden op poten moet zetten, is er de Sandbox modus. Hierin doe je eigenlijk precies hetzelfde, maar dan met de mogelijkheid om een willekeurig gegenereerd eiland te spelen. De game biedt je ook een Challenge modus, waar je verschillende uitdagingen, gemaakt door spelers over de hele wereld, kunt spelen.
Voor al deze modi raden wij je aan eerst even een goede blik in de handleiding te werpen en de Tutorial modus even te spelen. Hier kom je namelijk een aantal dingen over de wijze van bouwen en de besturing te weten, die je echt direct in het begin van de game nodig hebt.
Geen hartje zomer
Kalypso heeft met Tropico 3 wellicht een leuke basis opgezet voor een eventueel vierde deel. In dit derde deel uit de franchise zitten echter nog wat dingen die zeker beter kunnen. De variatie van de muziek mag bijvoorbeeld wat ruimer genomen worden en ook de diverse kleine irritatiefactoren dragen niet aan de sfeer bij. Grafisch is de game erg goed en er is dan ook op de details gelet. De besturing is even wennen, maar met de handleiding en de tutorial kom je een heel eind. Voor de liefhebber van het tycoon genre is dit een titel om de winter mee door te komen, maar de rest zal toch echt iets anders moeten vinden om de winterdepressie af te houden.
Cijfer: 7.2