Total War: Shogun 2 Review

zaterdag, 23 april 2011 om 14:30
De eerste Total War game, Shogun: Total War, verscheen in 2001 en tien jaar later brengt Creative Assembly de franchise terug naar de basis om het oude Japan opnieuw te verkennen. Ditmaal met alle nieuwe functies die Total War te bieden heeft. Na een snelcursus Japans ging Joeri aan de slag met Shogun 2: Total War.
Sinds het prille begin van de Total War franchise zijn de maps steeds groter geworden. De eerste game, Shogun: Total War, liet je vechten in Japan maar daarna werd je gebied steeds groter. Al snel kon je Europa, delen van Afrika, het Midden-Oosten en zelfs het oosten van Amerika veroveren. Het is dan ook best opmerkelijk dat het nieuwste deel, Total War: Shogun 2, terugkeert naar de basis en je weer moet strijden om de macht over Japan. Vele gamers vreesden deze beslissing, want hoeveel terreinen kan één land bevatten? Maar is de vrees van al deze gamers wel terecht?
Diplomatie
Total War: Shogun 2 brengt je naar het Japan van de zestiende eeuw. De Onin oorlog is net voorbij en Japan is verdeeld in een hele hoop clans die allemaal controle willen over het eiland. Jij neemt controle over één van de negen speelbare clans en probeert om zoveel mogelijk terrein te veroveren op de manier die jij wilt. Shogun 2 draait vooral rond het bouwen van grote legers, maar je kunt tegenstanders ook tegen de vlakte brengen door middel van omkopingen of door een andere clan op ze af te sturen. Diplomatie is dan ook erg belangrijk, je straalt immers veel macht uit wanneer er drie clans aan je zijde staan. Maar steek ze niet in de rug, want dan zit je in de problemen. Het is erg belangrijk om het spel te starten met een goed plan.
Total War: Shogun 2 screenshotTotal War: Shogun 2 screenshotTotal War: Shogun 2 screenshot
Beslissingen
Elke clan heeft zijn eigen pluspunten. De ene heeft sterkere paarden, de andere is beter in diplomatie terwijl weer een andere clan sterke schepen heeft. Je moet goed nadenken over al je acties, zelfs in het prille begin. Elke clan start namelijk op een ander punt en beginners kunnen dan ook best van start gaan met een clan die slechts weinig buren heeft. Meer ervaren gamers zullen de meeste uitdaging vinden in het midden van de map, omringd door vier of vijf andere clans.
Ook deze Total War game is weer opgedeeld in twee stukken. De eerste is de wereldmap, waar je alle belangrijke beslissingen kunt nemen. Je kunt je steden en dorpen beheren door geld uit te geven aan een beter kasteel of aan andere gebouwen. Elk gebouw heeft een andere functie dat effect heeft op je hele strategie. Een wapensmid zal je sterkere wapens leveren, terwijl een boerderij er dan weer voor zorgt dat al je inwoners genoeg te eten hebben. Het is leuk om te zien dat je zoveel mogelijkheden hebt. Je brein krijgt dan ook geen seconde rust.
Technologie
Om alles nog wat moeilijker te maken, moet je werken met twee technologische uitbreidingen, genaamd Bushido en Way of Chi. Je kunt telkens één technologische vooruitgang bestuderen en dit kan allerhande voordelen geven. Way of Chi is de weg van verlichting en probeert je op een vredige wijze naar de overwinning te brengen. Denk maar aan betere inkomsten door het verbeteren van je markt. Bushido draait dan weer om harde actie en zal je troepen standvastiger maken en geeft je de mogelijkheid om betere soldaten te trainen. Shogun 2 is turn based en dus mag je om de beurt je zetten maken. Een bepaalde technologie ontwikkel je al na drie beurten, terwijl de beste uitvindingen 15 beurten nodig hebben.
Vereenvoudiging
Hoewel je steeds enkele stappen vooruit moet denken, is alles toch wel vereenvoudigd. Alles wordt duidelijker weergegeven en dus zul je minder snel alles uit het oog verliezen wanneer je meer terreinen verovert. Zo heb je geen spionnen of huurmoordenaars meer nodig, deze zijn samengesmolten in de ninja, die je op pad kunt sturen om je tegenstanders op alle mogelijke manieren tegen te werken. Ook de seizoenen spelen weer een grote rol. In de winter een tegenstander aanvallen is af te raden. De moraal van je troepen zal omlaag gaan wanneer ze door de sneeuw lopen in vijandig gebied. Dit heeft als gevolg dat je elke beurt soldaten zult verliezen door muiterij.
