Transformers The Last Knight Review - Slaat de plank mis

zaterdag, 04 november 2017 om 16:00
Kunnen de Transformers nog bombastischer in beeld gebracht worden? Voor Michael Bay en Steven Spielberg bestond daar geen twijfel over en dus is er weer een nieuw deel in de serie over de Autobots. In deze Transformers The Last Knight review lees je hoe dat geheel uitpakt.
Zodra je Transformers The Last Knight opstart, krab je jezelf wellicht achter de oren en denk je: Waar ben ik nu beland? Een setting met Merlijn de Tovenaar, ridders te paard? Is misschien de reclame voorafgaand aan de Blu-ray nog bezig? Nee, helemaal niet. Er gebeurt namelijk iets in deze tijdsperiode en setting wat van invloed is op de rest van het verhaal. Dus let vooral op!

Plottwist

The Last Knight levert hoofdrolspeler Cade Yeager (Mark Wahlberg) namelijk een zoektocht op naar een bepaald voorwerp. En hij moet wel, want de aarde is in groot gevaar. Waar in de voorgaande Transformers films Optimus Prime nog je grote vriend was, is hij daar opeens je vijand omdat hij Cybertron wil redden. Dus niets is meer wat het was.
Qua verhaal betekent het niet zoveel bijzonders. Zie het als een manier om het geheel bij elkaar te houden. Waar het vooral om gaat is natuurlijk de grootsheid van autobots in beeld brengen en op zijn Bays met veel bombarie, special effects en andere dikke scènes naar het scherm te toveren. Op een manier dat je bijna gaat kwijlen. Lukt dat? Zeker wel.
Transformers The Last Knight Review afbeelding 1

Scheikundeles gemist

Op actiegebied doet Transformers The Last Knight alles wat je van een Transformers-film mag verwachten. Al is het zeker niet de beste uit de reeks. Al is het wel bij uitstek het deel dat zich meer op kinderen lijkt te richten dan ooit. Sowieso heeft de film maar een 12+ label, maar de insteek lijkt vooral duidelijk aan het begin van de film, wanneer de film een paar kinderen volgen. Dat werkt. En het is dan ook zonde dat deze leuke jonge spelers al snel naar de achtergrond verdwijnen.
Daarvoor in de plaats krijgen we al snel Wahlberg met zijn tegenspeelster Laura Haddock, die in de huid kruipt van Vivian Wembley. Zij verprutst echt die hele film. Waar Wahlberg in staat is om een vrij laconiek personage neer te zetten met wat flauwe opmerkingen, geloof je hem wel en komt elke zin binnen. Dat geldt niet voor Haddock. Daar telt bij dat de twee opeens iets romantisch moeten voorstellen, of dat idee moet opwekken. Missie gefaald. Er is geen chemie en dit kunnen ze ook niet spelen. Het acteerwerk is gewoon om van te huilen.
Gelukkig heeft Transformers nog een oude held ingezet, namelijk Anthony Hopkins. En die man kan weinig fout doen, zo lijkt het. Hopkins is een held. En laten we niet vergeten dat de beste man alweer 80 is! En hij schudt de dialogen uit zijn mouw alsof het niets is. Natuurlijk zien we hem niet door de lucht vliegen of allerlei stunts doen, daar is hij veel te oud voor. Maar het is een genoegen om hem wel in zo’n hippe film te zien. Dat maakt Transformers The Last Knight toch nog een beetje leuk om naar te kijken.
Transformers The Last Knight Review afbeelding 2

Transformers The Last Knight Review - Uitgemolken koe

Want al met al is de film niet zo heel interessant om te kijken. Ondanks dat je ziet dat er een poging wordt gedaan om een nieuw verhaal te vertellen, bekruipt je al snel 'been there done' that gevoel. En de koek voor Transformers lijkt dan ook echt op. Dus voor wie is deze film bedoeld? Misschien toch een jonger publiek, de kids die van Autobots houden. Al is het voor hen weer zonde dat de kinderen in deze film niet zo’n grote rol hebben. Dus de plank wordt deels misgeslagen voor jong en oud.
Cijfer: 4.5