Trials Evolution Review

zaterdag, 21 april 2012 om 16:00
De opvolger van de best verkochte Xbox Live Arcade game ooit is er. Misschien is het zelfs de opvolger van de leukste en beste Xbox Live Arcade game ooit. Het gaat dan over Trials Evolution, de opvolger van Trials HD die wel heel erg goed in de smaak viel bij Xbox 360 eigenaren. Daarom mag an sich het uitbrengen van Trials Evolution met luid gejuich ontvangen worden. De koning der arcade games is terug!
Dat zijn natuurlijk hele hoopgevende woorden. Toch is het wel spannend, aangezien het tweede deel van iedere game wel eens flink tegen kan vallen. Daarom kan het net zo zijn dat Trials Evolution een hele grote teleurstelling wordt. Klinkt onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit. Kijk, zo wordt deze recensie toch enigszins spannender.
Meer, meer, meer!
Ten eerste: Trials Evolution lijkt ontzettend veel op Trials HD. Het is dan ook geen compleet nieuwe game, iets wat zeker goed nieuws is. Nooit een winnend team veranderen, luidt de leus die vaak van toepassing is in de voetballerij. Hetzelfde geldt voor Trials Evolution, een game die leunt op zijn enorme sterke gameplay. Natuurlijk zijn er hier en daar wat dingen veranderd, maar het principe blijft simpel: bij verschillende (soms ontzettend moeilijke) tracks zonder fouten de finishlijn zien te halen.
Verwacht in Evolution veel nieuwe tracks, die nog irritanter, nog leuker en nog interessanter zijn. Nieuw in Trials Evolution is dat het spel zich in één wereld afspeelt. Alle tracks zijn daarin te vinden, dus geen stomme en duffe garages meer, maar hele spectaculaire omgevingen waar van alles mogelijk is.
Inception
Spectaculaire omgevingen, want het leveldesign van Trials Evolution is indrukwekkend. Je hebt simpele tracks, maar ook banen waarbij je echt gaat afvragen wat de mensen van RedLynx hebben gesnoven. Wat dacht je van het level ‘Mind Bender’, duidelijk geïnspireerd door een specifieke scène uit de film Inception. Waar zwaartekracht ineens niet meer je vriend is, maar eentje die je constant in de steek laat. Vooral als je voor een foutloze race gaat, kan het soms bijzonder frustrerend zijn.
Heerlijke frustratie
Verwacht namelijk niet dat Trials Evolution een eenvoudig spelletje is. Integendeel zelfs. Trials Evolution is net als liefde. Teleurgesteld worden, maar toch weer terugkrabbelen. Op een positieve manier. Het is een kwestie van houden van en haten. Want ja, soms kan het spel zó moeilijk zijn, dat je je controller op de grond smijt – om die vervolgens vijf minuten later weer op te pakken omdat je zo van het spel houdt. Trials Evolution kan namelijk zonder problemen voor die frustratie zorgen, omdat het zo verslavend is.
Om toch de speler de kans te geven om het spel te begrijpen, zijn er zogenaamde Driving Licences. Vier stuks in totaal om alles onder de knie te krijgen. De laatste is uiteraard de moeilijkste, maar gezien je ervaring met de vorige drie zul je het vast wel een keer halen. Zo’n diploma is handig, aangezien je het spel nooit zonder enige hulp kunt uitspelen. Het spel uitspelen met die diploma’s op zak is al een hele moeilijke zaak en zonder is het dus haast onmogelijk.
Zelf je tracks bouwen
Trials HD werd al geroemd om zijn geweldige creatieprogramma, waar je de meest gekke tracks kon maken en vervolgens kon delen met je vrienden. Dat is in Trials Evolution ook het geval, maar dan nóg uitgebreider. RedLynx heeft zijn hele gereedschapskist in het spel gestopt. Wat betekent dat? Nou, dat je met hetzelfde programma de banen bouwt als RedLynx zelf deed. Alles, maar ook álles kun je aanpassen. Ergens een explosie neerzetten? Prima. Moet die explosie roze zijn? Geen probleem. Moet er een vogel door het scherm vliegen? Oké. Het kan al-le-maal.
Dit gegeven maakt Trials Evolution één van de meest complete arcade games ooit. Ook het feit dat je geen vrienden meer hoeft te zijn met de bouwer van de track, is een grote verbetering. Tevens is het ook zo dat je je track pas kunt uploaden als je hem zelf een keer hebt bereden. Dit voorkomt in ieder geval dat je geen onmogelijke tracks kunt uploaden. Een handige toevoeging, zodat je in ieder geval zeker wat dat al je gedownloade tracks op de een of andere manier te halen zijn.
Minigames en multiplayer!
Mocht je dat 239 keer dezelfde track foutloos proberen af te rijden helemaal zat zijn, dan kun je je gelukkig storten op de vele minigames die Trials Evolution rijk is. Denk aan vliegen, denk aan skiën, denk aan zo lang mogelijk een bal in balans te houden. Noem maar op. Het leukste is toch wel die minigame waar je niet naar voren of achteren mag leunen. Wat dat betekent? Een heel zenuwslopend ritje waar je hoopt de allerbeste score te halen, om vervolgens daarmee te pronken op de leaderboards.
Geheel nieuw in Trials Evolution is overigens de multiplayer, die je met drie anderen kunt spelen. En dat is leuk! Heel erg leuk zelfs. Waanzinnig kun je het ook wel noemen. Want ja, het is bijzonder spectaculair. In de multiplayer gaat het echter een tikkeltje anders. Zo zijn er speciale tracks voor de multiplayer ontworpen, waar je met zo hoog mogelijke snelheid de finish moet bereiken. Een val hoeft niet gelijk het einde te zijn, maar je krijgt wel een punt (van de tien in totaal) aftrek. Zorg er dus maar gewoon voor dat je zo goed mogelijk als eerste over de lijn gaat. Maar nu komt het mooiste: met een bailout, een handeling waarmee je jezelf lanceert vanaf je motorfiets, kun je een overwinning halen. Hilariteit in de huiskamer alom.
Een meesterwerk
Trials Evolution is een meesterwerk op Xbox Live Arcade gebied. Het weet de voorganger te overtreffen. Minpunten zijn er eigenlijk niet. Nou ja, soms ga je het spel écht haten. Dat je het écht zat wordt. Maar dat hoort bij liefde. Daarom moet gezegd worden dat Trials Evolution één van de heel erg weinige games is die je verplicht moet kopen. En als je het niet doet, ben je niet goed wijs. Deze conclusie is dan ook een bevel.
Cijfer: 9.4