Hectische gevechten
Soldaten wil je niet verliezen, want je hebt flink wat troepen nodig om een tegenstander aan te vallen. Het tweede belangrijke deel van Shogun 2 speelt zich dan ook af op het slagveld. Alle troepen zijn erg realistisch nagemaakt en je kunt via de ingame encyclopedie even opvragen wat het doel van bepaalde legereenheden precies is. Dit kun je ook doen met gebouwen waardoor je weer heel wat bijleert over de Japanse geschiedenis. En bijleren zul je moeten doen, op het slagveld verlies je soms heel wat soldaten uit het oog omdat ze een Japanse benaming hebben. De leercurve ligt dus wel iets hoger.
De tegenstanders zijn slimmer dan in de vorige Total War games, misschien omdat hun vechtpatroon gebaseerd is op The Art of War, het wereldbekende boek over oorlogsvoering van Sun Tzu. Voordat je het gevecht start, kun je je troepen strategisch positioneren volgens echte Japanse opstellingen. Je kunt ook vrij je troepen verplaatsen en ervoor kiezen om ze bijvoorbeeld te verbergen in een bos of ze op de top van een heuvel te plaatsen om zo een strategisch voordeel te halen.
Zandkastelen
Hierna gaat het gevecht van start en alles kan erg snel gaan. Speerdragers kunnen een muur vormen, boogschutters kunnen hun pijlen in vuur en vlam steken en je generaal kan iedereen aanmoedigen. Gelukkig zijn er de pauze en slow motion knoppen om rustig alles uit te pluizen en de functies van je beste troepen optimaal te gebruiken. Extra functies kun je ook goed gebruiken tijdens het aanvallen van vijandige kastelen. Hoewel onder andere boogschutters een poort in vuur en vlam kunnen zetten, kunnen alle infanterie troepen de muur gewoon beklimmen. Dit omdat Japanse kastelen een muur hebben van opgehoopt zand, om beter bestand te zijn tegen aardbevingen. Weer een perfect voorbeeld van hoe goed ontwikkelaar Creative Assembly zijn huiswerk heeft gemaakt.
Vechten op zee
Ook de gevechten op zee hebben een interessante wending genomen. Enkel de allerduurste boten kunnen werken met kanonnen en dus zijn het vooral boogschutters die het verloop van de strijd bepalen. Manoeuvreren in het water gebeurt veel vlotter dan in de vorige games mede doordat je boten gebruik maken van roeiers. Bij een grote overmacht kun je een tegenstander het best enteren. Wanneer je aan het enteren bent, kun je ditmaal via een handig balkje volgen welke troepen er aan het winnen zijn.
Online
De multiplayer is helemaal vernieuwd en dat was nodig ook. Zoals het tegenwoordig elke game vergaat, krijg je ook bij Shogun 2 een online ranking. Hoe hoger je ranking, hoe sterker de troepen die je kunt selecteren. Je kunt je eigen logo ontwerpen en je generaal kun je ook een stoer of grappig uiterlijk geven. Naast deze meer klassieke modus kun je voor het eerst aan de slag met een online coöperatieve modus. Er zijn nog andere multiplayer modi en hoewel deze erg leuk zijn, blijft het originele concept ongewijzigd.
Het is leuk om samen te werken om Japan te veroveren. En omdat niet iedereen vier uur aan een stuk online kan gamen, is er een functie om je spelverloop op te slaan zodat je een volgende dag gewoon verder kunt spelen. De multiplayer heeft wel nog met wat problemen te kampen. Je moet vaak erg lang wachten om connectie te maken met andere mensen en dan nog heb je meer dan eens te maken met lag. Dit is dan ook het belangrijkste minpunt van Shogun 2.
Het plaatje klopt
De grafische stijl van Shogun 2 is gewoon verbluffend. Klassieke Japanse tekeningen worden gemixt met knappe animaties. Woorden kunnen niet beschrijven hoe knap het is om te zien hoe duizenden soldaten de strijd aangaan met elkaar. Mensen met een krachtige grafische kaart kunnen elk detail van de personages bekijken en kunnen erg ver inzoomen om de strijd te volgen. Het ziet er erg knap uit en ook mensen met een zwakkere grafische kaart zullen zeker niet moeten klagen. Ook de muziek past perfect bij het geheel. Rustige Japanse muziek vergezelt je het hele spel en ook de alle andere geluiden zijn goed uitgewerkt. Denk hierbij aan het hoefgetrappel van paarden wanneer je inzoomt op je cavalerie.
Topper
Tien jaar na de allereerste Shogun game gaat ontwikkelaar Creative Assembly terug naar de basis en dat was duidelijk de juiste beslissing. Het beste uit tien jaar Total War wordt naar boven gehaald en het geheel is veel beter uitgewerkt dan in het vaak onoverzichtelijke Empire: Total War. Dit zorgt ervoor dat het spel erg toegankelijk is voor nieuwe spelers, mits ze uitgebreid de tijd nemen om alles rustig door te nemen, je kunt immers zoveel doen. De multiplayer heeft vaak connectieproblemen maar dit is het enige minpunt waaraan je je zult storen. Total War: Shogun 2 is met zijn geweldige gameplay en detailvolle beelden en verhalen een absolute topper!