Toy Soldiers Review

maandag, 29 maart 2010 om 18:00
Signal Studios is een nieuwe speler in de game-industrie. Nu komt ze met haar eerste game op de proppen, waarbij we teruggaan naar de Eerste Wereldoorlog, maar dan met miniaturen. Ben je benieuwd wat je van deze game én de ontwikkelaar kunt verwachten? Duik dan snel in deze recensie.
Alles ligt op tafel
De meesten onder ons zullen wel eens van tabletopspellen gehoord hebben. Dit zijn spellen die veelal met zelfgeschilderde modellen op een zelfgebouwd landschap gespeeld worden. Het doel bij deze spellen is natuurlijk het uitroeien en hiermee verslaan van de tegenstander. Bekende spellen hieronder zijn onder andere Warhammer en Mordheim die zich in een fantasiewereld afspelen, maar er zijn ook realistischere varianten.
Signal Studios heeft als haar eerste game een titel in de reeks de Xbox Live Arcade Houseparty games uitgegeven, welke gebaseerd is op het Toy Soldiers spel van Bothell . Het spel speelt zich gewoon op de digitale tafel af, met daarop een landschap in een Eerste Wereldoorlog setting. Natuurlijk zijn er twee partijen, waar jij er één van bent. De bedoeling van de game is echter niet wat je zou verwachten als je de titel hoort.
Toy Soldiers Screenshot 128771 Toy Soldiers Screenshot 128763Toy Soldiers Screenshot 128765
Verassend genre
Je zou namelijk al snel aan een kinderachtige shooter kunnen denken, maar ook aan een platformer met soldatenpoppetjes. Toy Soldiers is echter geen van deze twee. Het is een variant op het Tower Defense Game genre, waarbij je er dus alles aan moet doen om de vijandelijke aanvallen af te weren.
Normaliter kan je bij dit genre je basis inrichten met een aantal wapens ter verdediging, om vervolgens toe te kijken of dit de vijand tegenhoudt. Toy Soldiers heeft hier een leuke variatie op, want je kunt nu zelf meeknallen tijdens een aanval.
Als je op een eenheid gaat staan met je cursor, kun je deze met de B-knop overnemen en vervolgens met de linker- en rechteranaloog richten of inzoomen en natuurlijk rondkijken . Als je wit$l schieten druk je simpelweg de rechter bumper in. Op deze manier hoef je niet alles aan de computer over te laten, maar kun je meegenieten van de actie en zelf ook nog eens wat klappen uitdelen.
Het nadeel van deze mogelijkheid is echter dat je niet altijd een goed overzicht hebt van wat er nu allemaal precies gebeurt, ondanks dat alles op je scherm netjes is ingericht.
Toy Soldiers Screenshot 128769 Toy Soldiers Screenshot 128770Toy Soldiers Screenshot 128772
Tactisch inrichten
Toch ben je op deze manier steeds de hele tijd actief bezig met verdedigen en ga je je niet snel vervelen bij deze game. Dit laatste al helemaal niet, omdat de vijand met een steeds sterkere aanval komt. Zo zullen er in het begin wellicht wat infanterie-eenheden aan komen vallen, maar verderop in het spel krijg je met vliegtuigen, tanks en andere voertuigen te maken. Daarnaast zijn er ook nog eindbazen in het spel te vinden, zoals een gigantische zeppelin, een groot kanon en zelfs een taaie tank die je mag verslaan.
Om de aanvallen van de tegenstander en de bijbehorende bazen steeds maar weer af te kunnen weren, moet je je basis wel tactisch inrichten. Gelukkig heb je dan ook keuze uit een aantal verschillende wapens zoals mortieren, machinegeweren en zelfs gasinstallaties. Alle wapens hebben natuurlijk hun sterke en zwakke punten, zoals de Howitzers, die erg effectief zijn op grote afstand maar niks waard zijn als de vijand te dichtbij komt. De machinegeweren en de gasinstallatief halen natuurlijk het meeste uit tegen infanterie en cavalerie, maar doen vrij weinig tegen gepantserde voertuigen. Gasinstallaties zijn bovendien erg zwak verdedigd en moeten dus vaker gerepareerd worden.
Alle wapens zijn ook nog te versterken door ze te upgraden. Op deze manier worden ze nóg sterker en wordt het bereik, waarop ze effectief zijn, vergroot. Let wel op, want je wapens en het repareren hiervan kosten natuurlijk geld, maar ook de upgrades zijn niet gratis.
Toy Soldiers Screenshot 128766 Toy Soldiers Screenshot 128773 Toy Soldiers Screenshot 128764
Steeds moeilijker rondkomen en overleven
In het begin van een level begin je met een bepaald bedrag, waarmee jij je basis in mag richten. Als dit op is hoef je je geen zorgen te maken, want als je vijanden doodt, krijg je hier geld voor terug. Sterker nog, je kunt meer geld verdienen door in een bepaalde tijd een aantal vijanden te doden en zo combo’s te maken.
Des te verder je in het spel komt, des te moeilijk het wordt en dit betekent ook dat je dus minder geld beschikbaar hebt. Dit geeft het grote nadeel van de game direct weer. Je kunt namelijk goed een level drie of vier keer verliezen, voordat je in de gaten hebt hier je deze kunt halen. Hierdoor geeft het spel je echter steeds weer een nieuwe uitdaging die je koste wat het kost wilt halen, en dat vergroot de replaywaarde van de game enorm, áls je doorzettingsvermogen hebt.
De replaywaarde van de game wordt ook vergroot door het feit dat je zowel offline als online met vrienden kunt spelen. Ieder heeft dan zijn of haar eigen Toy Box en mag proberen de ander uit te roeien. Naast verdediging, kun je in deze modus ook infanterie eenheden bouwen welke op de vijand af zullen stormen. Dit is een aangename toevoeging op de game, maar het is in de split-screen modus een beetje lastig beramen hoe je je tegenstander uit gaat schakelen.
Absoluut geen kwelling
Hoe dan ook, het is in ieder geval geen kwelling om deze game een tijdje te spelen, en ook grafisch is dit niet de minst uitziende Xbox Live Arcade titel. Alles ziet er leuk uitgewerkt uit en zelfs de poppetjes vallen uit elkaar als je ze verslagen hebt. Ook de ontploffingen zien er leuk uit en het totaal ademt gewoon het Eerste Wereldoorlogssfeertje.
Aan dit sfeertje dragen ook de soundtrack en de laadschermen van de game een flink steentje bij. Er klinken vanaf het begin van de game namelijk al typische deuntjes uit deze tijd en ook de aankondigingen van de eenheden die op je af komen, zijn door een deuntje te onderscheiden. De laadschermen laten je steeds een aantal tips zien met op de achtergrond een afbeelding van de Bothell verpakkingen, waar ooit de figuurtjes in hebben gezeten.
Een goed begin
Als we dan alles opsommen over deze game, mankeert er eigenlijk vrijwel niets aan. De game ziet er leuk uit, de soundtrack klinkt goed en je verveelt je geen moment bij deze game. Daarnaast is de bediening van de game erg toegankelijk. Toch moet je over een redelijke portie doorzettingsvermogen beschikken, daar je soms een level wel vijf keer moet spelen voordat je deze haalt. Als je dit hebt is Toy Soldiers een meer dan geschikte game voor je, maar de titel is hoe dan ook een erg goed begin voor Signal Studios.